Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VÁLLALATGAZDASÁGTAN
Azonosító
BMEGT20A050
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Kelemen Tamás
Beosztása
mesteroktató
Email címe
kelemen.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs
Gyenge
nincs
Párhuzamos
nincs
Kizáró feltételek
nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.04.27.) az 580227/16/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.04.27-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a vállalat, mint komplex rendszer működésével, az egyes vállalati területek szerepével és azok egymással való kapcsolatával. A tantárgyban kiemelt szerepet kapnak a vállalatok fejlődését elősegítő stratégiai megfontolások, elemzések. Fontos szerepet kap a vállalati célok megvalósulásának mérése, értékelése. Mindezek mellett ismertetésre kerülnek a vállalati innovációs folyamatok és a startupok sajátosságai is. A tantárgy elsősorban szemléletformáló.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a vállalat alapvető céljainak és működési módjának ismeretével.
  2. Ismeri és érti a vállalkozások eredményes működésének külső és belső feltételeit, illetve azok kialakításának vagy megváltoztatásának lehetséges módszereit.
  3. Megérti a rendszerben gondolkodás fontosságát és a belső összefüggések elemzésének módját.
  4. Ismeri a vállalati innováció klasszikus megvalósulását, egy új vállalkozás indításának alapvető feltételrendszerét.
Képesség
  1. Gazdasági tevékenységet tervez, szervez, kisebb vállalkozást, gazdálkodó szervezetet, irányít és ellenőriz.
  2. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
  3. Képes a gyakorlati tudás, tapasztalatok megszerzését követően kis és közepes vállalkozást, illetve gazdálkodó szervezetben szervezeti egységet vezetni.
Attitűd
  1. A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  2. Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására.
  3. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre.
  4. Kritikusan viszonyul saját, illetve a beosztottak tudásához, munkájához és magatartásához. Kész a hibák kijavítására, munkatársait is segíti ebben.
  5. Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
  6. Törekszik mások véleményét a döntések során felelősen figyelembe venni.
  7. Törekszik az életen át tartó tanulásra a munka világában és azon kívül is.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan szervezi meg a gazdasági folyamatok elemzését, az adatok gyűjtését, rendszerezését, értékelését.
  2. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
  3. Önállóan és felelősséggel vesz részt a gazdálkodó szervezeten belüli és azon kívüli szakmai fórumok munkájában.

Oktatásmódszertan

Előadások, számításigyakorlatok

Tanulástámogató anyagok

  • Chikán A.: Vállalatgazdaságtan, Aula Kiadó,Bp.2001.
  • Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan. Üzleti tudományi ismeretek. Typotex, 2015.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelések: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Az egyes teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám. 2. Részteljesítményértékelés (aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, a teljesítés módját a tantárgy előadója határozza meg. Egy-egy témakörben az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítmény-értékelés összege nem haladhatja meg a tantárgy maximális értékelésének 50%-át.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50 %
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50 %
  • részteljesítmény értékelés: max. 10 %
  • összesen: 100 %

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94 - 100-100
Jeles 88 - 93
75 - 87
Közepes 62 - 74
Elégséges 50 - 61
Elégtelen 0 - 49

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimum követelmény. 2) Mindegyik összegző teljesítményértékelés pótolható és/vagy javítható, de ezen alkalmakra előzetesen jelentkezni kell. 3) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 4) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés egyszeri pótlása vagy javítása egy a félév elején meghirdetett időpontban díjmentesen lehetséges. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe. 5) Az egyszeri pótláson túl más teljesítési lehetőség nincs.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
felkészülés a teljesítményértékelésekre 56
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 38
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.04.04-én. Érvényes 2022.04.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Vállalat fogalma, célja, társadalmi munkamegosztás. A vállalati rendszer felépítése és elemei. Vállalkozások érintettjei és hatásuk a vállalkozás működésére.
2. Vállalatok lehetséges jogi formái, azok előnyei és hátrányai.
3. A vállalatok életciklusának elmélete és az ebből leszűrhető tanulságok a tulajdonosok és a menedzsment számára.
4. Alapvető gazdaságossági számítások. Az üzleti terv fogalma, tartalma.
5. Vállalati célok, szervezeti célok, egyéni célok összehangolása A stratégiai gondolkodás megjelenése vagy hiánya a vállalatoknál. Vállalati stratégiák alaptípusai.
6. A stratégiai és operatív célok megjelenítése a vállalatok napi működésében. A KPI-ok szerepe a menedzsmentben. Balanced Scorecard rendszer kialakítása és működtetése.
7. Porteri értéklánc. A vevői értékteremtés megvalósítása vállalati folyamatokon keresztül példákkal szemléltetve.
8. Innovációs folyamatok, mint a vevői értékteremtés alapjai. Leggyakoribb innovációs stratégiák, avagy hogyan jelennek meg a legújabb fejlesztések a vállalatoknál.
9. Startup-ok szerepe az innovációban és azok elterjesztésében. Tipikus menedzsment problémák a startup vállalkozásoknál. Startup-ok útja a klasszikus nagyvállalatig vagy a bukásig.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.