Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy átfogó képet adjon az életen át tartó tanulás fogalmáról és ennek hatásairól a szakoktatók számára.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- - Ismeri a lifelong learning eredetét, történetét, jelentését.
- - Ismeri a hallgató centrikus tanulási modelleket: önirányított - tanulás, refelctive practice.
- - A hallgatók a képzés során megszerzik a szükséges ismereteket és kézségeket: megérteni az életen át tartó verseny-képes tudás fenntartásának jelentőségét, önálló foglalkozás és munkakör-elemzést végezve saját tanuláis képességeit és módszereit elemezve, a megszerzett és elvárt kompetenciákat.
- Értik a tanulási készségek, mint életkészség problémáját, az új típusú kapcsolati tőkét, a hálózatos munkát, a csapatmunkát és a munkamódszereket az egész életen át tartó tanulás kontextusában, az oktatás válaszait a globális változásokra, a felsőoktatási modell új formáit.
- Hogyan hatnak a gazdasági folyamatok az oktatásra, és milyen erőforrások képviselik a tudásértékformák előállítását.
Képesség
- A képzés során törekszünk az elméleti ismeretek, változások elemzésével, minél szélesebb körű mérnöki példákon, és esettanulmányokon keresztül a gyakorlati alkalmazhatóság bemutatására és a nagyfokú gyakorlatorientációra.
- Képes önállóan saját karrierjét az életen át tartó tanulás szempontjából értelmezni.
- Képes forrásokat gyűjteni a munkaerőpiaci tendenciák, saját karrierje elemzéséhez.
- Képes a nemzetközi trendek, tendenciák értelmezésére.
- Képes csoportokban dolgozni és közösen választani bemutatandó témát.
- Képes az idegen nyelvű szakirodalom elemzésére, a kutatási eredmények bemutatására.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival
- Csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező
- Nyitott, befogadó a neveléstudomány és a tanulási gyakorlat új eredményei iránt.
- Törekszik a pontos, hibamentes feladatmegoldásra.
- Az idegen nyelvű szakirodalmat önállóan elemzi, az eredményeket önállóan megjeleníti.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevéteket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális ön-állóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
- Anikó Kálmán: Learning - in the New Lifelong and Lifewide Perspectives
- Tampere: Tampere University of Applied Sciences, 2016. 139 p.
- (ISBN:978-952-5903-80-5)
- Kálmán A. (2013): Developments in Hungarian Lifelong Learning Policies as Means of Implementing the Knowledge Triangle. In: Pia Lappalainen, Markku Markkula (ed.): The Knowledge Triangle – Reinventing the Future. SEFI – Aal-to University – Universitat Politècnica de València and VLC/Campus. ISBN 978-2-87352-006-9, pp. 85-100. https://digitaldublin.files.wordpress.com/2013/05/markku-markkula-parallel-1-the-knowledge-triangle-re-inventing-the-future.pdf
- Kálmán, A. (2006): Tanári szerepek – tanulási stílusok (A felnőtt-tanulás folyamata), ISBN 963-8088-16-8, ISSN 1588-9572, OKKER, Budapest
- E-learning formájában feldolgozandó tanulmányok:
- Brookfield, Stephen D.: Tanári szerepek és tanítási stílusok 1-10. oldalig in: Titmus, Colin J. (ed.): Lifelong Edu-cation for Adults - An International Handbook. Pergamon Press. Oxford, New York, Beijing, Frankfurt, Sao Paulo, Sydney, Tokyo, Toronto 1989. ISBN 0-08-030851-1
- -Brookfield, Stephen D.: A felnőtt tanulás megértése és facilitálása. 1-26. oldalig
- LSI-Learning-Style Inventory. Self- scoring Inventory and Interpretation Booklet. McBer and Company, Training Resources Group, Boston, 1985.
- MacKeracher, D.: Élettávú tanulás: következtetések az oktatók számára 1-6. oldalig.
- Lifespan Learning: Implications for Educators, 187-193. in: Titmus, Colin J. (ed.): Lifelong Education for Adults. An International Handbook. Pergamon Press. Oxford, New York, Beijing, Frankfurt, Sao Paulo, Sydney, Tokyo, Toronto 1989. ISBN 0-08-030851-1
- Sinnett, Wiliam E.: A kompetenciából kiinduló képzés és programfejlesztés. Bevezetés és vázlat. Humbert College, Toronto, Ontario, Canada, 1993. 2-18. oldalig
- Renner, Peter F.: Az oktató „túlélési felszerelése” 2-18. oldalig
- The instructor ’s survival kit. Vancouver, BC: PFR Training Associates Ltd, 1978.
- Kálmán, A. (2011): Institutional Presentation: Budapest University of Technology and Economics. In: Hanne Smidt and Andrée Sursock: Engaging Lifelong Learning: Shaping Inclusive and Responsive University Strategies, EUA Publications 2011, Brussels, Belgium, ISBN: 9789078997283, pp. 70.
- • Kálmán, A. (2009): Formation of Competences Establishing Lifelong Learning in the Dimension of Non-Formal and Informal Learning. In: Modern Management Research Conference: Insights into the Sustainable Growth of Business, Vilnius, Lithuania
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése Idegen nyelvű szakirodalom feldolgozása 1 kredit értékben, melyet a 2. házi feladat keretében lehet teljesíteni.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): a tantárgyon belüli további tanulmányi eredményes elvégzéséhez feltétlenül szükséges tudás típusú kompetencialemek meglétének ellenőrzése írásos formában (ellenőrző dolgozat), melyre a tantárgy gyakorlati foglalkozásán kerül sor; a szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a gyakorlatvezető határozza meg; az ellenőrző dolgozatok állhatnak kifejtendő elméleti kérdé-sekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; 30 perces dolgozat
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- aktív részvétel: 30
- beszámoló készítése: 20
- záróvizsga: 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 85-95 |
Jó | 73-84 |
Közepes | 65-72 |
Elégséges | 50-64 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
- Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. - A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utol-só napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. - Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. - A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. - Amennyiben pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 20 |
házi feladat elkészítése | 20 |
Házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
Összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blok-kokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1. Az életen át tartó tanulás fogalma |
2. | 2. Innováció és a felsőoktatás |
3. | 3. Tudásháromszög mint modell |
4. | 4. Az oktatástól az önálló tanulásig |
5. | 5. Európai Unió kompetencia elvárásai |
6. | 6. A lifelong learning aktuális kérdései |
7. | 7. Európa 2020 /Digitális Akció Terv 2021-2027 |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.