Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése, hogy a hallgatók megértsék, mit jelent az, ha egy szervezet működésére a marketingorientáció a jellemző, és megismerjék az ehhez kapcsolódó feladatokat és eszközöket. A tananyag áttekintést nyújt a marketing stratégiákról, és az ezek kialakításához szükséges információgyűjtési, környezet- és helyzetelemzési modellekről, módszerekről. Miután a marketing a vevőt állítja a középpontba, a tananyag részletesen foglalkozik a vásárlói döntési mechanizmusokkal és azok befolyásoló tényezőivel a fogyasztói és az üzleti piacokon. Bemutatásra kerülnek a stratégiai célok megvalósítását szolgáló marketing eszközök, sok izgalmas kérdéssel, a termékpolitikától a márkázáson, az értékesítésen át a marketingkommunikációig. Minden résztéma kapcsán hangsúlyt kapnak azok a korszerű marketing megoldások, amelyeket a piacok változása, az információs technológia fejlődése hív életre.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
- Társadalomtudományi módszertanok ismerete
- Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
Képesség
- Szakmai nyelvhasználat képessége
- Kutatási képességek
- Elemzési képesség
Attitűd
- Az innovációra való kritikai nyitottság
- A társadalmi változások elfogadására való nyitottság
Önállóság és felelősség
- Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során.
Tanulástámogató anyagok
- BME-MVT (2017) Marketing: Fókuszban a termék. Budapest: Typotex.
- Vágási M. szerk. (2007) Marketing stratégia és menedzsment. Budapest: Alinea.
- További letölthető oktatási segédletek / Further readings and support material are available on the course managment site.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok illetve vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés – A két évközi írásbeli teljesítménymérés 30-30 percesek, előre ismertetett turnusok szerinti bontásban. A két írásbeli teljesítményméréssel max. 40 (20–20) pont szerezhető, amely a tantárgy értékelésébe 10–10%-kal számít bele. Az aláírás feltétele a két dolgozatból együttesen 20 pont megszerzése. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat) – a házi feladatok opcionálisak, a szorgalmi időszakban, az előadásokon meghirdetettek szerint teljesíthetők, nem pótolhatók és az általuk megszerzett pontszám csak a vizsgába számít bele, az aláírás ennek segítségével nem szerezhető meg. A félév során 3–4 opcionális bónusznak nevezett írásbeli házi feladat kerül meghirdetésre. 3. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) – a félév során néhány alkalommal az oktatók az órai teljesítményt is értékelik, amely pontszám csak a vizsgába számít bele, az aláírás ennek segítségével nem szerezhető meg. 4. A 2. és 3. pontban részletezett házi feladat és aktív részvétellel együttesen 30 pont (15%) szerezhető meg, amelyet a vizsgajegy számításakor adunk hozzá a pontszámhoz. Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy az összegző tanulmányi teljesítményértékelésekkel (zh-kkal) megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A 2. pontban szereplő plusz 75%-ot érő részteljesítmény értékelés (házi feladat, aktív részvétel, órai feladat) a szorgalmi időszakban jelenik meg, de pontszámban csak a vizsgába számítható bele, az aláírás megszerzésébe nem számolható bele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerint előírt félévéig érvényes. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés – A vizsgadolgozat 160 pontos, amely a tanulási eredmények értékelésébe 80%-kal számít be. A vizsga 60 perces rövid kifejtős és feleletválasztós illetve esettanulmányi kérdéseket tartalmaz. 2. Évközi eredmények beszámítása – a két összegző tanulmányi teljesítményértékelést 10-10%-ban, míg a házi feladat és az aktív részvétel maximum 15%-ban számítható bele a vizsga értékelésébe. Ezek a teljesítmények az aláírás megszerzése után megmaradnak és beszámíthatóak, amíg a hallgató aláírása is megmarad a TVSZ által előírt félévig.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- Összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli részvizsga: 80%
- részteljesítmény értékelés (házi feladat, aktív részvétel): 15%
- 1. és 2. összegző teljesítményértékelés: 20%
- Összesen: 100+%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy az összegző tanulmányi teljesítményértékelésekkel (zh-kkal) megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A 2. pontban szereplő plusz 75%-ot érő részteljesítmény értékelés (házi feladat, aktív részvétel, órai feladat) a szorgalmi időszakban jelenik meg, de pontszámban csak a vizsgába számítható bele, az aláírás megszerzésébe nem számolható bele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerint előírt félévéig érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90%-100%-100 |
Jeles | 87,5%-89,9% |
Jó | 75%-87,4% |
Közepes | 62%-74,9% |
Elégséges | 50%-61,9% |
Elégtelen | 0%-49,9% |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. 1. Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimum követelmény, a két zárthelyi dolgozat mindegyike pótolható az előre pótlásként meghirdetett időpontban a szorgalmi időszak folyamán a meghirdetett beosztás szerint. 2. Az opcionális házi feladat, mivel az aláírás megszerzésébe nem számít bele és az érdemjegy meghatározásában is a 100% feletti részhez tartozik, ezért nem pótolható, a beadási határidő és a feladat ismertetése az órán kerül meghirdetésre. 3. A beadott és elfogadott házi feladat nem javítható. A beadott és elfogadott órai feladat nem javítható. 4. Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 5. A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés javítása esetén a korábbi és az új eredmény közül az új eredményt vesszük figyelembe. 6. Amennyiben az 1) és az 5) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy újabb javításra és pótlásra a hallgatónak az adott félévben nincsen lehetősége. 7. Az 1. pont szerinti pótlásra csak annak a hallgatónak van lehetősége, aki legalább az egyik eredeti zárthelyi megírásakor jelen volt. Azon hallgatók, akik mind a két meghirdetett zárthelyit elmulasztották, nem pótolhatják egyik zárthelyit sem.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 40 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 22 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 30 |
vizsgafelkészülés | 32 |
Összesen | 180 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.02.01-én. Érvényes 2021.02.01-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A marketing alapkoncepciói. A marketing és a marketingmenedzsment alapfogalmai. A piaci orientáció típusai. A marketingkoncepció fejlődése. |
2. | Stratégiai tervezés és marketingstratégia. Vállalati stratégiai tervezés, vállalati alapstratégiák. Portfolió és SWOT elemzés. Marketingstratégia és tervezés. A marketingszervezet típusai. |
3. | A vállalat piaca. A vállalat makro - és mikrokörnyezete. A piaci helyzet mutatói. A kereslet meghatározása. Szegmentálás, célpiacválasztás és pozícionálás. A piaci hadviselés formái. |
4. | Fogyasztói piac és vásárlói magatartás A fogyasztói magatartás modellezése, meghatározó jellemzői. A vásárlási döntési folyamat. Vásárlási szerepek és magatartás típusok. Szegmentáció a fogyasztói piacon. |
5. | Beszerzői magatartás és ipari marketing. Az ipari piac marketing jellemzői. A beszerzési döntés folyamata. Szegmentáció az ipari piacon. |
6. | A marketing-információrendszer. A marketing-információrendszer funkciói és alkotóelemei. Marketingfelderítés és marketingkutatás. |
7. | Termék és szolgáltatáspolitika. A termékpolitikai döntések alapjai. A marketing termékfelfogása. A termékminőség alkotóelemei. A termékválasztékkal kapcsolatos döntések. A termékek életciklusa. |
8. | Árpolitika. Az ár szerepe a marketing-mixben. Az árképzés tényezői, a végső ár kialakítása. |
9. | Értékesítéspolitika. Az értékesítési rendszer funkciói. Értékesítési csatornák-marketingrendszerek, szereplők. Az eladás és az eladószemélyzet menedzselése. |
10. | Marketingkommunikáció. A marketingkommunikáció eszközei, modelljei. Reklám, vásárlásösztönzés, személyes eladás, direktmarketing, public relations. Integrált kommunikáció. |
11. | Online marketing. Digitális és online fogyasztói magatartás és marketing-mix. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Petruska Ildikó | egyetemi docens, associate professor | petruska.ildiko@gtk.bme.hu |
Dr. Iványi Tamás | egyetemi tanársegéd, assistant lecturer | ivanyi.tamas@gtk.bme.hu |
Dr. Bíró-Szigeti Szilvia | egyetemi docens, associate professor | szigeti.szilvia@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.