Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Az EU környezet- és regionális politikája
Azonosító
BMEGT42V202
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Szalmáné Dr. Csete Mária
Beosztása
habilitált egyetemi docens
Email címe
csete.maria@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 0

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 0

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 0

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 0

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 0

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 0

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak BA

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak BA

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 0

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

Bemutatni a környezeti és regionális politikák céljait és eszközrendszerét, gyakorlatát, főbb stratégiai és indikátor-alapú összefüggéseit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a környezet- és regionális politikák fogalmát, elméletét, kapcsolatát a többi szakpolitikával;
  2. Ismeri a környezet- és regionális politikák céljait az Európai Unióban;
  3. Ismeri a környezet- és regionális politikák alapelveit, azok kialakulásának jellemzőit;
  4. Ismeri a környezet- és regionális politikák eszközrendszerét az Európai Unióban.
Képesség
  1. Képes önálló véleményt alkotni környezet- és regionális politikák kérdésköreiben.
Attitűd
  1. Együttműködik az oktatóval és hallgató társaival;
  2. törekszik komplex rendszerek megértésére;
  3. törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg.
Önállóság és felelősség
  1. A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket;
  2. felelősséget érez az környezet- és regionális politikák megvalósításáért;
  3. felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.

Oktatásmódszertan

Tanórai előadások, csoportmunkák

Tanulástámogató anyagok

  • Előadások diasorai / Lecture slides
  • K-faktor: Klíma, gazdaság, társadalom - https://repozitorium.omikk.bme.hu/handle/10890/13144
  • Kengyel Ákos (szerk.): Az Európai Unió közös politikái. Akadémiai Kiadó, Budapest. 2010. (IX. fejezet. Környezetpolitika).
  • Az EU VII. Környezetvédelmi Cselekvési Programja (2013-2020). („Jólét bolygónk felélése nélkül”). ec.europa.eu/environment/newprg/index.htm
  • Illés Iván: Regionális gazdaságtan. Területfejlesztés. Typotex Kiadó, Budapest. 2008 (3., 4. fejezet)
  • Rechnitzer János, Smahó Melinda: Területi politika. Akadémiai Kiadó, Budapest. 2011 (III. rész)
  • Lengyel Imre: Regionális és városgazdaságtan ISBN: 978-963-306-816-8 (online), Szegedi Egyetemi Kiadó Szeged, 2021, 578 p. (V. / 20. fejezet)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában; a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. 2. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 20
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85-89
75-84
Közepes 55-74
Elégséges 40-54
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. 2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utol-só napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. 3) A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható. 4) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 5) Amennyiben az 4) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontakt tanórákon 28
házi feladat elkészítése 30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 32
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a két tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A regionális politika fogalma, alapvető céljai. Regionális politika és területfejlesztés
2. A regionális politikák alapvető jellemzői. Az európai regionális politika szakaszai, céljai az egyes országokban
3. A régió fogalma és típusai. A közösségi regionális politika szükségessége, korai története és eszközei
4. A regionális politika alapelveinek kialakulása. Az 1973-as és a mediterrán bővítések hatásai. A közösségi regionális politika 1988-as reformja, alapelvei. A NUTS rendszer
5. A kohéziós politika cél- és eszközrendszerének változásai az 1990-es években. A EU bővítések előzményei és hatásai
6. Az EU regionális politikája 2014-2020 között. Brexit hatása a regionális politikára. Aktuális kérdések és jövőbeli lehetséges fejlődési irányok
7. Környezetpolitikai alapelvek: a környezetpolitika tárgya, típusai, szintjei, céljai. Környezet, gazdaság, társadalom, fenntarthatóság összefüggései
8. Globális környezetvédelem - nemzetközi környezetpolitika. ENSZ, OECD, EU környezetpolitikák intézményei
9. Az EU környezetpolitika stratégiai kerete: 6. Akcióprogram
10. Az EU környezetpolitika kulcsterületei: Víz Keretirányelv, Hulladék Keretirányelv, Tiszta Levegő Irányelv, NATURA2000, REACH
11. A végrehajtás kiemelt eszközei: KHV, SKV, IPPC-BATA környezetpolitika nyomonkövetése: környezeti monitoring, indikátorok, Eurostat adatbázisok

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Pálvölgyi Tamás egyetemi docens - associate professor palvolgyi.tamas@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.