Szak: Közgazdásztanár (kereskedelem-marketing, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Közgazdásztanár (kereskedelem-marketing, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Közgazdásztanár (pénzügy-számvitel, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Közgazdásztanár (pénzügy-számvitel, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (bio-vegyipar, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (bio-vegyipar, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (elektrotechnika-elektronika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (elektrotechnika-elektronika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (építő-építészet, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (építő-építészet, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (gépészet-mechatronika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (gépészet-mechatronika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (informatika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (informatika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (könnyűipar, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (könnyűipar, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (környezetvédelem-vízgazdálkodás, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (környezetvédelem-vízgazdálkodás, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (közlekedés, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (közlekedés, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tanári szakképzettségnek megfelelő szakgimnáziumban – a képzésben szerzett elméleti ismeretekre és gyakorlati tapasztalatokra építve – adott OKJ szakképesítések meghatározott szakmacsoportjaiban tanítandó szakmai tárgyak körében a gyakorlati tanári ismeretek és kompetenciák megszerzése, a szakmai tanári kompetenciák fejlesztése. A szakképző intézmény, kiemelten a szakgimnáziumi képzés komplex tanári feladatrendszerének-, az iskolát körülvevő társadalmi, jogszabályi környezet-, valamint a köznevelési és szakképzési intézmény-rendszer megismerése. A személyi kapcsolatok és együttműködés fejlesztése, a feladatmegoldásokban az értékelő és önértékelő magatartás-, az innovációs készség fejlesztése.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- a pedagógia, pszichológia, illetve a szaktudományi területen szerzett széles körű elméleti ismeretek értelmezése a tantermi munkában, azok közvetítése, valamint a hétköznapi életben való alkalmazása, építve a különböző tudásterületek közötti összefüggésekre,
- a szakképzési kerettantervek (ezek alapjául szolgáló Országos Képzési Jegyzék, szakmai és vizsgakövetelmények, modultartalmak stb.), a helyi tanterv szabályozó szerepének, tartalmának, összefüggésrendszerének és nevelési irányainak ismerete, alkalmazása a tanári munka tervezésében és adaptálása a tantermi gyakorlatra.
- a kompetencia alapú szaktárgyi tartalom tanórai elsajátításában saját élményű tapasztalatok megszerzése
- a szaktárgyi kompetenciafejlesztés módszertani lehetőségeinek és eszközeinek alkalmazási képessége
Képesség
- képesség szakterületén a tanítási programok, tanulási egységek, tanítási órák tervezésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások megválasztására, a taneszközök rendszerbe szervezésére
- az informatikai kompetenciák birtoklása és azok felhasználása az osztálytermi munkában, illetve a diákok önálló tanulásának irányításában
Attitűd
- a szakképzési kerettantervek által megszabott ellenőrzés, mérés, értékelés módszereinek ismerete
- a szaktárgyai sajátosságoknak megfelelő tanulói teljesítménymérési módszerek, eszközök alkalmazási szintű képessége
- a szakképzés rendszerében jellemző belső és külső mérések rendszerének átfogó ismerete
Önállóság és felelősség
- a szaktárgyi óra tervezésében és megvalósításában, valamint a tanári teljesítmény eredményességét megítélésében való jártasság továbbfejlesztése
- a reflektív gondolkodás, a reflektív, szakmai elemző technika továbbfejlesztése
- a portfolió dokumentum gyűjtés és rendszerezés továbbfejlesztése (tanóratervek, feljegyzések, tanulást támogató eszközök készítése, reflexiók, stb)
Oktatásmódszertan
Saját élményű tapasztalatszerzés, órai megfigyelések, tanóratartási tapasztalatok és reflektív elemzések készítése. Egyéni munkák, tanórai tanári kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Lenkovics Ildikó (é.n.): A tanítás tanulása Segédanyag a gyakorlati tanításhoz http://www.nyf.hu/bgytk/sites/www.nyf.hu.bgytk/files/docs/02_a_tanitas_tanulasa.pdf
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése-, tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése-, a szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás-, a pedagógiai folyamat tervezése-, tanulás támogatása, szervezése és irányítása-, pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2.Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése-, tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése-, a szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás-, a pedagógiai folyamat tervezése-, tanulás támogatása, szervezése és irányítása-, pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 80-90 |
Jó | 70-80 |
Közepes | 60-70 |
Elégséges | 40-60 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
félévközi készülés a gyakorlatokra | |
házi feladat elkészítése | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes, érvényes 2017. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Szabóné dr. Berki Éva | c. egyetemi docens | berki.e@eik.bme.hu |
Nagy Katalin | egyetemi tanársegéd | nagy.k@eik.bme.hu |
Csécsi Pál | tudományos munkatárs | csecsei.p@eik.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.