I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
BUSINESS ECONOMICS
ID (subject code)
BMEGT20A050
Type of subject
contact hour unit - lecture
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
semester grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Kelemen Tamás
Position
master instructor
Contact details
kelemen.tamas@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Management and Business Economics
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2022/23/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Direct prerequisites
Strong
nincs
Weak
nincs
Parallel
nincs
Exclusion
nincs
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580227/16/2022. Valid from: 27.04.2022.

Objectives

The aim of the course is to acquaint students with the operation of the company as a complex system, the role of each company area and their relationship with each other. Strategic considerations and analyzes that promote the development of companies play a key role in the subject. Measuring and evaluating the achievement of corporate goals plays an important role. In addition, the specifics of corporate innovation processes and startups are described. The subject is primarily attitude-forming.

Academic results

Knowledge
  1. He has knowledge of the basic goals of the company and how it operates.
  2. Knows and understands the external and internal conditions for the successful operation of businesses and the possible ways to create or change them.
  3. Understands the importance of thinking in the system and how to analyze internal relationships.
  4. He knows the classic realization of corporate innovation, the basic system of conditions for starting a new business.
Skills
  1. It plans, organizes, manages and manages an economic activity, a small business, an economic organization check.
  2. Using learned theories and methods, it explores, systematizes, and contexts facts and fundamentals analyzes, formulates independent conclusions and critical remarks, prepares decision-making proposals, it makes decisions in routine and partly unknown environments, both domestic and international.
  3. After gaining practical knowledge and experience, he / she is able to manage a small and medium-sized enterprise or an organizational unit in a business organization.
Attitude
  1. In the interest of quality work, he shows problem-sensitive, proactive behavior, is constructive, cooperative and proactive in projects and group assignments.
  2. Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására.
  3. He strives to develop his knowledge and working relationships, and to work with his colleagues in this.
  4. He is critical of his own knowledge and the knowledge, work and behavior of his subordinates. He is ready to correct mistakes and will also help his staff with this.
  5. It is open to changes in the wider economic and social environment of the given job, work organization, enterprise, it strives to follow and understand the changes.
  6. It seeks to take the views of others responsibly into account in its decisions.
  7. It seeks lifelong learning in the world of work and beyond.
Independence and responsibility
  1. Organizes the analysis of economic processes, data collection, systematization and evaluation independently.
  2. Takes responsibility for its analyzes, conclusions and decisions.
  3. Participates independently and responsibly in the work of professional forums inside and outside the business organization.

Teaching methodology

Lectures, calculation exercises

Materials supporting learning

  • Chikán A.: Vállalatgazdaságtan, Aula Kiadó,Bp.2001.
  • Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan. Üzleti tudományi ismeretek. Typotex, 2015.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.

Performance assessment methods

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelések: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Az egyes teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám. 2. Részteljesítményértékelés (aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, a teljesítés módját a tantárgy előadója határozza meg. Egy-egy témakörben az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítmény-értékelés összege nem haladhatja meg a tantárgy maximális értékelésének 50%-át.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50 %
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50 %
  • részteljesítmény értékelés: max. 10 %
  • összesen: 100 %

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 94 - 100-100
Very good 88 - 93
Good 75 - 87
Satisfactory 62 - 74
Pass 50 - 61
Fail 0 - 49

Retake and late completion

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimum követelmény. 2) Mindegyik összegző teljesítményértékelés pótolható és/vagy javítható, de ezen alkalmakra előzetesen jelentkezni kell. 3) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 4) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés egyszeri pótlása vagy javítása egy a félév elején meghirdetett időpontban díjmentesen lehetséges. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe. 5) Az egyszeri pótláson túl más teljesítési lehetőség nincs.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 56
felkészülés a teljesítményértékelésekre 56
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 38
összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.04.2022.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Lecture topics
1. Vállalat fogalma, célja, társadalmi munkamegosztás. A vállalati rendszer felépítése és elemei. Vállalkozások érintettjei és hatásuk a vállalkozás működésére.
2. Vállalatok lehetséges jogi formái, azok előnyei és hátrányai.
3. A vállalatok életciklusának elmélete és az ebből leszűrhető tanulságok a tulajdonosok és a menedzsment számára.
4. Alapvető gazdaságossági számítások. Az üzleti terv fogalma, tartalma.
5. Vállalati célok, szervezeti célok, egyéni célok összehangolása A stratégiai gondolkodás megjelenése vagy hiánya a vállalatoknál. Vállalati stratégiák alaptípusai.
6. A stratégiai és operatív célok megjelenítése a vállalatok napi működésében. A KPI-ok szerepe a menedzsmentben. Balanced Scorecard rendszer kialakítása és működtetése.
7. Porteri értéklánc. A vevői értékteremtés megvalósítása vállalati folyamatokon keresztül példákkal szemléltetve.
8. Innovációs folyamatok, mint a vevői értékteremtés alapjai. Leggyakoribb innovációs stratégiák, avagy hogyan jelennek meg a legújabb fejlesztések a vállalatoknál.
9. Startup-ok szerepe az innovációban és azok elterjesztésében. Tipikus menedzsment problémák a startup vállalkozásoknál. Startup-ok útja a klasszikus nagyvállalatig vagy a bukásig.

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements