I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PEDAGÓGUS SZEREPEK ÉS HATÉKONYSÁG
Azonosító
BMEGT51S208
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus 2013/14/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2013/14/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyva 2017. előtt, következő felülvizsgálat: 2021. szeptember

Célkitűzések

1 A tantárgy célja, hogy a hallgató ismereteket szerezzen a pedagógus szerepeiről, munkatevékenységéről; a pedagógiai folyamat-tervezésről; lássa át az intézményi feladatok megszervezését; ismerje a pedagógusok és az intézmény együttműködési formáit; tegyen szert szakmai önismeretre és önreflexióra a pedagógiai gyakorlatban; ismerjen meg a pedagógus tevékenységét segítő új eljárásokat, módszereket, technikákat; szerezzen jártasságot az oktatási folyamat tervezésében; ismerje az osztályozás, értékelés jogszabályi és pedagógiai hátterét. 2 Átfogó általános jellegű ismereteket szerezzen a hatékonyság mutatói, mérési lehetőségei témában. A hallgató pontosan ismerje a tanulói és a pedagógusi munka értékel rendszerét, ismerje a köznevelés ellenőrzési, mérési, értékelési folyamatait. A hallgató munkája során tudja alkalmazni a hatékonysággal, eredményességgel összefüggő ismereteket

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pedagógus szerepeket, munkatevékenységeit
  2. Ismeri a pedagógiai folyamatok tervezését
  3. Ismeri a pedagógusok és az intézmény együttműködésének formáit
  4. Ismeri az oktatási folyamat jogszabályi és pedagógiai hátterét
Képesség
  1. Képes saját pedagógiai munkatevékenységét megszervezni az intézményi pedagógiai programja alapján
  2. Képes a gyakorlatban új eljárásokat és technikákat elsajátítani
  3. Képes szakmai önismeretre és önreflexióra
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Sipos Imre: A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szervezetében BMGE Műszaki Pedagógia Tanszék jegyzet, Budapest 2019.
  • Cserné Aderman Gizella: A pedagógus szerepe a tanítás–tanulás folyamatában, különös tekintettel a tanulói teljesítmények ellenőrzésére és értékelésére, Neumann Kht., 2005. Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből

Általános szabályok

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés : a tárgy konzultációs óranak 80 %-án aktív részvétel B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. szóbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 87–100
75-87
Közepes 62-75
Elégséges 50-62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
Házi feladatra felkészülés
egyéb felkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti

A félévben sorra vett témák

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A pedagógus szerepei, munkatevékenysége, a pedagógus kötelességei és jogai, a pedagógus munkatevékenységei, a pedagógus szaktanári (szakmai), szervezeti szerepe, együttműködés. , Pedagógus etika
2.
3. Pedagógiai folyamattervezés, a tervezés követelményei, a pedagógiai munka szakaszai, köznevelési programok, Nemzeti alaptanterv, kerettantervek, a pedagógiai, nevelési program, helyi tantervek. , A tanulók munkájának értékelése
4. A nevelési, oktatási folyamat tervezése, intézményi feladatok megszervezése, a tanév, tanítási év rendje, éves munkaterv, a tanév szervezési feladatai. , A pedagógus tevékenységét segítő új eljárások, módszerek, technikák, logikus gondolkodás, cselekvőképesség, motiváltság és pozitív hozzáállás a feladatokhoz.
5. A hatékonyság mutatói, mérési lehetőségei , Az eredményesség és a hatékonyság értelmezése , A hatékonyság kérdése, Hatékonyság és szelektivitás , Eredményesség , Méltányosság és eredményesség
6. Az eredményesség és a hatékonyság lehetséges mutatói , Az OECD indikátorok és az iskolai hatékonyság mutatói Az iskola nevelési hatékonyságának főbb kritériumai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.