Programme: Psychology Master’s Programme - Work and organisational psychology specialisation from 2020/21/Term 1
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 1
Objectives
The aim of the course is to provide students with a theoretical and methodological knowledge framework that helps them deal with different group situations, to introduce methodological tools for dealing with different group topics and situations, and to help them understand the dynamics of different organizational groups. Another goal is to develop skills in building and moderating group development processes, to help develop personal group management skills, and to provide an opportunity to integrate different method-specific techniques - group, coaching or training - into a group process.
Academic results
Knowledge
- They know the concept, characteristics and operating principles of the group and group dynamics.
- They have a comprehensive knowledge of group dynamics processes in an organizational environment.
- They know the basic techniques and approaches of group management and moderation.
- They know the different, method-specific and other technical procedures and how and when to use them in a group work.
- They can review the management of groups as a whole and can place their own specific organizational and methodological knowledge in them.
Skills
- They able to manage different group processes with their knowledge about group dynamics.
- They able to organize and conduct group activities, group work, they are able to moderate them.
- They able to act as a team leader.
- They able to choose the right teamwork methods depending on the goal and the characteristics of the group.
- They able to apply method-specific techniques in a group work.
Attitude
- They approach to group work openly.
- They proactively approach to ethical issues that arise during group work (seek a solution).
- They are open, interested in the opinions of others.
- They have a need to develop their personal social competencies.
- They have a need to expand their knowledge with notions of other professional fields.
Independence and responsibility
- They are able to independently plan and prepare a group process.
- They are able to lead a group autonomously.
- They are able to manage time efficiently and determine work phases depending on the time course of group events.
- They are able to handle different group dynamic situations.
- They take responsibility for his own decisions and work.
Teaching methodology
Testing and evaluating methods that can be used during group management. Trying and analyzing exercises in pair and small group work. Creating written material using IT tools and techniques.
Materials supporting learning
- Rudas János: Csoportdinamika, Oriold és Tsa, 2016 Bp.
- Rudas János: Delfi örökösei, Gondolat, 1990, Bp.
- Brocher, T.: Csoportdinamika és felnőttoktatás, Tankönyvkiadó, 1975, Bp.
- Barczy M.: Csoportmódszerek alkalmazása a segítésben és a fejlesztésben, Akadémiai Kiadó, 2012, Bp.
- Barczy M.: A csoportok hatékonysága és a személyes változás, Animula, 1977, Bp.
- Antons, K.: A csoportdinamika gyakorlata, Synalorg, 2006. Bp.
- Torma, K.: Tréning vagy csoport-pszichoterápia, in Kulcsár, É. szerk: Tanácsadás és terápia, 2002, ELTE Eötvös Kiadó, Bp.
- Szőnyi G.: Csoportok és csoportozók – A lélektani munkára építő csoportok vezetése, Medicina, 2005, Bp.
- Yalom I.: A csoportpszichoterápia elmélet és gyakorlata, Animula, 2001. Bp.
- Előadásanyagok letölthetök a tanszéki oktatástámogató portálról (https://edu.gtk.bme.hu/) – Lecture material downloadable from the learning portal (http://edu.gtk.bme.hu/)
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az órai aktív munka és az írásbeli házi feladat teljesítményértékelés alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a páros és kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. Az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a gyakorlat vezetője együttesen határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat) a félév során tárgyalt témák közül szabadon választott témához kapcsolódóan elméleti összefoglaló dolgozat a szakirodalom alapján: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy párban készített írásos anyag, dolgozat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20%
- Részteljesítmény értékelés (házi feladat) elméleti összefoglaló dolgozat: 80%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | > 90-100 |
Very good | 85–90 |
Good | 75–85 |
Satisfactory | 65–75 |
Pass | 50–65 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
házi feladat elkészítése | 32 |
összesen | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.04.2022.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|