I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
EQUAL OPPORTUNITIES
ID (subject code)
BMEGT51S502
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
7
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
4
Subject Coordinator
Name
dr. Kattein-Pornói Rita
Position
senior lecturer
Contact details
e-mail: kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Mentor teacher programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Measurement-assessment specialist teacher from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Public education manager programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Direct prerequisites
Strong
• alapképzési vagy főiskolai szintű szakhoz (BA/BSC) kapcsolódó pedagógus munkakör betöltésére feljogosító oklevél és 3 év köznevelési intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) pedagógus munkakör betöltésére feljogosító oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580768/11/2022. Valid from: 26.10.2022.

Objectives

-

Academic results

Knowledge
  1. Knowledge of international principles of discrimination
  2. Know national strategies for discrimination
  3. Know the Hungarian rules on discrimination and equal opportunities
  4. Know the emergence of segregation and integration in the system of public education
  5. Know issues related to ethnic segregation in the field of public education
  6. Know the equality progras available within the framework of the public education system
  7. You are familiar with the institutional tasks related to leaving school without a degree, the tasks related to the operation of the signalling system
Skills
  1. Capable of sensitivity to the principles set out in international equality documents
  2. Capable of exploring and analysing the possibilities for eliminating different forms of discrimination
  3. Capable of combating ethnic segregation
  4. The ability to take advantage of the various forums and opportunities for redress for discrimination
  5. It is able to support the management of its institution in solving anti-early school leaving tasks
Attitude
  1. Cooperate with the instructor and fellow students in the expansion of knowledge,
  2. In case of group tasking, learning and work, he is both a determined, constructive, cooperative, initiator, both as a manager and as an enforcer.
  3. Open and inclusive of new results in education and training.
Independence and responsibility
  1. Independently consider tasks and problems and solve them on the basis of specific sources,
  2. Openly accepts well-founded critical comments.
  3. In order to achieve the goal, it mobilizes its theoretical and practical knowledge and abilities autonomously, in cooperation with the other members of the group (and sometimes by directing them).

Teaching methodology

-

Materials supporting learning

  • dr. Kalicz Éva: Esélyegyenlőség - Diszkrimináció – Szegregáció – Integráció, BME Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019. (jegyzet)
  • Magyarország Alaptörvénye
  • Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV törvény
  • A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény
  • Befogadó oktatással az iskolai szegregáció ellen Európában – letölthető: https://www.ajbh.hu
  • Magyar nemzeti társadalmi felzárkózási stratégia II. Tartósan rászorulók – szegény
  • családban élő gyermekek - romák https://www.kormany.hu/download/1/9c/20000/Magyar%20NTFS%20II%20_2%20m
  • ell%20_NTFS%20II.pdf
  • https://www.oktatas.hu/kozneveles/vegzettseg_nelkuli_iskolaelhagyas
  • Nanszákné dr. habil Cserfalvi Ilona professzor emerita:
  • A vezetői munka jellemzői a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók körében, BME APPI MPT, 2012
  • Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven

General Rules

-

Performance assessment methods

-

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

-

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 88–94%
Good 75–87%
Satisfactory 62–74%
Pass 50–61%
Fail 50 % alatt

Retake and late completion

-

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
nem releváns 60
nem releváns 7
nem releváns 40
nem releváns 13
Összesen 120

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 10.10.2022.

Topics covered during the term

-

Lecture topics
1. A hátrányos megkülönböztetés értelmezése, fogalmak:
2. • diszkrimináció
3. • előítélet
4. • esélyegyenlőségi politika
5. • fogyatékosság
6. • hátrányos helyzet
7. • hátrányos megkülönböztetés
8. • integráció
9. • korai iskolaelhagyás
10. • másság
11. • szegénység
12. • szegregáció, társadalmi kirekesztés.
13. Nemzetközi alapelvek, a nemzetközi kodifikáció okmányai:
14. • Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata
15. • Egyezmény a Gyermek Jogairól
16. • Értelmi Fogyatékos Személyek Jogainak Deklarációja
17. • Fogyatékossággal Élő Személyek Esélyegyenlőségére vonatkozó Alapvető Szabályok
18. • Salamancai Nyilatkozat
19. • Európai Unió kodifikációs okmányai
20. Szabályozás a magyar jogrendszerben:
21. • Köznevelés-fejlesztés Stratégia
22. • Esélyteremtő, felzárkózást, tehetséget segítő programok
23. • Végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni középtávú stratégia
24. • Második esélyt biztosító programok
25. • Komplex visszasegítő programok
26. Esélyegyenlőség, az egyenlő bánásmód biztosítása a magyar köznevelésben
27. • garanciális szabályok az esélyegyenlőségi törvényben
28. • garanciális szabályok a köznevelési törvényben
29. • különleges pedagógiai célok megvalósításához igazodó nevelés- és oktatásszervezési megoldások
30. Etnikai alapú szegregáció

Additional lecturers

Name Position Contact details
- - -

Approval and validity of subject requirements