Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Vállalati rendszerelemzés
Azonosító
BMEGT20A051
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Kelemen Tamás
Beosztása
mesteroktató
Email címe
kelemen.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
VÁLLALATGAZDASÁGTAN
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.04.27.) az 580227/16/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.04.27-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a vállalat egyes működési területeivel és azok egymással való kapcsolatával. A tantárgyban kiemelt szerepet kap a vállalat rendszerként való működésének átfogó bemutatása. Megismerni az ellátási lánc fogalmát, melynek egy-egy vállalat csak az egyik eleme, és együttes eredményük alapján keletkezik a vevő számára érték. Cél annak áttekintése, hogy a korszerű menedzsment filozófiák és a hozzájuk kapcsolódó módszerek (Lean, Six Sigma, TPM, WCM, Ipar 4.0) miként járulnak hozzá a vállalati hatékonyság és egyúttal a vevői elégedettség magasabb szintjéhez. Emellett a vállalati digitalizáció szerepe, jelentősége és fejlesztése is hangsúlyos. A tárgy súlyponti részét képezi a költségszámítási rendszerek megismerése, a vállalati költséggazdálkodás alapvető összefüggéseinek megértése. Mindezek mellett ismertetésre kerülnek a legkorszerűbb költségszámítási módszerek. A tantárgy alapvetően szemléletformáló.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a vállalat, mint rendszer ismeretével.
  2. Elsajátította a korszerű menedzsment filozófiák alapvető elméleteit és jellemzőit.
  3. Megérti és alkalmazza a digitalizáció legújabb vívmányait, eredményeit.
  4. Ismeri és érti a vállalati folyamatok beazonosítására alkalmas szakértői tudás alapjait, a szakterület szerint releváns információgyűjtési, elemzési és probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeit és korlátait.
  5. Tisztában van a vállalati folyamatok sajátosságaival, azok erőforrás és költségstruktúrájával.
Képesség
  1. Gazdasági tevékenységet tervez, szervez, kisebb vállalkozást, gazdálkodó szervezetet, irányít és ellenőriz.
  2. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin - és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
  3. Gazdálkodó szervezetben, gazdasági munkakörben a termelési, logisztikai folyamatokhoz gazdasági tevékenységet tervez, szervez.
  4. Képes a gyakorlati tudás, tapasztalatok megszerzését követően kis és közepes vállalkozást, illetve gazdálkodó szervezetben szervezeti egységet vezetni.
  5. Felismeri a termelési és szolgáltatási folyamatok nem hatékony területeit és képes ezek fejlesztésére javaslatokat tenni.
Attitűd
  1. A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  2. Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására.
  3. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre.
  4. Kritikusan viszonyul saját, illetve a beosztottak tudásához, munkájához és magatartásához. Kész a hibák kijavítására, munkatársait is segíti ebben.
  5. Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
  6. Törekszik mások véleményét a döntések során felelősen figyelembe venni.
  7. Törekszik az életen át tartó tanulásra a munka világában és azon kívül is.
  8. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
  9. Önállóan és felelősséggel vesz részt a gazdálkodó szervezeten belüli és azon kívüli szakmai fórumok munkájában.
  10. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
  11. Önállóan és felelősséggel vesz részt a gazdálkodó szervezeten belüli és azon kívüli szakmai fórumok munkájában.
  12. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
  13. Önállóan és felelősséggel vesz részt a gazdálkodó szervezeten belüli és azon kívüli szakmai fórumok munkájában.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan szervezi meg a gazdasági folyamatok elemzését, az adatok gyűjtését, rendszerezését, értékelését. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal. Önállóan és felelősséggel vesz részt a gazdálkodó szervezeten belüli és azon kívüli szakmai fórumok munkájában.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Az oktatók által feltöltött írott jegyzetek, egyéb az oktatók által kiadott segédanyagok

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelések: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Az egyes összegző teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, a teljesítés módját a tantárgy előadója határozza meg. Egy-egy témakörben az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítmény-értékelés összege nem haladhatja meg a tantárgy maximális értékelésének 33,3%-át.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 33%
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 33%
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 33%
  • fakultatív részteljesítmény-értékelés: max. 10%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.:

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94-100-100
Jeles 88 - 93
75 - 87
Közepes 62 - 74
Elégséges 50 - 61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény. 2) Az egyes évközi teljesítményértékelések egyenkénti pótlása a félév elején meghirdetett időpontokban lehetséges. Mindegyik összegző teljesítményértékelés pótolható, javítható, ezen alkalmakra előzetesen jelentkezni kell. 3) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 4) Egyéb pótlási lehetőség nincs.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
felkészülés a teljesítményértékelésekre 56
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 38
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.04.04-én. Érvényes 2022.04.04-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Rendszerelmélet, és rendszerszemlélet; komplex rendszerek elemzésének alapjai. Gazdasági és társadalmi rendszerek modellezése és elemzése.
2. Az ellátási lánc, mint a vevői igény kielégítésének új megközelítése. A vállalat helye az ellátási láncban. Együttműködési és irányítási problémák a láncban és ezek következményei.
3. Korszerű termelési filozófiák, Lean, Six Sigma, TPM. A világszínvonalú gyártás. Az ipar 4.0 szerepe és jelentősége a korszerű vállalati struktúrában.
4. Vállalatok digitális transzformációja és e-business üzleti modellek.
5. Gazdálkodással kapcsolatos alapfogalmak, költség, ráfordítás nyereség definiálása. A költségszámítás szintjei.
6. A klasszikus pótlékoló kalkuláció logikája és számítási módja.
7. A fedezet alapú gazdasági elemzés módszertana.
8. A standard költségszámítás szerepe a vállalati gyakorlatban példákkal és esettanulmányokkal.
9. A modern költségszámítási rendszerek áttekintése, mint a tevékenységalapú költségszámítás, folyamatköltségszámítás alkalmazása a menedzsment információsigényének jobb kielégítése érdekében.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Nemeslaki András egyetemi tanár nemeslaki.andras@gtk.bme.hu
Erdei János mesteroktató erdei.janos@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége