Verziók
Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy célja az emberi erőforrás gazdálkodáshoz kapcsolódó folyamatok kialakításához, bevezetéséhez és működtetéséhez kapcsolódó pszichológiai elméleti és gyakorlati ismeretek az átadása. A kurzus során munka és szervezetpszichológiai fókuszú szemlélettel és módszertannal dolgozzuk fel az emberi erőforrásgazdálkodás legfontosabb témáit elsősorban gyakorlati feladatmegoldásokon keresztül a szükséges elméleti keretbe helyezve. A kurzus fő célja, hogy a hallgatók a HR különböző területeihez kapcsolódó módszereket, eszközöket ismerjenek meg, tisztában legyenek ezen módszerek alkalmazásának, a HR folyamatok, rendszerek kialakításának és bevezetésének feltételeivel és gyakorlatot szerezzenek konkrét HR folyamatok, feladatok megvalósításában.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. A hallgató átfogó ismeretet szerez a HR stratégiáról, a HR különböző területeiről és a közöttük lévő ösz-szefüggésekről.
- 2. A hallgató megismeri a munkakör- és kompetenciaelemzés, valamint a munkakörértékelés célját, alapve-tő fogalmait, lehetséges lépéseit, modelljeit, valamint a módszereit és eszközeit.
- 3. A hallgató tudással rendelkezik a munkaerő toborzás és kiválasztás stratégiai kérdéseiről, a toborzás és kiválasztás elméleti modelljeiről, illetve lehetséges eszközeiről, módszereiről, valamint a toborzás és a kiválasztás gyakorlati problémáiról.
- 4. A hallgató ismeri a szervezeti szocializáció modelljeit, jellemzőit és hatásait, a pre-onboarding, az on-boarding és a re-boarding folyamatok elemeit és módszereit.
- 5. A hallgató ismeretet szerez a szervezeti képzések stratégiai tervezéséről, céljairól, típusairól, felépítésé-ről, a képzési hatékonyság kritériumairól és értékelésének lehetőségeiről.
- 6. A hallgató átfogó ismeretet szerez ösztönzési és a teljesítményértékelési rendszer főbb típusairól, kialakí-tásának stratégiai kérdéseiről, a kialakításuk, bevezetésük és működtetésüket befolyásoló egyéni, szerve-zeti és külső tényezőkről, az ösztönzés és teljesítményértékelés lehetséges módszereiről, eszközeiről.
- 7. A hallgató megismeri a HR tevékenység pszichológiai aspektusait és az emberi erőforrás gazdálkodást érintő egyéb aktuális témákat úgy, mint családbarát szemlélet kialakítása, munka-magánélet egyensúlyát segítő és gátló tényezők, alternatív munkavégzési formák, home-office.
Képesség
- 1. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a témakörökben
- 2. A hallgató képes az emberi erőforrás gazdálkodás stratégiai kérdéseinek, szempontjainak meghatározására a HR folyamatok kialakítása, bevezetése és működtetése során meghatározó belső és külső tényezők figyelembevételére és az összefüggések felismerésére, rendszerszemléletű beavatkozásokra.
- 3. A hallgató képes munkakör- és kompetencia elemzésre, munkakör értékelésre, valamint a kapcsolódó rendszerek tervezésére, kialakítására, megfelelő használatára.
- 4. A hallgató képes a toborzási és kiválasztási módszertan és eszközök kialakítására és alkalmazására.
- 5. A hallgató képes a pre-onboarding, az onboarding és a re-boarding és képzési folyamatok megtervezésé-re és megvalósítására.
- 6. A hallgató képes az ösztönzési és teljesítményértékelési rendszer megtervezésére, kialakítására és bevezetésére.
- 7. A hallgató képes a társszakmák (pl. HR-esek, trénerek, szervezeti tanácsadók, coachok) képviselőivel közös, szakmai programban együtt gondolkodni és dolgozni.
Attitűd
- 1. Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő emberi erőforrás gazdálkodással kapcsolatos ismeretek iránt.
- 2. Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
- 3. Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
- 4. Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
- 5. Értéknövelt szemléletet képvisel a szakmájában.
- 6. Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
- 1. Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
- 2. Képes önállóan megtervezni, kidolgozni, bevezetni és megvalósítani munkakör- és kompetenciaelem-zést, munkakörértékelést, toborzást, kiválasztást, onboardingot, képzési tervet, ösztönzési és teljesít-ményértékelési rendszert.
- 3. Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
- 4. Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.
Oktatásmódszertan
Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása, konzultáció, hallgatói prezentáció.
Tanulástámogató anyagok
- Arthur, D. (1998). Recruiting, interviewing, selecting & orienting new employees. New York: AMACOM.
- Bakacsi, Gy., Bokor, A., Császár, Cs., Gelei, A., Kováts, K., Takács, S. (2006): Stratégiai Emberi erőforrás menedzsment, Akadémia Kiadó, Budapest.
