Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓDOT IGÉNYLŐ TANULÓK
Azonosító
BMEGT51A564
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
16
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné Dr. Nagy Katalin
Beosztása
adjunktus
Email címe
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek azokkal a kérdésekkel, amelyek a 21. századi pedagógia számára kihívást jelentenek a speciális nevelés és az azzal összefüggő tanulásmódszertan területén. Fontos, hogy a pedagógusjelöltek tisztában legyenek a konfliktusmenedzsment alapjaival, hiszen a szakképző intézményekben a mindennapi oktató munka során erre nagy szükségük lehet. A különleges bánásmódot igénylő tanulók növekvő száma miatt, ismeretekkel kell rendelkezniük az SNI ,BTMN, tehetséges gyermekekkel kapcsolatban. Szerezzenek módszertani ismereteket arról, miként segítsék, támogassák ezeket a diákokat. Nagy kihívást jelentenek napjainkban a netgenerációs kérdések és problémák, így fontos, hogy a hallgatók tisztában legyenek azzal, hogy az úgynevezett „Z” generációt miként tudják motiválni a tanulásban.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a különleges bánásmódot igény megnyilvánulásának különböző formáit.
  2. Ismer tanítási módszereket, technikákat, melyek alkalmasak a különleges figyelmet igénylő tanulók motiválására.
  3. Ismeri a hátrányos helyzetű tanulókkal kapcsolatos problémaköröket: a tanulók életkörülményeit és ezzel összefüggésben az iskolai nehézségeiket.
  4. Elsajátít olyan technikákat, amelyek segítséget jelenthetnek a szakképzésben tanuló tehetséges tanulókkal való bánásmódban.
  5. Ismer olyan módszereket, melyek segítséget jelentenek a szakképzésben tanuló, tanulási nehézségekkel küzdő diákok oktatása során.
Képesség
  1. Képes azon technikák elsajátítására, melyek a kiemelt figyelmet igénylő tanulók oktatásában jelentenek segítséget.
  2. Képes megfelelő empátiával kezelni a speciális nevelési szükségletű diákokat.
  3. Képes a nevelési helyzeteket, problémákat önállóan, kritikusan feldolgozni.
  4. Képes a problémamegoldó technikákat hatékonyan alkalmazni.
  5. Képes a diákokat érintő problémák esetén segítséget nyújtani, a megoldási lehetőségek kidolgozásában közreműködni.
Attitűd
  1. Személyiségét segítő attitűd jellemzi.
  2. Előítélet-mentesség, tolerancia és szociális érzékenység jellemzi.
  3. Nyitott az együttműködésre.
  4. Törekszik az önálló és csoportokban végzett konstruktív alkotó és tervező munkára.
  5. Fontosnak tartja a diákok egyéni igényeihez igazodó szükséglet-kielégítést.
Önállóság és felelősség
  1. Felelősséget vállal a csoportban való hatékony munkavégzésért.
  2. A minőségi munkavégzéshez fontosnak tartja a személyes felelősség vállalását.
  3. Saját tevékenységét kritikusan értékeli.

Oktatásmódszertan

Előadások, beszélgetés, önálló feladatvégzés, csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Mohai Katalin, Perlusz Andrea (2020): Útmutató az integrált és inkluzív oktatáshoz a többségi pedagógus számára In: https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/utmutato-az-integralt-es-inkluziv-oktatashoz.pdf
  • 2. Gyarmathy Éva (2007) Diszlexia. Specifikus tanítási zavar. Lélekben Otthon Kiadó, Budapest.
  • 3. Babitsné Schveitzer Margit, Horváthné Vertike Andrea (2018): Diszlexia, diszgráfia és diszortográfia- az olvasás, az írás és a helyesírás zavara In: https://eltesm-pecs.edu.hu/dok/2019/modszertani_fuzetek/2_diszek_lgo_DISZLEXIA_DISZGRAFIA_DISZKALKULIA.pdf
  • 4. Mohai Katalin, Perlusz Andrea: Útmutató az integrált és inkluzív oktatáshoz a többségi pedagógus számára (2020): https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/utmutato-az-integralt-es-inkluziv-oktatashoz.pdf
  • 5. Gyarmathy Éva (2021): Tehetségfejlesztés Tea Kiadó Kft., Budapest.
  • 6. Gyarmathy Éva (2010 ): Hátrányban az előny – A szociokulturálisan hátrányos tehetségesek. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. Budapest.
  • 7. A tehetség kéziköny Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, 2019 In: https://tehetseg.hu/sites/default/files/kezikonyv/nk_mind_0.pdf

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése beadandó dolgozat és ennek órai prezentációja (önálló gyűjtőmunka eredménye és az órai aktivitás) alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): A beadandó egy legalább 5 oldal terjedelemben elkészített tudományos igényű munka, melynek témája előre megadott témákból választott vagy a hallgató által saját tapasztalatához, érdeklődéséhez kapcsolódó téma, melyet az oktatóval előre egyeztetett. A dolgozatban minimum 4 szakirodalom felhasználása kötelező, melyek között egynek idegen nyelvűnek kell lennie. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga): -

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 40
  • 2. részteljesítmény értékelés (órai aktivitás): 60
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Kontakt tanórán való részvétel, házi feladat elkészítése

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 87-95
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 51-61
Elégtelen 50%

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 16
házi feladatra felkészülés 64
egyéb felkészülés 40
összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A tantárgy céljainak bemutatása. Követelmények megbeszélése.A különleges bánásmód definciója- ki minősül különleges bánásmódot igénylőnek?A Sajátos nevelési igény jellemzőiDiszfunkciók értelmezése és fejlesztésének lehetőségei I.Diszfunkciók értelmezése és fejlesztésének lehetőségei II.A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTMN) gyermek az iskolábanA kiemelten tehetséges gyermek.A szociokulturálisan hátrányos tehetségek lehetőségei.Az iskola szerepe a különleges bánásmódot igénylő gyermekek fejlesztésében.A deficitfókuszú oktatási rendszer problémáiÚtkeresés: Integráció, Inklúzió, Szegregáció ?!Prezentációk bemutatása.Prezentációk bemutatása.A szemeszter zárása, összefoglalás.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kattein-Pornói Rita egyetemi adjunktus kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.