Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a technológia elméleteit bemutassa a technológia szerepére nézve a társadalomban; a technológia irányíthatóságára; a technológia változására és trajetektóriáira; az innovációs folyamatok alapelveire és a technológia emberiséggel egybefonódott jövőjére nézve. A főbb fogalmak a schumpeteri innováció, a kockázat és innováció kapcsolata, a technológia diffúziós és adopciós módjai; a technológia szabályozása; elméletek a startupok sikereire. A kurzust esettanulmányok támogatják, amelyekre néhány példa: a Kanban és az agilis módszertanok története; a mesterséges intelligencia története; ipari forradalmak; innovációs díjak, mint az X-díj; technológiai katasztrófák; poszthumán jövő; internet és trollok; GMO, stb. Ez egy lista a lehetséges esettanulmányokról, amelyek félévről-félévre változnak és esetenként újak kerülnek kidolgozásra.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- ismeri és érti a műszaki szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából fontos más területek, elsősorban a környezetvédelmi, a minőségbiztosítási, a jogi, a közgazdasági és a gazdálkodási szakterületek terminológiáját, alapjait és szempontjait;
Képesség
- integrált ismereteket alkalmaz, közreműködik multidiszciplináris problémák megoldásában
Attitűd
- nyitott az önművelésre és önfejlesztésre,
Önállóság és felelősség
- nyitott az önművelésre és önfejlesztésre
Oktatásmódszertan
előadás és vezetett diszkusszió
Tanulástámogató anyagok
- Rudi Volti: Society and Technological Change, Worth Publishers 2017.
- Joel Mokyr: Levers of Riches, Oxford University Press, 1990.
- COLLINGRIDGE, David. The social control of technology. (1982). ISBN: 978-0312731687
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése órai munka alapján, valamint két félévközi írásbeli zárthelyivel.
Teljesítményértékelési módszerek
Két zárthelyi dolgozat írásban, egy a félév közepén, egy a végén, feleletválasztós és kifejtős kérdésekkel, valamint órán szerzett pluszpontok összesítése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Két zárthelyi dolgozat: 80
- Órán szerzett pluszpontok: 20
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94-100-100 |
Jeles | 88-93 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 61-74 |
Elégséges | 50-60 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A két ZH-t a pótlási héten pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Attendance / Jelenléti | 28 |
Preparation / Felkészülés | 32 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.05.02-án. Érvényes 2022.05.02-tól.
A félévben sorra vett témák
- Push & Pull; - Gartner és más ciklusok; - Shumpeteri innováció; - technológiai bezártság; - technológiai készültségi szintek; - leapfrog technológia adopció; - kockázat és innováció; - a technológia hatáselemzése 1. Big picture 1: technology and the future of humanity 2. Big picture 2: utopias and distopias 3. Technology as control 1: social dilemmas 4. Technology as control 2: lock-in, technology assessment 5. Technology and a nation's wealth 1: risk, innovation, path-dependence 6. Technology and a nations' wealth 2: cultural factors 7. Technology and R&D 1: epistemology of engineering 8. Technology and R&D 2: technology readiness levels 9. Technology and R&D 3: disruptive innovation and startups 10. Large Technological Systems 1: case studies 11. Large Technological Systems 2: case studies (diffusion 12. Large Technological Systems 3: case studies (regulation)
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.