- Bokor A., Szőts-Kováts K., Csillag S. (2014). Emberi erőforrás menedzsment. Budapest: Nemzedékek Tudása Tankönyv-kiadó Zrt.
- Davenport, T. O. (2015). How HR plays its role in leadership development. Strategic HR Review.
- Drobnic, S., Guillén, A. M. (eds) (2011). Work-life balance in Europe. The role of Job Quality. Palgrave Macmillan. Eng-land.
- Elbert, N. F., Karoliny M.-né, Farkas F., Poór J. (2000). Személyzeti/emberi erőforrás menedzsment kézikönyv. Budapest: KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft.
- Ékes Ildikó (2009): Az atipikus munka és jövője. Munkaügyi Szemle. 1.szám. 66-71.
- Fail Ágnes, Gyarmati Andrea, Haraszti Adrienn, Lisznyai Beáta, Papházi Tibor (2015): Családbarát Munkahely Pályá-zatok elemzése (2012-2014). Kapocs, 1. szám 61-80.
- Ford, J. K. (2020). Learning in Organizations: An Evidence-Based Approach. Routledge.
- Harvard University Competency Dictionary, link: https://hms.harvard.edu/sites/default/files/assets/Sites/HR/files/Harvard%20University%20Competency%20Dictionary%20FY14%20-%20final.pdf, letöltve: 2021. 02. 08.
- Kraiger, K., & Ford, J. K. (2020). The Science of Workplace Instruction: Learning and Development Applied to Work. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 8, 45–72. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-012420-060109
- Lindell, M. K., Landis, R. (1998). Relationship between organizational context and job analysis task ratings. Journal of Applied Psychology, 83(5), 769-776. doi: 10.1037/0021-9010.83.5.769
- Nemeskéri Gy., Pataki Cs. (2007). A HR gyakorlata. Budapest: Ergofit Kft.
- Noe, R. A., Clarke, A. D., & Klein, H. J. (2014). Learning in the twenty-first-century workplace. Annual Review of Orga-nizational Psychology and Organizational Behavior, 1, 245-275. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-031413-091321
- Patterson, F., Ferguson, E., Thomas, S. (2008). Using job analysis to identify core and specific competencies: implication for selection and recruitment, Medical Education, 42, 1195-1204. doi: 10.1111/j.1365-2923.2008.03174.x
- Pernick, R. (2001). Creating a leadership development program: Nine essential tasks. Public Personnel Management, 30(4), 429-444.
- Primecz Henriett, Kiss Csaba, Toarniczky Andrea, Csillag Sára, Szilas Roland, Bácsi Katalin, Milassin Anda (2014): Magyarországi „munkaválló-barát” (employee friendly) szervezetek. Valóság vagy utópia (avagy mit tanulhatunk tő-lük?) Vezetéstudomány. XLV. évf. 10. szám. 2-16.
- Siddique, M., C. (2004). Job analysis: a strategic human resource management practice. The International Journal of Hu-man Resource Management, 15(1), 219-244. doi: 10.1080/0958519032000157438
- Bodnár G., Takács I. (2006): A szocializáció In Juhász M., Takács I. Pszichológia, Typotex Kiadó, Budapest
- Juhász Márta (2023). A kiválasztás pszichológiai alapjai. Oktatási segédlet, Budapest, BME
- Krasz K. (2006): A motiváció és a munkahelyi teljesítmény In Juhász M., Takács I. Pszichológia, Typotex Kiadó, Budapest
- Richardson A. M. Recruitment strategies: Managing/effecting the recruitment process. https://pdf4pro.com/view/managing-effecting-the-recruitment-process-3abfa8.html
- Stone N. D., Deci L. E., Ryan M. R. (2009): Beyond Talk: Creating Autonomous Motivation through Self-Determination Theory. Journal of General Management, 34( 3) https://doi.org/10.1177/030630700903400305
- Szabó, Z. P., Pinczés, M., Laczai, R., & Kun, Á. (2020). Mit értékelünk valójában az Értékelő Központban? Egy Értékelő Központ (AC) konstrukciós érvényessége, valamint kapcsolata személyiségvonásokkal. Alkalmazott Pszichológia, 20, 7-29. http://ap.elte.hu/wp-content/uploads/2020/11/AP_2020_1_Szaboetal.pdf
- Toarniczky A. (2009): A szervezeti szocializáció – I. rész Mi az idő és kontextus szerepe a szocializációs folyamatban? Vezetéstudomány, 40 évfolyam 10. szám
- Toarniczky A. (2009): A szervezeti szocializáció – II. rész, Mi az egyén szerepe saját szocializációs folyamatában? Veze-téstudomány, 40 évfolyam. 11. szám
- Poduval, J., Poduval, M. (2009). Working mothers: how much working, how much mothers, and where is thewomanhood?. Mens sana monographs, 7(1), 63.
