Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ESÉLYEGYENLŐSÉG
Azonosító
BMEGT51S502
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
7
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Kattein-Pornói Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
e-mail: kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési vagy főiskolai szintű szakhoz (BA/BSC) kapcsolódó pedagógus munkakör betöltésére feljogosító oklevél és 3 év köznevelési intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) pedagógus munkakör betöltésére feljogosító oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja: megismertetni a hátrányos megkülönböztetés, a diszkrimináció jogi szabályozását, a hátrányos megkülönböztetés tilalmának fogalmát, következményeit. Megismertetni a hátrányos megkülönböztetésre vonatkozó nemzetközi és haza szabályozást, különös tekintettel a gyermekeket érintő szabályozásokra. A szegregáció köznevelésben való megjelenési formáit, az esélyegyenlőség biztosítási lehetőségeit és az integrációt segítő nevelési megoldásokat, az oktatásirányítás központi programjait. A felzárkóztatást és esélyegyenlőséget biztosító kormányzati programok megis-merése. A lemorzsolódással kapcsolatos EU-s és hazai stratégiát

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a hátrányos megkülönböztetés nemzetközi alapelveit
  2. Ismeri hátrányos megkülönböztetés nemzeti stratégiáit
  3. Ismeri a hátrányos megkülönböztetés és az esélyegyenlőség magyar szabályozását
  4. Ismeri a szegregáció és integráció megjelenését a köznevelés rendszerében
  5. Ismeri az etnikai szegregációval kapcsolatos kérdéseket a köznevelés területén
  6. Ismeri a köznevelési rendszer keretein belül elérhető esélyegyenlőségi programokat
  7. Ismeri a végzettség nélküli iskolaelhagyással kapcsolatos intézményi feladatokat, a jelzőrendszer működtetésével kapcsolatos feladatokat
Képesség
  1. Képes az esélyegyenlőség nemzetközi dokumentumaiban megfogalmazott elvek iránti érzékenységre
  2. Képes a megkülönböztetés különböző formái felszámolási lehetőségeinek feltárása, elemzésére
  3. Képes az etnikai szegregáció elleni fellépésre
  4. Képes a hátrányos megkülönböztetés különböző jogorvoslati fórumainak és lehetőségeinek igénybevételére
  5. Képes intézménye vezetését támogatni a lemorzsolódás elleni feladatok megoldásában
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. 3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • dr. Kalicz Éva: Esélyegyenlőség - Diszkrimináció – Szegregáció – Integráció, BME Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019. (jegyzet)
  • Magyarország Alaptörvénye
  • Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV törvény
  • A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény
  • Befogadó oktatással az iskolai szegregáció ellen Európában – letölthető: https://www.ajbh.hu
  • Magyar nemzeti társadalmi felzárkózási stratégia II. Tartósan rászorulók – szegény
  • családban élő gyermekek - romák https://www.kormany.hu/download/1/9c/20000/Magyar%20NTFS%20II%20_2%20m
  • ell%20_NTFS%20II.pdf
  • https://www.oktatas.hu/kozneveles/vegzettseg_nelkuli_iskolaelhagyas
  • Nanszákné dr. habil Cserfalvi Ilona professzor emerita:
  • A vezetői munka jellemzői a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók körében, BME APPI MPT, 2012
  • Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő tematikus dolgozat értékelésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórákon való 100 %-os részvétellel • A tematikus dolgozat beadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • tematikus dolgozat:

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Foglalkozásokon való részvétel, évközi dolgozat elkészítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88–94%
75–87%
Közepes 62–74%
Elégséges 50–61%
Elégtelen 50 % alatt

Javítás és pótlás

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a kontaktórára 60
részvétel a kontaktórán 7
felkészülés a dolgozatra 40
egyéb felkészülés 13
Összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll:

Előadások témái
1. A hátrányos megkülönböztetés értelmezése, fogalmak:
2. • diszkrimináció
3. • előítélet
4. • esélyegyenlőségi politika
5. • fogyatékosság
6. • hátrányos helyzet
7. • hátrányos megkülönböztetés
8. • integráció
9. • korai iskolaelhagyás
10. • másság
11. • szegénység
12. • szegregáció, társadalmi kirekesztés.
13. Nemzetközi alapelvek, a nemzetközi kodifikáció okmányai:
14. • Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata
15. • Egyezmény a Gyermek Jogairól
16. • Értelmi Fogyatékos Személyek Jogainak Deklarációja
17. • Fogyatékossággal Élő Személyek Esélyegyenlőségére vonatkozó Alapvető Szabályok
18. • Salamancai Nyilatkozat
19. • Európai Unió kodifikációs okmányai
20. Szabályozás a magyar jogrendszerben:
21. • Köznevelés-fejlesztés Stratégia
22. • Esélyteremtő, felzárkózást, tehetséget segítő programok
23. • Végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni középtávú stratégia
24. • Második esélyt biztosító programok
25. • Komplex visszasegítő programok
26. Esélyegyenlőség, az egyenlő bánásmód biztosítása a magyar köznevelésben
27. • garanciális szabályok az esélyegyenlőségi törvényben
28. • garanciális szabályok a köznevelési törvényben
29. • különleges pedagógiai célok megvalósításához igazodó nevelés- és oktatásszervezési megoldások
30. Etnikai alapú szegregáció

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.