I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
CAREER IMAGE OF VOCATIONAL INSTRUCTORS
ID (subject code)
BMEGT51A550
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
16
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
4
Subject Coordinator
Name
Feketéné Szakos Éva
Position
associate proffessor
Contact details
feketene.dr.szakos.eva@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Vocational instructor BSc - Technical instructor specialisation (from 2021/22/Term 1)

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 0

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580251/13/2023 registration number. Valid from: 29.03.2023.

Objectives

The aim of the course is for students to become familiar with the historical traditions of vocational education, and at the same time to get an idea of ​​the present of vocational education. It is particularly important to outline the institutional system of vocational training, the training structure, and the range of opportunities inherent in dual training. It is also important to explore the factors that influence career opportunities through the characteristics of Hungarian society. When teaching the subject, it is important to guide the future vocational teachers into the world of the school, showing the possibilities of the vocational education career.

Academic results

Knowledge
  1. 1. Knows the legal and ethical rules and norms of the teaching profession.
  2. 2. Has knowledge of the role of reflective thinking in professional development, the possibilities of further training, and the theoretical and practical methods of preserving mental health.
  3. 3. Knows the theoretical and practical knowledge related to the planning, organization, implementation and control of practical sessions (school, company), the basic principles of organizing individual and group exercises, the basic concepts of differentiation, catch-up and talent development.
Skills
  1. 1. Able to manage conflicts effectively.
Attitude
  1. 1. Respects the students' personality.
  2. 2. He is sensitive to the students' problems and strives to provide the conditions for healthy personality development for all students.
  3. 3. Strives for active cooperation with teachers of professional theoretical subjects.
  4. 4. Is open to asking for and accepting professional help in order to explore and solve conflict situations and problems.
Independence and responsibility
  1. 1. He is capable of professional self-reflection and self-correction in his decisions.
  2. 2. He is committed to the continuous development of students' knowledge and learning abilities, and realistically assesses the role of his subject in education.
  3. 3. He is characterized by cooperation and responsibility in relation to his profession, field of expertise, and their representatives.
  4. 4. He has a significant degree of independence in raising and elaborating the comprehensive and special questions of his profession, in representing and justifying professional views.

Teaching methodology

Lectures, written and oral communication, use of IT tools and techniques, optional assignments prepared independently and in group work.

Materials supporting learning

  • Dr. Budavári Takács Ildikó (2011): Karriertervezés. https://regi.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop412A/2010-0019_Karriertervezes/ch13.html
  • Tóth Péter-Duchon Jenő (szerk.): Kutatások és innovatív megoldások a szakképzésben és a szakmai tanárképzésben Sipeki Irén (2018): Társadalmi egyenlőtlenségek és pályaválasztás
  • Szabó Csilla Marianna (2014): Szakképzés belülnézetből – tanulói vélemények és attitűdök. In: Tóth Péter - Ősz Rita - Hajnal Andrea (szerk.): Új kihívások a felsőoktatásban és a pedagógusképzésben. III. Trefort Ágoston Szakmai Tanárképzési Konferencia. Tanulmánykötet. 227-244.o.
  • Kathy Zsigmond (2009): A szakképzés helyzete napjainkban. In: Új Katedra. 2009./11.
  • http://www.ujkatedra.hu/ujkatedra/kiemelt-cikkeink/szakkepzes-helyzete
  • Parragh László (2012): A Magyar Kereskedelni és Iparkamara szerepvállalása a duális szakképzés
  • indításában. Szakképzési Tanévnyitó 2012. konferenciaelőadás. https://www.nive.hu letöltés ideje:
  • 2012. 10. 25.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt három házi feladat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 33
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 33
  • 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 34
  • összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

érdemjegy megállapítás

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 87-95
Good 75-86
Satisfactory 62-74
Pass 51-61
Fail 50%

Retake and late completion

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 16
Házi feladatra felkészülés 48
Házi feladatra felkészülés 56
összesen 120

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 13.03.2023.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. A tantárgy céljainak bemutatása. Követelmények megbeszélése.A szakoktatás múltja.A szakképzési stratégiák története a középkortól a XX. századigA szakképzés helyzetképe a szakképzésről szóló 2011.évi új törvény fényébenSzakképzés 4.0A szakképzés intézményeiKövetelmények az elméleti és gyakorlati tárgyat oktatókkal szembenA duális képzésA szakképzési rendszerek alakulása Nyugat-EurópábanPályaválasztás és fogalmának változásaiAz első generációs oktatók pályaképeA hagyományos iskola és a pályaválasztásA magyar társadalom a rendszerváltás idejénA magyar társadalom helyzete manapságKormányok vs. oktatásA karrierépítés történeti áttekintéseÉletút és karrierSzociokulturális tényezők - karrieresélyekPályaidentitás és karrierA XXI. századi karrierteóriákA tanítás tanulásaA tanítás művészetePályakonstrukció és pályaalkalmasságAz életút-támogató pályaorientáció rendszereA munkaerőpiaci esélyek megjelenése a pályaorientáció folyamatábanPályaorientáció és tanárképzésA tanárképzés rendszerének történeti aspektusaA tanárképzésA középfokú szakképzés a szakképzésben tanulók szemszögébőlTársadalmi egyenlőtlenségek és a pályaválasztásInnováció a szakoktatásbanA szakoktatás jövője

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Kattein-Pornói Rita egyetemi adjunktus kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements