Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja: megismertetni a hátrányos megkülönböztetés, a diszkrimináció jogi szabályozását, a hátrányos megkülönböztetés tilalmának fogalmát, következményeit. Megismertetni a hátrányos megkülönböztetésre vonatkozó nemzetközi és haza szabályozást, különös tekintettel a gyermekeket érintő szabályozásokra. A szegregáció köznevelésben való megjelenési formáit, az esélyegyenlőség biztosítási lehetőségeit és az integrációt segítő nevelési megoldásokat, az oktatásirányítás központi programjait. A felzárkóztatást és esélyegyenlőséget biztosító kormányzati programok megis-merése. A lemorzsolódással kapcsolatos EU-s és hazai stratégiát
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a hátrányos megkülönböztetés nemzetközi alapelveit
- Ismeri hátrányos megkülönböztetés nemzeti stratégiáit
- Ismeri a hátrányos megkülönböztetés és az esélyegyenlőség magyar szabályozását
- Ismeri a szegregáció és integráció megjelenését a köznevelés rendszerében
- Ismeri az etnikai szegregációval kapcsolatos kérdéseket a köznevelés területén
- Ismeri a köznevelési rendszer keretein belül elérhető esélyegyenlőségi programokat
- Ismeri a végzettség nélküli iskolaelhagyással kapcsolatos intézményi feladatokat, a jelzőrendszer működtetésével kapcsolatos feladatokat
Képesség
- Képes az esélyegyenlőség nemzetközi dokumentumaiban megfogalmazott elvek iránti érzékenységre
- Képes a megkülönböztetés különböző formái felszámolási lehetőségeinek feltárása, elemzésére
- Képes az etnikai szegregáció elleni fellépésre
- Képes a hátrányos megkülönböztetés különböző jogorvoslati fórumainak és lehetőségeinek igénybevételére
- Képes intézménye vezetését támogatni a lemorzsolódás elleni feladatok megoldásában
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- 3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- dr. Kalicz Éva: Esélyegyenlőség - Diszkrimináció – Szegregáció – Integráció, BME Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019. (jegyzet)
- Magyarország Alaptörvénye
- Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV törvény
- A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény
- Befogadó oktatással az iskolai szegregáció ellen Európában – letölthető: https://www.ajbh.hu
- Magyar nemzeti társadalmi felzárkózási stratégia II. Tartósan rászorulók – szegény
- családban élő gyermekek - romák https://www.kormany.hu/download/1/9c/20000/Magyar%20NTFS%20II%20_2%20m
- ell%20_NTFS%20II.pdf
- https://www.oktatas.hu/kozneveles/vegzettseg_nelkuli_iskolaelhagyas
- Nanszákné dr. habil Cserfalvi Ilona professzor emerita:
- A vezetői munka jellemzői a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók körében, BME APPI MPT, 2012
- Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő tematikus dolgozat értékelésével.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórákon való 100 %-os részvétellel • A tematikus dolgozat beadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Foglalkozásokon való részvétel, évközi dolgozat elkészítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88–94% |
Jó | 75–87% |
Közepes | 62–74% |
Elégséges | 50–61% |
Elégtelen | 50 % alatt |
Javítás és pótlás
A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
felkészülés a kontaktórára | 60 |
részvétel a kontaktórán | 7 |
felkészülés a dolgozatra | 40 |
egyéb felkészülés | 13 |
Összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll:
Előadások témái | |
---|---|
1. | A hátrányos megkülönböztetés értelmezése, fogalmak: |
2. | • diszkrimináció |
3. | • előítélet |
4. | • esélyegyenlőségi politika |
5. | • fogyatékosság |
6. | • hátrányos helyzet |
7. | • hátrányos megkülönböztetés |
8. | • integráció |
9. | • korai iskolaelhagyás |
10. | • másság |
11. | • szegénység |
12. | • szegregáció, társadalmi kirekesztés. |
13. | Nemzetközi alapelvek, a nemzetközi kodifikáció okmányai: |
14. | • Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata |
15. | • Egyezmény a Gyermek Jogairól |
16. | • Értelmi Fogyatékos Személyek Jogainak Deklarációja |
17. | • Fogyatékossággal Élő Személyek Esélyegyenlőségére vonatkozó Alapvető Szabályok |
18. | • Salamancai Nyilatkozat |
19. | • Európai Unió kodifikációs okmányai |
20. | Szabályozás a magyar jogrendszerben: |
21. | • Köznevelés-fejlesztés Stratégia |
22. | • Esélyteremtő, felzárkózást, tehetséget segítő programok |
23. | • Végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni középtávú stratégia |
24. | • Második esélyt biztosító programok |
25. | • Komplex visszasegítő programok |
26. | Esélyegyenlőség, az egyenlő bánásmód biztosítása a magyar köznevelésben |
27. | • garanciális szabályok az esélyegyenlőségi törvényben |
28. | • garanciális szabályok a köznevelési törvényben |
29. | • különleges pedagógiai célok megvalósításához igazodó nevelés- és oktatásszervezési megoldások |
30. | Etnikai alapú szegregáció |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.