I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Technológiaelméletek (Építőmérnök mesterszak)
Azonosító
BMEGT41MB52
A tantárgy jellege
kontaktórás
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Héder Mihály
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
heder.mihaly@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - en
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a technológia elméleteit bemutassa a technológia szerepére nézve a társadalomban; a technológia irányíthatóságára; a technológia változására és trajetektóriáira; az innovációs folyamatok alapelveire és a technológia emberiséggel egybefonódott jövőjére nézve. A főbb fogalmak a schumpeteri innováció, a kockázat és innováció kapcsolata, a technológia diffúziós és adopciós módjai; a technológia szabályozása; elméletek a startupok sikereire. A kurzust esettanulmányok támogatják, amelyekre néhány példa: a Kanban és az agilis módszertanok története; a mesterséges intelligencia története; ipari forradalmak; innovációs díjak, mint az X-díj; technológiai katasztrófák; poszthumán jövő; internet és trollok; GMO, stb. Ez egy lista a lehetséges esettanulmányokról, amelyek félévről-félévre változnak és esetenként újak kerülnek kidolgozásra.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. ismeri és érti a műszaki szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából fontos más területek, elsősorban a környezetvédelmi, a minőségbiztosítási, a jogi, a közgazdasági és a gazdálkodási szakterületek terminológiáját, alapjait és szempontjait;
Képesség
  1. integrált ismereteket alkalmaz, közreműködik multidiszciplináris problémák megoldásában
Attitűd
  1. nyitott az önművelésre és önfejlesztésre,
Önállóság és felelősség
  1. nyitott az önművelésre és önfejlesztésre

Oktatásmódszertan

előadás és vezetett diszkusszió

Tanulástámogató anyagok

  • Rudi Volti: Society and Technological Change, Worth Publishers 2017.
  • Joel Mokyr: Levers of Riches, Oxford University Press, 1990.
  • COLLINGRIDGE, David. The social control of technology. (1982). ISBN: 978-0312731687

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése órai munka alapján, valamint két félévközi írásbeli zárthelyivel.

Teljesítményértékelési módszerek

Két zárthelyi dolgozat írásban, egy a félév közepén, egy a végén, feleletválasztós és kifejtős kérdésekkel, valamint órán szerzett pluszpontok összesítése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Két zárthelyi dolgozat: 80
  • Órán szerzett pluszpontok: 20

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94-100-100
Jeles 88-93
75-87
Közepes 61-74
Elégséges 50-60
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A két ZH-t a pótlási héten pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Attendance / Jelenléti 28
Preparation / Felkészülés 32

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.05.02-án. Érvényes 2022.05.02-tól.

A félévben sorra vett témák

- Push & Pull; - Gartner és más ciklusok; - Shumpeteri innováció; - technológiai bezártság; - technológiai készültségi szintek; - leapfrog technológia adopció; - kockázat és innováció; - a technológia hatáselemzése 1. Big picture 1: technology and the future of humanity 2. Big picture 2: utopias and distopias 3. Technology as control 1: social dilemmas 4. Technology as control 2: lock-in, technology assessment 5. Technology and a nation's wealth 1: risk, innovation, path-dependence 6. Technology and a nations' wealth 2: cultural factors 7. Technology and R&D 1: epistemology of engineering 8. Technology and R&D 2: technology readiness levels 9. Technology and R&D 3: disruptive innovation and startups 10. Large Technological Systems 1: case studies 11. Large Technological Systems 2: case studies (diffusion 12. Large Technological Systems 3: case studies (regulation)

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.