Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Startup menedzsment
Azonosító
BMEGT20V104
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
3
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Danyi Pál
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
danyi.pal@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
English -EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
BMEGT20V100 – „Innovatív vállalkozások indítása és működtetése” c. tantárgy korábbi félév(ek)ben teljesítése - BMEGT20V100 - “Lauch and operations of innovative businesses” fullfilment of the subject in previous semesters
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
BMEGT20V100 – „Innovatív vállalkozások indítása és működtetése” c. tantárgy folyó félévben való felvétele. - BMEGT20V100 - “ Lauch and operations of innovative businesses” admission of the subject in the current semes-ter
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.06.29.) az 580427/8/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.06.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja felkészíteni a hallgatókat, hogy sikeres innovatív vállalkozásokat (röviden: startup) legyenek képesek létrehozni. A hallgatók érkezhetnek saját ötletekkel, vagy csatlakozhatnak mások ötleteinek kidolgozásához. A félév során a hallgatók azonosítják azt a terméket, ill. szolgáltatást, amelyet érdemes kifejleszteni és piacra vinni, valamint részletes koncepciót dolgoznak ki a vállalkozásaik indítására és működtetésére nézve. Projektmunka keret-ében csapatokban dolgoznak. A félév végére a csapatok eljutnak az ötleteik „pretotípus” szintű megvalósításához és első szintű piaci validálásához. A félév végén a pitch prezentáció (röviden pitch verseny) keretében a tantárgy lehetővé teszi, hogy a csapatok prezen-tálják validált üzleti koncepciójukat egy szakértőkből és befektetőkből álló zsűri előtt, hogy további támogatást kaphassanak termékük/szolgáltatásuk kifejlesztéséhez és piaci bevezetéséhez. A tantárgy a gyakorlati órákkal az Innovatív vállalkozások indítása és működtetése (BMEGT20V100) kurzus előadá-sait egészíti ki gyakorlási, felkészülési lehetőséggel avatott oktató-vállalkozók, és vállalkozó mentorok közreműködésével, inspiráló környezetben.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a vállalkozások típusait (startup, termék létrehozás és értékesítés, szolgáltatás nyújtás, tanácsadás, társadalmi vállalkozás, stb.) és azok eltérő jellemzőit.
  2. Ismeri az innovatív vállalkozások sikerkritériumait.
  3. Ismeri a vállalkozások működésének általánosan használt fogalomrendszerét, modern szóhasználatát (startup, validálás, lean módszertanok, pivot, pitchelés, stb.).
  4. Ismeri a startupok alapításának módszertani eszközeit: üzleti koncepció térkép, pretotípus, MVP, MVBP, fel-derítő piackutatás, projekt menedzsment, kockázatelemzés, pénzügyi kalkulációk.
Képesség
  1. Képes alkalmazni a vállalkozásindítás módszertani eszközeit a vállalkozás életképességének növelésére.
  2. Képes különbséget tenni az egyes vállalkozási ötletek között, hogy melyik milyen megoldásokat követel.
  3. Képes reálisan felmérni egy vállalkozás indításának erőforrás-követelményeit.
  4. Képes a hallgató eldönteni, hogy a saját habitusa, ill. karrier céljai milyen módon kapcsolódnak a vállalkozásokhoz.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Hajlandó csapatban dolgozni, a projektmunkák követelményeit betartva.
  3. Proaktívan, folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
  4. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a rá osztott feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csapat részeként együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában, a kialakítandó csapatszerződés értelmében.

Oktatásmódszertan

Elsősorban gyakorlat-orientált műhelymunka, csoportos megvitatások, meghívott előadók és mentorok, házi feladatok, egyéni és csoportos problémamegoldás és esettanulmányok, valamint piaci terepmunka.

Tanulástámogató anyagok

  • Curriculum and slides can be downloaded from the Moodle page related to the subject after the lectures. Moodle has business case studies and other educational resources. https://edu.gtk.bme.hu
  • Main textbook: Laverty-Littel: Entrepeneurship, Opexstax. 2020. (Available: https://openstax.org/details/books/entrepreneurship )
  • Vecsenyi J., Petheő A.: Vállalkozz okosan!, HVG Kiadó, 2017. (compulsory material for Hungarians)
  • Blank, Steve (2005) Four Steps to the Epiphany. Successful Strategies for Products that Win. Cafepress.com
  • Aulet, Bill (2013): Disciplined Entrepreneurship. 24 steps to a successful startup. Willey valamint: www.disciplinedentrepreneurship.com és http://www.detoolbox.com/
  • Ries, Eric (2011): The Lean Startup, Crown Business, New York
  • Savoia, Alberto (2011): Pretotype it, https://www.pretotyping.org/uploads/1/4/0/9/14099067/pretotype_it_2nd_pretotype_edition-2.pdf
  • Fitzpatrick, Rob (2013): The Mom test. How to talk to customers & learn if your business is a good idea when everyone is lying to you
  • http://www.ted.com/talks/lang/eng/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action.html
  • http://www.ted.com/talks/malcolm_gladwell_on_spaghetti_sauce.htm
  • 12 Lessons Steve Jobs Taught Guy Kawasaki on youtube

Általános szabályok

The course requires continuous class presence and submitting assignments

Teljesítményértékelési módszerek

During the semester: Class participation and activity (20%): Project work and assignments to be submitted: (50%) Pitching in teams participation (30%)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Class participation and activity: 20
  • Project work and assignments to be submitted: 50
  • Pitching in teams participation: 30
  • Total: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85-89
75-84
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

The project work not submitted by the deadline and the investor pitch at the end of the year cannot be re-placed, the submitted task cannot be repaired. If a student misses the investor pitch, it is provided opportunity to take an oral exam in examination term.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Participation in classroom sessions (practice) 39
Individual preparation for classroom session 13
Homework assignments individually and in teams 52
Pitching preparation and pitching 16
Total 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.06.13-án. Érvényes 2022.06.13-tól.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Introduction, clarifying expectations. Startups and entrepreneurship.Forming teams and identifying roles. Preliminary idea-brainstorming.Idea generation. Team contract and workplan.Business Concept Mapping (BCM)Value proposition. Problem-solution fit.Exploratory market research planningMarket research execution 1: interviewsMarket research execution 2: sharing experienceProduct development preparation phase. Accomplishing pretotype testRevenue model and high-level financial planningMarket research results, presentation.Preparation for pitching with slidesPitch presentationFinalizing assignments. Feedback, lessons learned.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr Pal Danyi Ass. Professor danyi.pal@gtk.bme.hu
Dr Janos Vecsenyi Prof Emeritus janos.vecsenyi@gmail.com
Viktor Borbely guest lecturer vik.borbely@gmail.com
Dr Edit Ruboczki guest lecturer
Dorottya Szemere PhD student
Laszlo Csiki PhD student

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége