Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MUNKAPSZICHOLÓGIAI MÓDSZEREK 2
Azonosító
BMEGT52M105
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Juhász Márta
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
juhasz.marta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.05.25.) az 580302/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.05.25-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy olyan elméleti és módszertani tudáskeretet nyújtson a hallgatóknak, amely segít a különböző csoporthelyzetek kezelésében, módszertani eszközöket mutasson be a különböző csoporttematikák és helyzetek kezelésére, valamint segítsen megérteni a különböző szervezeti csoportok dinamikáját. További cél, hogy készséget fejlesszen a csoportfejlesztési folyamatok felépítésében és moderálásában, segítsen a személyes csoportkezelési készségek fejlesztésében, lehetőséget adjon a különböző módszer specifikus - csoport, coaching vagy tréning - technikák csoportfolyamatba illesztésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a csoport és a csoportdinamika fogalmát, jellemzőit és működési elveit.
  2. Átfogó ismeretei vannak a csoportdinamikai folyamatokról szervezeti környezetben.
  3. Ismeri a csoport kezelésének, moderálásának alapvető technikáit és szemléletét.
  4. Ismeri a különböző, módszerspecifikus és egyéb technikai eljárásokat, illetve hogy hogyan és mikor kell használni egy csoportmunka során azokat.
  5. A csoportok kezelését egészében tudja áttekinteni és azokban el tudja helyezni a specifikus szervezeti és módszertani tudását.
Képesség
  1. Képes csoportdinamikai ismeretei birtokában a különböző csoportfolyamatokat kezelni.
  2. Képes csoportos tevékenységeket, csoportmunkát szervezni és levezetni, moderálni.
  3. Képes csoportvezetőként működni.
  4. Képes a cél és a csoport jellege függvényében a helyes csoportmunka módszereket megválasztani.
  5. Képes módszerspecifikus technikákat alkalmazni a csoportmunkák során.
Attitűd
  1. Nyitottan áll hozzá a csoportmunkákhoz.
  2. A csoportmunka során felmerülő etikai kérdésekhez proaktívan áll hozzá (megoldást keres).
  3. Nyitott, érdeklődő mások véleménye iránt.
  4. Igénye van a személyes társas kompetenciái fejlesztésére.
  5. Igénye van a korábban megszerzett tudásának más szakmai területek ismereteivel való bővítésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan képes egy csoportfolyamatot megtervezni és előkészíteni.
  2. Képes önállóan csoportot vezetni.
  3. Képes a hatékony időkezelésre és a csoportos történések időbeli lefutásától függő munkaszakaszok önálló meghatározására.
  4. Képes a különböző csoportdinamikai helyzetek kezelésére.
  5. Felelősséget vállal saját döntéseiért és szakmai munkájáért.

Oktatásmódszertan

Csoportvezetés során alkalmazható módszerek kipróbálása, értékelése. Páros és kiscsoportos munkában helyzetgyakorlatok kipróbálása, elemzése. Írásbeli anyag készítése IT eszközök és technikák használatával.

Tanulástámogató anyagok

  • Rudas János: Csoportdinamika, Oriold és Tsa, 2016 Bp.
  • Rudas János: Delfi örökösei, Gondolat, 1990, Bp.
  • Brocher, T.: Csoportdinamika és felnőttoktatás, Tankönyvkiadó, 1975, Bp.
  • Barczy M.: Csoportmódszerek alkalmazása a segítésben és a fejlesztésben, Akadémiai Kiadó, 2012, Bp.
  • Barczy M.: A csoportok hatékonysága és a személyes változás, Animula, 1977, Bp.
  • Antons, K.: A csoportdinamika gyakorlata, Synalorg, 2006. Bp.
  • Torma, K.: Tréning vagy csoport-pszichoterápia, in Kulcsár, É. szerk: Tanácsadás és terápia, 2002, ELTE Eötvös Kiadó, Bp.
  • Szőnyi G.: Csoportok és csoportozók – A lélektani munkára építő csoportok vezetése, Medicina, 2005, Bp.
  • Yalom I.: A csoportpszichoterápia elmélet és gyakorlata, Animula, 2001. Bp.
  • Előadásanyagok letölthetök a tanszéki oktatástámogató portálról (https://edu.gtk.bme.hu/) – Lecture material downloadable from the learning portal (http://edu.gtk.bme.hu/)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az órai aktív munka és az írásbeli házi feladat teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a páros és kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. Az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a gyakorlat vezetője együttesen határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat) a félév során tárgyalt témák közül szabadon választott témához kapcsolódóan elméleti összefoglaló dolgozat a szakirodalom alapján: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy párban készített írásos anyag, dolgozat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20%
  • Részteljesítmény értékelés (házi feladat) elméleti összefoglaló dolgozat: 80%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.:

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 85–90
75–85
Közepes 65–75
Elégséges 50–65
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
félévközi készülés a gyakorlatokra 14
házi feladat elkészítése 32
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.04.04-én. Érvényes 2022.04.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Csoportdinamikai ismeretek. Csoportdinamikát befolyásoló jellemzők: méret, nemi összetétel, résztvevők életkora, időtartam, a tagok részvételére vonatkozó nyílt vagy rejtett feltevések, a csoportszerződés. Csoportfejlődés: a fejlődési folyamat jellemzői Belbin és más elméletei alapján, mi segíti, mi gátolja a csoportfejlődési folyamatot, mikor érdemes foglalkozni a csoport fejlődésével és milyen szintig, diagnosztikus eszközök a csoport fejlettségi szintjének megállapítására. Szervezeti csoportok dinamikai jellemzői: a teljes szervezet, mint csoport, szervezeten belüli csoportok jellemzői, szervezet nélküli csoportok jellemzői, szervezetközi csoportok, szervezeti felépítés és csoport csoportdinamikai jellemzők kapcsolata. Különböző dinamikai helyzetek kezelése: Szervezeti csoportok belső kapcsolati rendszerének frissítése (stábcsoport), konfliktus moderálás, élményorientált csoportok moderálása, problémaorientált csoportok moderálása, stb. Csoportvezetési tevékenységek. A csoportos tevékenységek: a csoportfolyamat alapvető jellemzői. Csoportvezetés alapvető szempontok. A csoportfolyamat szakaszai és azok kezelése: csoportindítás tevékenységei (szerződés, stb.), munkaszakasz jellemzői, csoportlezárás tevékenységei. Csoportmunka szervezés , setting: terem, eszközök. Csoportmunka utáni vezetői tevékenységek. Időkezelés és a csoportos történések időbeli lefutásától függő munkaszakaszok meghatározása. A csoportos munka megtervezése és előkészítése. Etikai megfontolások. Csoportmunka módszerek. Döntés előkészítő és/vagy problémamegoldó módszerek:alkalmazási feltételek és/vagy változatok. NCM, Erőtér elemzés, SWOT, súlyozások szempontjai, és más kreatív módszerek. Feltáró módszerek: Open Space,World Café Brain Storming, stb. Módszer specifikus technikák alkalmazása csoportmunkáknál: pszichodráma technika, TA módszere, szociometrikus eszközök, tréning elemek, diagnosztikus elemek. Alapvető szervezeti tervezési eszköz: projektmenedzsment – alapok ismertetése, eszközei, szervezése, projekt team csoportdinamikája, projekt vezetés (és összefüggései a szervezeti vezetéssel), újdonságok a projektmenedzsmentben, technika és softvare eszközk, a projekt megszervezése, és vezetése Csoportmoderálási kompetenciák. Ismeretek, vezetési alapelvek (Yalom és más szerzők szerint), technikák, stílusok. Csoportvezető és csoport kapcsolati problémái.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.