Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy keretében áttekintjük a tárgyalás szokásos modelljeit és stratégiáit, bemutatjuk és elemezzük a tárgyalásnak az együttműködésen alapuló, konstruktív modelljét, valamint a versengésen és az ellenségességen alapuló konfliktus-modelljét. Megvizsgáljuk a tárgyalási folyamat kezelésének és felépítésének gyakorlati eszközeit, amelyek a legfontosabbak a szokásos tárgyalások eredményessége szempontjából. Minthogy a kurzus a tárgyalást az érdekütközések és érdekkülönbségek feloldására szolgáló eszköznek tekinti, és nem csupán érdekérvényesítési eszköznek, ezért a kemény érdekérvényesítő technikák mellett különös hangsúlyt fektetünk a rugalmas, érdekösszefonó technikák alapjainak elsajátítására is.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a társadalomtudomány módszertani alapjaikat.
- Ismeri a tudomány, az oktatás, a társadalom és média összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit.
- Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
- Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.
Képesség
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
- Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni.
- Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
- Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
- Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
- Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
- Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
- Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Kommunikáció írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Oktatási segédanyagok a tárgy Moodle oldalán.
- 2. Csordás, H. V. – Szabó, K. (2023): Tárgyalástechnika kézikönyv. (Kézirat)
- 3. Fischer, R.—Ury, W.—Patton, B. (1997): A sikeres tárgyalás alapjai. Budapest: Bagolyvár.
- 4. Fisher, R. – Brown, S. (1997): Kapcsolatépítés a tárgyalások során. Budapest: Bagolyvár.
- 5. Hofmeister-Tóth Á. – Mitev A. Z. (2016): Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika. Budapest: Akadémiai Kiadó.
- 6. Lawson, K. (2008): Az eredményes tárgyalás. Budapest: Alexandra.
- 7. Ury, W. (1993): Tárgyalás nehéz emberekkel. Budapest: Bagolyvár.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): egy db. félévközi elemzés és egy db, az órai tárgyalási szimuláció-hoz tartozó felkészülési dokumentáció határidőre történő leadása. 2. Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): Részvétel a 2x90 perces kötelező órai tárgyalási szimuláción. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (részvizsga): A választott videós anyaghoz tartozó elemzés leadása határidőre.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat) : 30
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) : 40
- összesen: 70
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli részvizsga: 30
- összesen: 30
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató. A tantárgyból korábban szerzett aláírások és vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető évközi ered-mények 4 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 74–85 |
Közepes | 62–73 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 49 |
Javítás és pótlás
A nem kötelező feladatok közül csak a szabadon választható videós elemzés pótolható a kijelölt pótlási időpontig.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 10 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
házi feladat elkészítése | 74 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 0 |
vizsgafelkészülés | 0 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.05.08.) az 580379/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.05.08-től.
A félévben sorra vett témák
1. Bevezetés: a kurzus célja, a félév rendje, követelmények ismertetése. Mi a tárgyalás? Mi az érdekütközés? Belépési és kilépési pontok, sikerkritériumok? Mikor tárgyaljunk, mikor ne? 2. A tárgyalás három dimenziója: Tartalom-folyamat-kapcsolat. A tárgyalások Bermuda-háromszöge. 3. A 4F-modell: Felkészülés – Felütés – Feltárás – Finis: Jogosultságok, időpont, helyszín, térelrendezés. 4. A 4F-modell: Felkészülés – Felütés – Feltárás – Finis: Problémadarabolás, napirendtervezés. 5. A 4F-modell: Felkészülés – Felütés – Feltárás – Finis: Kilépési pont, Utolsó Határ, Tárgyalóerő és TELA. 6. A 4F-modell: Felkészülés – Felütés – Feltárás – Finis: Órai tárgyalási szimuláció. 7. A 4F-modell: Felkészülés – Felütés – Feltárás – Finis: A tárgyalás keretének rögzítése, a tárgyalás megkezdése. 8. A 4F-modell: Felkészülés – Felütés – Feltárás – Finis: A pozícióvédő megközelítés: kötélhúzás, pozícióharc. 9. A 4F-modell: Felkészülés – Felütés – Feltárás – Finis: A kooperatív megközelítés 1.: alku-csere, bértárgyalás. 10. A 4F-modell: Felkészülés – Felütés – Feltárás – Finis: A kooperatív megközelítés 2.: lehetőségfeltáró/opciógeneráló tárgyalás, objektív eljárások és mércék módszere. 11. A 4F-modell: Felkészülés – Felütés – Feltárás – Finis: Realitásvizsgálat, három nézőpontból történő tárgyalás, tárgyalásos egyezség rögzítése 12. Tárgyalások utógondozása. Kulturális különbségek, mediáció, tárgyalás nehéz emberekkel. Tárgyalási prezentáció. 13. Kurzusösszegzés, tanulságok. Nagy órai gyakorlat
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Csordás Hédi Virág | egyetemi tanársegéd | csordas.hedi@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.