Verziók
Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy ismeretanyagának elsajátításával a hallgató alapvető tájékozottságra tesz szert a szakmai specializációjának megfelelően a pedagógiai tevékenységhez kapcsolódó informatikai alapfogalmak rendszerében, megismeri a az informatikai eszközök és rendszerek főbb sajátosságait, gyakorlati alkalmazásuk lehetőségeit. Olyan attitűddel és ismeretekkel rendelkezik, amelyekkel képes önállóan, problémaorientáltan tervezni és a pedagógiai gyakorlatban alkalmazni az informatikát, annak a képzéshez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri az adott specializációnak megfelelő szakmai ismeretek átadásához kapcsolódó informatikai ismereteket, valamint az IKT eszközök célirányos alkalmazásával kapcsolatos eszközöket.
- 2. Ismeri a gyakorlati foglalkozások (iskolai, vállalati) tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos informatikai ismereteket, az alkalmazott rendszerek funkcióit.
- 3. Rendelkezik a pedagógiai folyamatok tervezéséhez, szervezéséhez és vezetéséhez szükséges informatikai módszertani alapokkal és gyakorlati ismeretekkel.
- 4. Rendelkezik az iskolai szakoktató pedagógiai tevékenységhez szükséges informatikai és módszertani alapokkal, gyakorlati ismeretekkel.
Képesség
- 1. Képes a szakmai specializációnak megfelelő informatikai szakmódszertani, szaktárgyi tudásának hatékony integrálására.
- 2. Képes a gyakorlati oktatási folyamat megtervezésében és megszervezésében az informatikai megoldások és eszközök alkalmazására tanműhely, laboratórium esetében.
- 3. Képes a gyakorlati oktatás módszereinek informatikai szempontok szerint történő megválasztására, alkalmazására, a megvalósítás eredményének ellenőrzésére, értékelésére.
- 4. Képes az informatika pedagógiai szempontú alkalmazására a tanórán kívüli nevelőmunkában.
- 5. Képes saját önálló tanulásának, IKT eszközhasználatának és továbbképzésének informatikai támogatására.
Attitűd
- 1. Tiszteli a tanulók személyiségét.
- 2. Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
- 3. Törekszik az aktív együttműködésre a szakmai elméleti tárgyak tanáraival.
- 4. Fontosnak tartja a tanulás és tanítás folyamatainak tudatosodását, az önszabályozó tanulás támogatásához szükséges tudás és képesség megszerzését, a tanulási képességek fejlesztését, továbbá nyitott az egész életen át tartó tanulásra.
- 5. Törekszik az életkori, egyéni és csoport sajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási, tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására.
- 6. Reálisan ítéli meg a pedagógus szerepét a fejlesztő értékelés folyamatában.
- 7. Nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása, illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen és elfogadjon.
- 8. Figyelemmel kíséri saját tevékenységének másokra gyakorolt hatását, és reflektív módon törekszik tevékenységének javítására, szakmai felkészültségének folyamatos fejlesztésére.
Önállóság és felelősség
- 1. Hitelesen képviseli a pedagógus szakma társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
- 2. Váratlan döntési helyzetekben is önállóan végzi az informatika pedagógiai alkalmazásával összefüggő tevékenységeket.
- 3. Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más (elsődlegesen a pedagógiai) szakterület képzett szakembereivel is.
- 4. A szakképzés nézőpontjából figyelemmel kíséri az informatika pedagógiai alkalmazásával kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.
- 5. Elkötelezett a tanulást informatikai eljárásokkal történő támogató értékelés mellett.
- 6. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
Oktatásmódszertan
Interaktív előadások, egyéni és csoportos órai gyakorlatok, házi feladatok, kommunikáció írásban és szóban, IkT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom
- Benedek András (szerk.) (2013): Digitális pedagógia 2.0. Typotex Kiadó, Budapest.
- Szűts Zoltán (2020): A digitális pedagógia elmélete, Akadémiai Kiadó, Budapest.
- Ajánlott irodalom
- Benedek András (2020): Távoktatás másként!!! – A digitális kor pedagógiai kihívásaihoz, OPUS ET EDUCATIO 7 : No 3. pp. 185-192.
- Benedek András (2020): Új módszerek a szakképzésben - Kollaboratív online tartalomfejlesztés, BME, Budapest.
Általános szabályok
A 2.1 pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése évközi írásbeli teljesítménymérés (szint-felmérő tanulmányi teljesítményértékelés), beadandó házi feladatok (részteljesítmény értékelés), valamint a konzultációkon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában. A harmadik konzultáción történő szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrész az addigi konzultációk anyaga, valamint a kötelező szakirodalom kijelölt fejezetei. Az ellenőrző dolgozat állhat kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; rövid esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet és a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. - Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét, értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. - Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon; az értékelési elveket a tantárgy előadója határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 40
- részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50
- részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 10
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: 0
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Érdemjegy-megállapítás
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 85–95% |
Jó | 75–84% |
Közepes | 60–74% |
Elégséges | 51–59% |
Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 20 |
házi feladatra felkészülés | 15 |
egyéb felkészülés | 15 |
összesen | 50 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.1. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2 óra (hat alkalom), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A szemináriumok témáiInformatikai alapfogalmak, kapcsolódás az általános pedagógiához.Az informatika szerepe a szakképzés és szakmai kvalifikáció fejlődésére.A szakmai specializációnak megfelelő szakmai ismeretek kapcsolódása az informatikához. A jelenléti és online tanítás-tanulás informatikai sajátosságai.A szakmai specializációra jellemző informatikai rendszerek áttekintése és funkcionális rendszerezése.A képzés tartalom közvetítésének új informatikai módszerei és eszközei: online hálózati megoldások, tanulási keretrendszerek és tananyag repozitóriumok.Korszerű informatikai megoldások a pedagógiában (KRÉTA, TEAMS, ZOOM). |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - | kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.