Általános szabályok
Tanulási eredmények értékelése egész féléven át tartó 3 kiscsoportos projektmunka írásos összefoglalója, a projektmunka konzultációra való felkészülés, félévközi zh és vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Részteljesítmény értékelés: 3 darab projektmunka elvégzése 4-6 fős kiscsoportokban a szorgalmi időszak során a kurzus főbb témáiból. Az egyes projektfeladatok teljesítésére 3 hét van, a feladatok egymásra épülnek. A projektmunkákat az egyes csoportok a vizsgaidőszakban be is mutatják. Részteljesítmény értékelés: a félév elméleti anyagából zh írása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 3 darab projektmunka elvégzése 4-6 fős kiscsoportokban a szorgalmi időszak során a kurzus főbb témáiból. Az egyes projektfeladatok teljesítésére 3 hét van, a feladatok egymásra épülnek. A projektmunka elkészítését támogató 3 darab kötelező konzultációra való felkészülést is értékeljük.: 15
- Zárthelyi dolgozat a félév elméleti anyagából: 25
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Szóbeli vizsga: szóbeli vizsga az elméleti és a gyakorlati anyagból: 25
- Szóbeli vizsga: A félévközi házi feladatra épülő kérdések megválaszolása. Ez a vizsga részpontszám az írásbeli félévközi projektmunka kiváló teljesítése esetén megajánlható.: 35
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A gyakorlatok és a konzultációk 75%-án való részvétel, projektfeladatok teljesítése és a zh legalább elégséges teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 97-100 |
Jeles | 90-100 |
Jó | 80-89 |
Közepes | 70-79 |
Elégséges | 50-69 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Zh javítása a pótlási héten
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel az elődásokon | 28 |
Részvétel a gyakorlati alkalmakon | 56 |
Részvétel a konzultációkon, konzultációra való felkészülés, projektfeladat elkészítése | 90 |
zh-ra és szóbeli vizsgára való felkészülés | 66 |
Összesen | 240 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.
A félévben sorra vett témák
HRM története; Stratégiai emberi erőforrás menedzsment; Tudatos emberi erőforrás fejlesztés – humán stratégia. Emberi erőforrással foglalkozó területek és ezek közötti összefüggések. Munkavégzési rendszer kialakításának stratégiai kérdései. Munkakör- és kompetenciaelemzés, munkakör-értékelés alapvető fogalmai, módszerei, folyamata; Munkakör- és kompetenciaelemzéshez használható eszközök használatósága, értékelési rendszerek fejlesztésének alapjai; Emberi erőforrás áramlás modelljei, stratégiai kérdései. Munkaerő toborzási és kiválasztási stratégia kialakításának szempontjai, a toborzás és a kiválasztás eszközei, technikái és lépései. Jelöltélmény biztosítása. Szervezeti szocializáció modelljei, jellemzői és hatása a munka- és szervezet iránti elköteleződésre, motivációra és kilépési szándékra. A preboarding, az onboarding és a reboarding folyamatok elemei és lehetséges módszerei. Az emberi erőforrás fejlesztésének stratégiai kérdései. Képzéstervezés -- igények, szükségletek fel-mérése és összehangolása a szervezeti stratégiával. A képzés, fejlesztés céljai. A képzési programok típusai. Képzések hatékonyságának és eredményességének értékelési lehetőségei. Az ösztönzési és a teljesítményértékelési rendszerek kialakításának stratégiai kérdései, a kialakítás és bevezetés lépései. Célok, fő eszközök, módszerek az ösztönzési és teljesítményértékelési rendszerek kialakításában. Az ösztönzési és a teljesítményértékelési rendszerek kialakítását és bevezetését befolyásoló egyéni, szervezeti és külső tényezők. Alternatív munkaidő rendszerek. Home-office. Családbarát szemlélet. Munka-magánélet egyensúlyát segítő és gátló tényezők.
Előadások témái | |
---|---|
1. | HRM története; Stratégiai emberi erőforrás menedzsment; Tudatos emberi erőforrás fejlesztés – humán stratégia. Emberi erőforrással foglalkozó területek és ezek közötti összefüggések |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Szabó Zsolt | egyetemi docens | szabo.zsolt.peter@gtk.bme.hu |
Balogh Blanka | tudományos segédmunkatárs | balogh.blanka@gtk.bme.hu |
Vasvári Fanni | doktorandusz | vasvari.fanni@gtk.bme.hu |
Répáczki Rita | egyetemi adjunktus | repaczki.rita@gtk.bme.hu |
Salamon János | egyetemi tanársegéd | salamon.janos@gtk.bme.hu |
Szijjártó Linda | egyetemi adjunktus | szijjarto.linda@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.