Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 0
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 0
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 0
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 0
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 0
Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 0
Szak: Pénzügy és számvitel alapszak BA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak BA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 0
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
Bemutatni a környezeti és regionális politikák céljait és eszközrendszerét, gyakorlatát, főbb stratégiai és indikátor-alapú összefüggéseit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a környezet- és regionális politikák fogalmát, elméletét, kapcsolatát a többi szakpolitikával;
- Ismeri a környezet- és regionális politikák céljait az Európai Unióban;
- Ismeri a környezet- és regionális politikák alapelveit, azok kialakulásának jellemzőit;
- Ismeri a környezet- és regionális politikák eszközrendszerét az Európai Unióban.
Képesség
- Képes önálló véleményt alkotni környezet- és regionális politikák kérdésköreiben.
Attitűd
- Együttműködik az oktatóval és hallgató társaival;
- törekszik komplex rendszerek megértésére;
- törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg.
Önállóság és felelősség
- A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket;
- felelősséget érez az környezet- és regionális politikák megvalósításáért;
- felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.
Oktatásmódszertan
Tanórai előadások, csoportmunkák
Tanulástámogató anyagok
- Előadások diasorai / Lecture slides
- K-faktor: Klíma, gazdaság, társadalom - https://repozitorium.omikk.bme.hu/handle/10890/13144
- Kengyel Ákos (szerk.): Az Európai Unió közös politikái. Akadémiai Kiadó, Budapest. 2010. (IX. fejezet. Környezetpolitika).
- Az EU VII. Környezetvédelmi Cselekvési Programja (2013-2020). („Jólét bolygónk felélése nélkül”). ec.europa.eu/environment/newprg/index.htm
- Illés Iván: Regionális gazdaságtan. Területfejlesztés. Typotex Kiadó, Budapest. 2008 (3., 4. fejezet)
- Rechnitzer János, Smahó Melinda: Területi politika. Akadémiai Kiadó, Budapest. 2011 (III. rész)
- Lengyel Imre: Regionális és városgazdaságtan ISBN: 978-963-306-816-8 (online), Szegedi Egyetemi Kiadó Szeged, 2021, 578 p. (V. / 20. fejezet)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában; a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. 2. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 20
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85-89 |
Jó | 75-84 |
Közepes | 55-74 |
Elégséges | 40-54 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. 2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utol-só napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. 3) A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható. 4) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 5) Amennyiben az 4) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontakt tanórákon | 28 |
házi feladat elkészítése | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 32 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a két tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A regionális politika fogalma, alapvető céljai. Regionális politika és területfejlesztés |
2. | A regionális politikák alapvető jellemzői. Az európai regionális politika szakaszai, céljai az egyes országokban |
3. | A régió fogalma és típusai. A közösségi regionális politika szükségessége, korai története és eszközei |
4. | A regionális politika alapelveinek kialakulása. Az 1973-as és a mediterrán bővítések hatásai. A közösségi regionális politika 1988-as reformja, alapelvei. A NUTS rendszer |
5. | A kohéziós politika cél- és eszközrendszerének változásai az 1990-es években. A EU bővítések előzményei és hatásai |
6. | Az EU regionális politikája 2014-2020 között. Brexit hatása a regionális politikára. Aktuális kérdések és jövőbeli lehetséges fejlődési irányok |
7. | Környezetpolitikai alapelvek: a környezetpolitika tárgya, típusai, szintjei, céljai. Környezet, gazdaság, társadalom, fenntarthatóság összefüggései |
8. | Globális környezetvédelem - nemzetközi környezetpolitika. ENSZ, OECD, EU környezetpolitikák intézményei |
9. | Az EU környezetpolitika stratégiai kerete: 6. Akcióprogram |
10. | Az EU környezetpolitika kulcsterületei: Víz Keretirányelv, Hulladék Keretirányelv, Tiszta Levegő Irányelv, NATURA2000, REACH |
11. | A végrehajtás kiemelt eszközei: KHV, SKV, IPPC-BATA környezetpolitika nyomonkövetése: környezeti monitoring, indikátorok, Eurostat adatbázisok |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Pálvölgyi Tamás | egyetemi docens - associate professor | palvolgyi.tamas@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.