Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy ismeretanyagának elsajátításával a hallgató alapvető tájékozottságra tesz szert a szakképzés pedagógiai alapfogalmainak rendszerében, megismeri a szakképzés funkcióit, intézményrendszerét, célcsoportjait és jogi környezetét. Olyan szakképzési attitűddel és ismeretekkel rendelkezik, amelyekkel képes önállóan, problémaorientáltan tervezni és oktatni a szakképzési tananyagot és szakszerűen kezelni a szakképzésben a gyakorlati pedagógiai tevékenység problémahelyzeteit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a szakképzésben az elméleti és gyakorlati oktatás legfontosabb pedagógiai, pszichológiai, szociológiai elméleteit, a nevelés, az oktatás, a képzés alapfogalmait, összefüggéseit.
- 2. Ismeri a gyakorlati foglalkozások (iskolai, vállalati) tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok szervezésének alapelveit, a differenciálás, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás pedagógiai alapfogalmait.
- 3. Rendelkezik a vállalati képzések tervezéséhez, szervezéséhez és vezetéséhez szükséges speciális elméleti és módszertani alapokkal és gyakorlati pedagógiai ismeretekkel.
- 4. Átfogóan ismeri a szakképzés jogszabályi elvárásait és rendszerét.
- 5. Ismeri szakterülete ismeretelméleti alapjait, megismerési sajátosságait, logikáját és terminológiáját, valamint kapcsolatát más tudományokkal, tantárgyakkal, műveltségterületekkel, továbbá a különböző tudásterületek közötti összefüggéseket és képes a különböző tudományterületi, szaktárgyi tartalmak integrációjára.
- 6. Rendelkezik az iskolai szakoktatói tevékenységhez szükséges pedagógiai és módszertani alapokkal, gyakorlati ismeretekkel.
- 7. Ismeri a tanulók életkori sajátosságait, megismerésének módszereit.
Képesség
- 1. Képes szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony integrálására.
- 2. Képes a gyakorlati oktatási folyamat megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére és értékelésére a legkülönfélébb oktatási formák (tanműhely, laboratórium) esetében.
- 3. Képes az oktatási stratégiáknak (módszerek, munka- és szervezeti formák, taneszközök) a gyakorlati oktatás nézőpontjából való megválasztására, alkalmazására, a megvalósítás eredményének ellenőrzésére, értékelésére, majd a folyamat korrekciójára.
- 4. Képes a szakmai gyakorlat (iskolai, vállalati) speciális összefüggéseivel, fogalmaival kapcsolatos egyéni megértési nehézségek kezelésére.
- 5. Képes a szakképzéssel összefüggő tanórán kívüli nevelőmunkára, a szakképzést elősegítő pályaorientációs feladatok ellátására.
- 6. Képes a szakképzés keretében a felnőttképzés és a duális képzés megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére, képes megtervezni és vezetni a vállalati rövidciklusú képzéseket.
- 7. Képes saját önálló tanulásának, továbbképzésének megtervezésére és megszervezésére.
- 8. Képes az érdeklődés, a figyelem folyamatos fenntartására, a tanulási nehézségek felismerésére a végzettségének megfelelő korosztály és a felnőttoktatás keretében egyaránt.
- 9. Képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei reflektív értelmezésére, elemzésére, értékelésére.
Attitűd
- 1. Tiszteli a tanulók személyiségét.
- 2. Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
- 3. Törekszik az aktív együttműködésre a szakmai elméleti tárgyak tanáraival.
- 4. Fontosnak tartja a tanulás és tanítás folyamatainak tudatosodását, az önszabályozó tanulás támogatásához szükséges tudás és képesség megszerzését, a tanulási képességek fejlesztését, továbbá nyitott az egész életen át tartó tanulásra.
- 5. Törekszik az életkori, egyéni és csoport sajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási, tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására.
- 6. Reálisan ítéli meg a pedagógus szerepét a fejlesztő értékelés folyamatában.
- 7. Nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása, illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen és elfogadjon.
- 8. Figyelemmel kíséri saját tevékenységének másokra gyakorolt hatását, és reflektív módon törekszik tevékenységének javítására, szakmai felkészültségének folyamatos fejlesztésére.
Önállóság és felelősség
- 1. Hitelesen képviseli a pedagógus szakma társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
- 2. Váratlan döntési helyzetekben is önállóan végzi az átfogó, megalapozó szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- 3. Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más (elsődlegesen a pedagógiai) szakterület képzett szakembereivel is.
- 4. A szakképzés nézőpontjából figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.
- 5. Elkötelezett a tanulást támogató értékelés mellett.
- 6. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
Oktatásmódszertan
Interaktív előadások, egyéni és csoportos órai gyakorlatok, házi feladatok, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom
- Benedek András (szerk.) (2006): Szakképzés-pedagógia. Typotex Kiadó, Budapest.
- Tóth Péter (2012): Oktatási stratégiák a szakképzésben. DSGI Kiadó, Székesfehérvár,
- Ajánlott irodalom
- Benedek András (2007): Nemzetközi összehasonlító elemzés a szakképzésben. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet, Budapest.
- Tóth Péter (2021): Fejezetek a mérnökpedagógiából I., Typotop, Budapest
- Tóth Péter (2021): Fejezetek a mérnökpedagógiából II., Typotop, Budapest
Általános szabályok
A 2.1 pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése évközi írásbeli teljesítménymérés (szint-felmérő tanulmányi teljesítményértékelés), egy beadandó házi feladat (részteljesítmény értékelés), valamint a konzultációkon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: B. Szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában. A harmadik konzultáción történő szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrész az addigi konzultációk anyaga, valamint a kötelező szakirodalom kijelölt fejezetei. Az ellenőrző dolgozat állhat kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; rövid esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet és a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. C. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét, értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. D. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon; az értékelési elveket a tantárgy előadója határozza meg. E. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés - írásbeli és/vagy szóbeli teljesítményértékelés a félév során elsajátított teljes tananyag vonatkozásában, a vizsgán elhangzott kérdésekre történő válaszadás útján. Vizsgaelemek részaránya a minősítésben: írásbeli és szóbeli vizsga: 50%, évközi eredmények beszámítása: 50%, összesen: 100%.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 40
- részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50
- részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 10
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli és szóbeli vizsga: 50
- évközi eredmények beszámítása: 50
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Kontakt tanórán való részvétel, házi feladatok elkészítése
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 85–95% |
Jó | 75–84% |
Közepes | 60–74% |
Elégséges | 51–59% |
Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 20 |
házi feladatra felkészülés | 75 |
vizsgára történő felkészülés | 55 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.1. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2+2 óra (öt alkalom), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A szemináriumok témáiSzakképzési alapfogalmak, kapcsolódás az általános pedagógiához.A szakképzés történeti gyökerei, a szakmai kvalifikáció fogalma és gyakorlata.A felnőttkori tanulás és a tanulási értelmezése, munkahelyi tanulás sajátosságai.A szakképzés duális jellege, intézményi jellegzetességeiA szakképzés pedagógiai sajátosságai, kapcsolódó funkciók (pályaorientáció, tanácsadás)Hátrányos helyzet és tehetséggondozás a szakképzésbenAz életen át tartó tanulás és a felnőttek szakképzése közötti összefüggésekA vizsgára történő felkészülés és a kvalifikációs folyamat pedagógiai kérdéseiEurópai törekvések a szakképzés fejlesztésébenA Szakképzés 4.0 korszerűsítési program hatása a hazai szakképzésre |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kattein-Pornói Rita | egyetemi adjunktus | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.