Verziók
Célkitűzések
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a vállalat egyes működési területeivel és azok egymással való kapcsolatával. A tantárgyban kiemelt szerepet kap a vállalat rendszerként való működésének átfogó bemutatása. Megismerni az ellátási lánc fogalmát, melynek egy-egy vállalat csak az egyik eleme, és együttes eredményük alapján keletkezik a vevő számára érték. Cél annak áttekintése, hogy a korszerű menedzsment filozófiák és a hozzájuk kapcsolódó módszerek (Lean, Six Sigma, TPM, WCM, Ipar 4.0) miként járulnak hozzá a vállalati hatékonyság és egyúttal a vevői elégedettség magasabb szintjéhez. Emellett a vállalati digitalizáció szerepe, jelentősége és fejlesztése is hangsúlyos. A tárgy súlyponti részét képezi a költségszámítási rendszerek megismerése, a vállalati költséggazdálkodás alapvető összefüggéseinek megértése. Mindezek mellett ismertetésre kerülnek a legkorszerűbb költségszámítási módszerek. A tantárgy alapvetően szemléletformáló.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik a vállalat, mint rendszer ismeretével.
- Elsajátította a korszerű menedzsment filozófiák alapvető elméleteit és jellemzőit.
- Megérti és alkalmazza a digitalizáció legújabb vívmányait, eredményeit.
- Ismeri és érti a vállalati folyamatok beazonosítására alkalmas szakértői tudás alapjait, a szakterület szerint releváns információgyűjtési, elemzési és probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeit és korlátait.
- Tisztában van a vállalati folyamatok sajátosságaival, azok erőforrás és költségstruktúrájával.
Képesség
- Gazdasági tevékenységet tervez, szervez, kisebb vállalkozást, gazdálkodó szervezetet, irányít és ellenőriz.
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin - és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
- Gazdálkodó szervezetben, gazdasági munkakörben a termelési, logisztikai folyamatokhoz gazdasági tevékenységet tervez, szervez.
- Képes a gyakorlati tudás, tapasztalatok megszerzését követően kis és közepes vállalkozást, illetve gazdálkodó szervezetben szervezeti egységet vezetni.
- Felismeri a termelési és szolgáltatási folyamatok nem hatékony területeit és képes ezek fejlesztésére javaslatokat tenni.
Attitűd
- A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására.
- Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre.
- Kritikusan viszonyul saját, illetve a beosztottak tudásához, munkájához és magatartásához. Kész a hibák kijavítására, munkatársait is segíti ebben.
- Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
- Törekszik mások véleményét a döntések során felelősen figyelembe venni.
- Törekszik az életen át tartó tanulásra a munka világában és azon kívül is.
- Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
- Önállóan és felelősséggel vesz részt a gazdálkodó szervezeten belüli és azon kívüli szakmai fórumok munkájában.
- Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
- Önállóan és felelősséggel vesz részt a gazdálkodó szervezeten belüli és azon kívüli szakmai fórumok munkájában.
- Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
- Önállóan és felelősséggel vesz részt a gazdálkodó szervezeten belüli és azon kívüli szakmai fórumok munkájában.
Önállóság és felelősség
- Önállóan szervezi meg a gazdasági folyamatok elemzését, az adatok gyűjtését, rendszerezését, értékelését. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal. Önállóan és felelősséggel vesz részt a gazdálkodó szervezeten belüli és azon kívüli szakmai fórumok munkájában.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Az oktatók által feltöltött írott jegyzetek, egyéb az oktatók által kiadott segédanyagok
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelések: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Az egyes összegző teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, a teljesítés módját a tantárgy előadója határozza meg. Egy-egy témakörben az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítmény-értékelés összege nem haladhatja meg a tantárgy maximális értékelésének 33,3%-át.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 33%
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 33%
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 33%
- fakultatív részteljesítmény-értékelés: max. 10%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.:
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94-100-100 |
Jeles | 88 - 93 |
Jó | 75 - 87 |
Közepes | 62 - 74 |
Elégséges | 50 - 61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény. 2) Az egyes évközi teljesítményértékelések egyenkénti pótlása a félév elején meghirdetett időpontokban lehetséges. Mindegyik összegző teljesítményértékelés pótolható, javítható, ezen alkalmakra előzetesen jelentkezni kell. 3) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 4) Egyéb pótlási lehetőség nincs.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 56 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 38 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.04.04-én. Érvényes 2022.04.04-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | Rendszerelmélet, és rendszerszemlélet; komplex rendszerek elemzésének alapjai. Gazdasági és társadalmi rendszerek modellezése és elemzése. |
2. | Az ellátási lánc, mint a vevői igény kielégítésének új megközelítése. A vállalat helye az ellátási láncban. Együttműködési és irányítási problémák a láncban és ezek következményei. |
3. | Korszerű termelési filozófiák, Lean, Six Sigma, TPM. A világszínvonalú gyártás. Az ipar 4.0 szerepe és jelentősége a korszerű vállalati struktúrában. |
4. | Vállalatok digitális transzformációja és e-business üzleti modellek. |
5. | Gazdálkodással kapcsolatos alapfogalmak, költség, ráfordítás nyereség definiálása. A költségszámítás szintjei. |
6. | A klasszikus pótlékoló kalkuláció logikája és számítási módja. |
7. | A fedezet alapú gazdasági elemzés módszertana. |
8. | A standard költségszámítás szerepe a vállalati gyakorlatban példákkal és esettanulmányokkal. |
9. | A modern költségszámítási rendszerek áttekintése, mint a tevékenységalapú költségszámítás, folyamatköltségszámítás alkalmazása a menedzsment információsigényének jobb kielégítése érdekében. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Nemeslaki András | egyetemi tanár | nemeslaki.andras@gtk.bme.hu |
Erdei János | mesteroktató | erdei.janos@gtk.bme.hu |