Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2022/23/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Objectives
The aim of the course is to acquaint students with the operation of the company as a complex system, the role of each company area and their relationship with each other. Strategic considerations and analyzes that promote the development of companies play a key role in the subject. Measuring and evaluating the achievement of corporate goals plays an important role. In addition, the specifics of corporate innovation processes and startups are described. The subject is primarily attitude-forming.
Academic results
Knowledge
- He has knowledge of the basic goals of the company and how it operates.
- Knows and understands the external and internal conditions for the successful operation of businesses and the possible ways to create or change them.
- Understands the importance of thinking in the system and how to analyze internal relationships.
- He knows the classic realization of corporate innovation, the basic system of conditions for starting a new business.
Skills
- It plans, organizes, manages and manages an economic activity, a small business, an economic organization check.
- Using learned theories and methods, it explores, systematizes, and contexts facts and fundamentals analyzes, formulates independent conclusions and critical remarks, prepares decision-making proposals, it makes decisions in routine and partly unknown environments, both domestic and international.
- After gaining practical knowledge and experience, he / she is able to manage a small and medium-sized enterprise or an organizational unit in a business organization.
Attitude
- In the interest of quality work, he shows problem-sensitive, proactive behavior, is constructive, cooperative and proactive in projects and group assignments.
- Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására.
- He strives to develop his knowledge and working relationships, and to work with his colleagues in this.
- He is critical of his own knowledge and the knowledge, work and behavior of his subordinates. He is ready to correct mistakes and will also help his staff with this.
- It is open to changes in the wider economic and social environment of the given job, work organization, enterprise, it strives to follow and understand the changes.
- It seeks to take the views of others responsibly into account in its decisions.
- It seeks lifelong learning in the world of work and beyond.
Independence and responsibility
- Organizes the analysis of economic processes, data collection, systematization and evaluation independently.
- Takes responsibility for its analyzes, conclusions and decisions.
- Participates independently and responsibly in the work of professional forums inside and outside the business organization.
Teaching methodology
Lectures, calculation exercises
Materials supporting learning
- Chikán A.: Vállalatgazdaságtan, Aula Kiadó,Bp.2001.
- Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan. Üzleti tudományi ismeretek. Typotex, 2015.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.
Performance assessment methods
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelések: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Az egyes teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám. 2. Részteljesítményértékelés (aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, a teljesítés módját a tantárgy előadója határozza meg. Egy-egy témakörben az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítmény-értékelés összege nem haladhatja meg a tantárgy maximális értékelésének 50%-át.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50 %
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50 %
- részteljesítmény értékelés: max. 10 %
- összesen: 100 %
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 94 - 100-100 |
Very good | 88 - 93 |
Good | 75 - 87 |
Satisfactory | 62 - 74 |
Pass | 50 - 61 |
Fail | 0 - 49 |
Retake and late completion
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimum követelmény. 2) Mindegyik összegző teljesítményértékelés pótolható és/vagy javítható, de ezen alkalmakra előzetesen jelentkezni kell. 3) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 4) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés egyszeri pótlása vagy javítása egy a félév elején meghirdetett időpontban díjmentesen lehetséges. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe. 5) Az egyszeri pótláson túl más teljesítési lehetőség nincs.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 56 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 38 |
összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.04.2022.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Vállalat fogalma, célja, társadalmi munkamegosztás. A vállalati rendszer felépítése és elemei. Vállalkozások érintettjei és hatásuk a vállalkozás működésére. |
2. | Vállalatok lehetséges jogi formái, azok előnyei és hátrányai. |
3. | A vállalatok életciklusának elmélete és az ebből leszűrhető tanulságok a tulajdonosok és a menedzsment számára. |
4. | Alapvető gazdaságossági számítások. Az üzleti terv fogalma, tartalma. |
5. | Vállalati célok, szervezeti célok, egyéni célok összehangolása A stratégiai gondolkodás megjelenése vagy hiánya a vállalatoknál. Vállalati stratégiák alaptípusai. |
6. | A stratégiai és operatív célok megjelenítése a vállalatok napi működésében. A KPI-ok szerepe a menedzsmentben. Balanced Scorecard rendszer kialakítása és működtetése. |
7. | Porteri értéklánc. A vevői értékteremtés megvalósítása vállalati folyamatokon keresztül példákkal szemléltetve. |
8. | Innovációs folyamatok, mint a vevői értékteremtés alapjai. Leggyakoribb innovációs stratégiák, avagy hogyan jelennek meg a legújabb fejlesztések a vállalatoknál. |
9. | Startup-ok szerepe az innovációban és azok elterjesztésében. Tipikus menedzsment problémák a startup vállalkozásoknál. Startup-ok útja a klasszikus nagyvállalatig vagy a bukásig. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|