Célkitűzések
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat az esetoldás feladataival, eszköztárával. Ezáltal elmélyítik az átfogó, menedzsment szemléletű elemzés, problémamegoldás és indoklás képességét. Ezzel nem csak az esetversenyeken való eredményes szereplésre készülnek fel, de tanulmányaikat záró diplomamunkájuk készítéséhez és későbbi (kiváltképp menedzsment tanácsadói területen) munkájukhoz szükséges kompetenciákra is szert tesznek.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Elmélyíteni a gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Megismerni a gazdaságos működés kialakításának és fejlesztésének feltételeit, módszereit.
- Elmélyíteni a gazdálkodási és menedzsment jellegű tevékenységeket és azok összefüggéseit.
- Ismeri a termelő és szolgáltató vállalkozások működésük menedzseléséhez, fejlesztéséhez szükséges elméletet és módszertant.
Képesség
- A menedzsment szakterületen képes a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására.
- Képes a termelő és szolgáltató folyamatok műszaki, gazdasági, humán és egyéb társadalmi szempontokból történő áttekintésére, és az egyes szakterületek képviselői közötti kommunikációra.
- Képes gazdasági döntéselőkészítési feladatok elvégzésére és döntéshozatalra.
- Kreativitás, rugalmasság, jó kommunikációs, érveléstechnikai, együttműködési, problémamegoldó készség jellemzi.
Attitűd
- Törekszik szakmailag magas szinten, önállóan vagy munkacsoportokban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, a fejlett analizáló és szintetizáló képesség, a környezettel szembeni érzékenység.
- Erős etikai tartás, kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
- Alkalmas az együttműködésre, a csoportmunkában való részvételre és kellő gyakorlat után önálló vezetői feladatok ellátására.
- Tiszteletben tartja mások szakmai véleményét és eredményeit. Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes menedzsment-gazdasági jellegű feladatok megoldására.
- Döntéseit körültekintően, a különböző szakterületek elvárásait figyelembe véve önállóan hozza meg és ezekért felelősséget is vállal.
- Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi.
Oktatásmódszertan
Esettanulmányok megoldása írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- Osterwalder, A. és Pigneur, Y. (2012): Üzletimodell-építés. Cser Kiadó.
- Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. és Smith, A. (2022): Értékajánlat-tervezés. Cser Kiadó.
- Osterwalder, A. and Pigneur, Y. (2012): Business Model Generation. John Wiley and Sons.
- Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G., and Smith, A. (2014): Value Proposition Design. John Wiley and Sons.
Általános szabályok
A tantárgyban nyújtott teljesítmény értékelése az aktív órai munka és a kiadott feladatok, záró esettanulmány megoldása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Órai munka és feladatmegoldás, esettanulmány megoldása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai munka: 20
- Feladatok: 30
- Záró esettanulmány: 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94-100 |
Jeles | 85-94 |
Jó | 75-84 |
Közepes | 65-74 |
Elégséges | 50-64 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A házi feladatok az azoknál megadott határidőig pótolhatók, javíthatók.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Kontaktóra | 28 |
Órai munka | 12 |
Otthoni munka | 50 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A tárgy ismerteti az esetmegoldás célját és gyakorlatát. Fejleszti az esetoldáshoz szükséges ismereteket, kompetenciákat.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Esettanulmányi bevezetés. |
2. | Környezet- és stratégiai elemzés. |
3. | Marketingmenedzsment és -kommunikáció. |
4. | Adatgyűjtés, adatbecslés. |
5. | Gazdaságossági vizsgálatok. |
6. | Vezetői összefoglaló, prezentáció. |
7. | Saját megoldások bemutatása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Gerse-Krizsa Teréz | egyetemi tanársegéd/assistant lecturer | krizsa.terez@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.