Verziók
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a vállalat, mint komplex rendszer működésével, az egyes vállalati területek szerepével és azok egymással való kapcsolatával. A tantárgyban kiemelt szerepet kapnak a vállalatok fejlődését elősegítő stratégiai megfontolások, elemzések. Fontos szerepet kap a vállalati célok megvalósulásának mérése, értékelése. Mindezek mellett ismertetésre kerülnek a vállalati innovációs folyamatok és a startupok sajátosságai is. A tantárgy elsősorban szemléletformáló.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik a vállalat alapvető céljainak és működési módjának ismeretével.
- Ismeri és érti a vállalkozások eredményes működésének külső és belső feltételeit, illetve azok kialakításának vagy megváltoztatásának lehetséges módszereit.
- Megérti a rendszerben gondolkodás fontosságát és a belső összefüggések elemzésének módját.
- Ismeri a vállalati innováció klasszikus megvalósulását, egy új vállalkozás indításának alapvető feltételrendszerét.
Képesség
- Gazdasági tevékenységet tervez, szervez, kisebb vállalkozást, gazdálkodó szervezetet, irányít és ellenőriz.
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
- Képes a gyakorlati tudás, tapasztalatok megszerzését követően kis és közepes vállalkozást, illetve gazdálkodó szervezetben szervezeti egységet vezetni.
Attitűd
- A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására.
- Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre.
- Kritikusan viszonyul saját, illetve a beosztottak tudásához, munkájához és magatartásához. Kész a hibák kijavítására, munkatársait is segíti ebben.
- Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
- Törekszik mások véleményét a döntések során felelősen figyelembe venni.
- Törekszik az életen át tartó tanulásra a munka világában és azon kívül is.
Önállóság és felelősség
- Önállóan szervezi meg a gazdasági folyamatok elemzését, az adatok gyűjtését, rendszerezését, értékelését.
- Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
- Önállóan és felelősséggel vesz részt a gazdálkodó szervezeten belüli és azon kívüli szakmai fórumok munkájában.
Oktatásmódszertan
Előadások, számításigyakorlatok
Tanulástámogató anyagok
- Chikán A.: Vállalatgazdaságtan, Aula Kiadó,Bp.2001.
- Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan. Üzleti tudományi ismeretek. Typotex, 2015.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelések: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Az egyes teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám. 2. Részteljesítményértékelés (aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, a teljesítés módját a tantárgy előadója határozza meg. Egy-egy témakörben az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítmény-értékelés összege nem haladhatja meg a tantárgy maximális értékelésének 50%-át.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50 %
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50 %
- részteljesítmény értékelés: max. 10 %
- összesen: 100 %
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94 - 100-100 |
Jeles | 88 - 93 |
Jó | 75 - 87 |
Közepes | 62 - 74 |
Elégséges | 50 - 61 |
Elégtelen | 0 - 49 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimum követelmény. 2) Mindegyik összegző teljesítményértékelés pótolható és/vagy javítható, de ezen alkalmakra előzetesen jelentkezni kell. 3) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 4) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés egyszeri pótlása vagy javítása egy a félév elején meghirdetett időpontban díjmentesen lehetséges. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe. 5) Az egyszeri pótláson túl más teljesítési lehetőség nincs.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 56 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 38 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.04.04-én. Érvényes 2022.04.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Vállalat fogalma, célja, társadalmi munkamegosztás. A vállalati rendszer felépítése és elemei. Vállalkozások érintettjei és hatásuk a vállalkozás működésére. |
2. | Vállalatok lehetséges jogi formái, azok előnyei és hátrányai. |
3. | A vállalatok életciklusának elmélete és az ebből leszűrhető tanulságok a tulajdonosok és a menedzsment számára. |
4. | Alapvető gazdaságossági számítások. Az üzleti terv fogalma, tartalma. |
5. | Vállalati célok, szervezeti célok, egyéni célok összehangolása A stratégiai gondolkodás megjelenése vagy hiánya a vállalatoknál. Vállalati stratégiák alaptípusai. |
6. | A stratégiai és operatív célok megjelenítése a vállalatok napi működésében. A KPI-ok szerepe a menedzsmentben. Balanced Scorecard rendszer kialakítása és működtetése. |
7. | Porteri értéklánc. A vevői értékteremtés megvalósítása vállalati folyamatokon keresztül példákkal szemléltetve. |
8. | Innovációs folyamatok, mint a vevői értékteremtés alapjai. Leggyakoribb innovációs stratégiák, avagy hogyan jelennek meg a legújabb fejlesztések a vállalatoknál. |
9. | Startup-ok szerepe az innovációban és azok elterjesztésében. Tipikus menedzsment problémák a startup vállalkozásoknál. Startup-ok útja a klasszikus nagyvállalatig vagy a bukásig. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.