Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A vita: érvelés és meggyőzés a gyakorlatban
Azonosító
BMEGT41V106
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Egres Dorottya
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
egres.dorottya@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
BMEGT41MS01 vagy BMEGT418706 vagy BMEGT41M400 vagy BMEGT41A300 vagy BMEGT418959 vagy BMEGT419021 vagy BMEGT41A027 vagy BMEGT41M101 vagy BMEGT41A100
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.05.31.) az 580393/12/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.05.31-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja a készségfejlesztés érvelési és vitaszituációkban való sikeres részvételhez. A tantárgy az előkövetelmények elméleti ismeretanyagára alapozva gyakorlati tapasztalatszerzési lehetőséget teremt komplex viták szimulálásával, hasonlóan az angolszász vitakurzusokhoz. A tantárgy egyaránt hangsúlyt fektet az észszerű és a meggyőző érvelés módszereire, heterogén közönség előtt való nyilvános szereplésre, retorikai készségek, valamint a verbális és nem verbális képességek fejlesztésére. A tárgy további célja a hallgatók kritikai attitűdjének kialakítása és racionális konfliktuskezelési képességeik fejlesztése, változatos vitatémák feldolgozása által.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az érvelés és meggyőzés alapvető technikáit, elméleti és gyakorlati hasonlóságaikat és különbségeiket, valamint módszertani alapjaikat.
  2. Ismeri az egyes vitahelyzetekben való részvétel jelentőségét a tudomány, oktatás, társadalom és média összefüggéseiben, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit.
  3. Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
  4. Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi vitahelyzetek és döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.
Képesség
  1. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
  2. Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni.
  3. Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
  4. Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
  5. Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
  6. Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
  7. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
  1. Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
  2. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
  3. Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
  1. Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
  2. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
  3. Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
  4. Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
  5. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

gyakorlatok

Tanulástámogató anyagok

  • Aczél, Petra (2009): Új retorika - Közélet, kommunikácó, kampány. Kaligramm.
  • Margitay, Tihamér (2007): Az érvelés mestersége. Érvelések elemzése, értékelése és kritikája. Budapest: Typotex.
  • Zentai, István (1998): A meggyőzés útjai. A mindennapi élet meggyőzéspszichológiája. Budapest: Typotex.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: egy évközi írásbeli házi feladat, részvétel két órai vitában, valamint az aktív órai részvétel (70%-os jelenlét) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Részteljesítmény értékelés (1 házi feladat, 2 órai vita): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja házi feladatok formájában. A házi feladat alapvetően a megszerzett ismeretek kritikai elemzését és értékelését helyezik a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló ismereteket és a rendelkezésre álló munkaidőt a tantárgy előadója határozza meg. A teljesítményértékelés része részévtel két órai vitán és az órai jelenlét (az órák 70%-án).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • írásbeli házi feladat: 20
  • kis órai vitaszimuláció: 15
  • nagy órai vitaverseny: 25
  • órai aktív részvétel: 40
  • :
  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85-90
70-84
Közepes 55-69
Elégséges 40-54
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

A két órai vitából egy a pótlási időszakban díjmentesen pótolható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a pótláskor vagy javításkor elért eredmény kerül beszámításba.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés a gyakorlatokra 14
felkészülés a teljesítményértékelésekre 12
házi feladat elkészítése 6
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.05.08.) az 580379/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.05.08-től.

A félévben sorra vett témák

1. Tematika és követelmények ismertetése, vitatémák megbeszélése 2. Elméleti ismétlés: érveléstechnika 3. Elméleti ismétlés: meggyőzéstechnika 4. Vitaszituációk elemzése 5. Kis viták 6. Kis viták 7. Kis viták 8. Vitaszituációk elemzése 9. Kis viták 10. Vitaszituációk elemzése 11. Nagy vita 12. Nagy vita 13. Nagy vita

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Csordás Hédi Virág egyetemi tanársegéd csordas.hedi@gtk.bme.hu
Egres Dorottya egyetemi adjunktus egres.dorottya@gtk.bme.hu
Szabó Krisztina egyetemi adjunktus szabo.krisztina@gtk.bme.hu
Geng Viktor PhD hallgató geng.viktor@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.