I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Technológiaelméletek (építő mester)
Azonosító
BMEGT41MB52
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Héder Mihály
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
heder.mihaly@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol, EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a technológia elméleteit bemutassa a technológia szerepére nézve a társadalomban; a technológia irányíthatóságára; a technológia változására és trajetektóriáira; az innovációs folyamatok alapelveire és a technológia emberiséggel egybefonódott jövőjére nézve. A főbb fogalmak a schumpeteri innováció, a kockázat és innováció kapcsolata, a technológia diffúziós és adopciós módjai; a technológia szabályozása; teóriák a startupok sikereire. A kurzust esettanulmányok támogatják, amelyekre néhány példa: a Kanban és az agilis módszertanok története; a mesterséges intelligencia története; ipari forradalmak; innovációs díjak, mint az X-díj; technológiai katasztrófák; poszthumán jövő; internet és trollok; GMO, stb. Ez egy lista a lehetséges esettanulmányokról, amelyek félévről-félévre változnak és esetenként újak kerülnek kidolgozásra.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri és érti a műszaki szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából fontos más területek, elsősorban a környezetvédelmi, a minőségbiztosítási, a jogi, a közgazdasági és a gazdálkodási szakterületek terminológiáját, alapjait és szempontjait.
  2. Ismeri az ember és az épített környezet közötti kölcsönhatásokat.
Képesség
  1. Képes a kooperációra a különböző szakágak szakértőivel, megérti a szempontjaikat és képes megfelelő műszaki megoldást kínálni a felmerülő problémákra.
Attitűd
  1. nyitott az önművelésre és önfejlesztésre,
  2. Elkötelezett a vonatkozó biztonsági, egészségvédelmi, környezetvédelmi, illetve a minőségbiztosítási és ellenőrzési követelményrendszerek betartása és betartatása iránt.
  3. Figyelemmel kíséri a gazdaság működtetéséhez szükséges épített környezettel összefüggő trendeket.
Önállóság és felelősség
  1. Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság, a munkahelyi egészség- és biztonságkultúra, valamint a környezettudatosság iránt. Munkatársait és beosztottjait felelős és etikus szakmagyakorlásra ösztönzi.

Oktatásmódszertan

Előadás, szeminárium és órán végezhető csoportmunka

Tanulástámogató anyagok

  • Rudi Volti. Society and Technological Change (8th Edition). Worth Publishers. 2017.
  • Joel Mokyr: Levers of Riches, Oxford University Press, 1990.
  • COLLINGRIDGE, David. The social control of technology. (1982). ISBN: 978-0312731687

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: kettő évközi írásbeli teljesítménymérés és az aktív órai részvétel alapján (opcionális, plusz pontokért) történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat tudáselemekre, értelmezési feladatokra, következtetési feladatokra koncentrál írásos kérdésválaszolás formájában. munkaidő anyagrésztől függően 30-60 perc. Minden összegző tanulmányi teljesítményértékelésen legalább a szerezhető pontok 50%- át el kell érni a tárgy teljesítéséhez.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • Extra pontok (opcionális): 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 93-100
Jeles 88
75
Közepes 60
Elégséges 50
Elégtelen 49

Javítás és pótlás

A pótlás és javítás rendjét a hatályos TVSZ. szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Attendance 28
Preparation 32
Total 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

- Push & Pull; - Gartner és más ciklusok; - Shumpeteri innováció; - technológiai bezártság; - technológiai készültségi szintek; - leapfrog technológia adopció; - kockázat és innováció; - a technológia hatáselemzése

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Sebestyén Marcell tudományos segédmunkatárs sebestyen.marcell@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.