Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató átfogó, általános jellegű, de a gyakorlatban is hasznosítható ismereteket szerezzen a magyar államszervezet rendszeréről, a magyar önkormányzati rendszerről, a jogi alapfogalmakról, az Európai Unió szervezetéről és működéséről. Tudja értelmezni a közigazgatási rendszer – különösen az oktatásigazgatás- különböző szintjein releváns feladat- és hatásköröket, ismerje meg a köznevelés és a szakképzés rendszerének jogi szabályozását és a köznevelés és szakképzés területén felmerülő jogalkalmazói feladatokat. Legyen képes rendszerben gondolkodni a köznevelés és szakképzés működésének elemzése során, az intézményes nevelés-oktatás fejlődését, fejlesztését befolyásoló hazai és nemzetközi hatásokat összefüggéseiben értelmezze. A hallgató áttekintést tudjon adni Magyarország államháztartás rendszeréről, a költségvetési szervek típusairól, és ismerje meg a magyar köznevelés és szakképzés rendszerének finanszírozási rendjét, az elérhető forrásokat, a köznevelési és szakképzési intézmények költségvetésének, gazdálkodásának alakulását.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a Magyar Köztársaság alkotmányos alapjait, a közigazgatás felépítését, rendszerszintű működését, a központi és területi államigazgatási szervek főbb feladat-és hatásköreit.
- Tudja az önkormányzatok típusait, felépítését, működését, kötelező és önként vállalt feladatait.
- Rendelkezik jogi alapismeretekkel, ismeri a jogalkotó szerveket, a jogszabályi hierarchiát, tisztában van az érvényesség, hatályosság alapvető kritériumaival, a jogi normák szerkezetével, a jogalkalmazás főbb eljárási szabályaival.
- Ismeri az Európai Unió főbb tevékenységi területeit, az EU alapszerződéseiben biztosított hatáskörök típusait, rendelkezik alapvető ismeretekkel az EU intézményrendszeréről és jogrendszeréről.
- Átlátja a köznevelés és szakképzés jogi szabályozását, ismeri a köznevelés és szakképzés fontos jogforrásait, az egyes jogszabályok hierarchikus rendjét, főbb tartalmi elemeit.
- Áttekintést tud adni a jogalkalmazás hierarchikus szintjeiről.
- Rendelkezik alapvető államháztartási ismeretekkel, tisztában van a köznevelési és szakképzési intézmények költségvetésének, gazdálkodásának.
Képesség
- Képes a közigazgatás rendszerében való eligazodásra, az összefüggések felismerésére. Képes az önkormányzatok közhatalmi és közszolgáltatási feladatait rendszerben látni. Képes a központi és helyi szintű irányító szerv tevékenységét rendszerben látni. Képes a jogi alapismereteit aktív állampolgári feladatai gyakorlása során használni. Képes az intézményes nevelés makrotársadalmi és mikrokörnyezeti összefüggéseit felismerni. Rendelkezik a jogi alapismereteket igénylő ügyintézésre való képességgel. Képes az európai uniós alapismereteit a gyakorlatban is alkalmazni (pályázatok, projektek megvalósítása, menedzselése során). Képes a köznevelésben és a szakképzésben releváns jogesetek értelmezésére. Képes a különböző szintű vezető illetve pedagógus munkakörben dolgozók számára feladatuk szakszerű ellátásához szükséges jogszabályok értelmezésére, azok gyakorlati alkalmazására.
Attitűd
- Fogékony a közigazgatási és jogi alapismeretek alkalmazására.
- Nyitott az online jogtárak használatára
- Nyitott az e-közigazgatás használatára, az online ügyintézésre.
- Törekszik az oktatás fejlesztésére irányuló ágazati célkitűzések megismerésére.
- Együttműködésre törekszik az intézményi szabályzók elkészítésében és a jogi rendelkezések gyakorlati alkalmazása során.
- Együttműködik a közvetlen fenntartó/irányító szervvel, törekszik a kapcsolatrendszer fejlesztésére.
- Elkötelezett a folyamatos szakmai megújulás, önképzés iránt, motivált a közigazgatási ismereteinek folyamatos megújítására is
Önállóság és felelősség
- Önállóan és/vagy intézményi közösségében végez feladatokat saját intézménye szakmai munkájának elemzésében, fejlesztésében.
- Munkája során, az adott kontextusban önállóan tudja alkalmazni a jogi alapismereteit.
- Önálló, konstruktív javaslatok megfogalmazásával segíti az intézmény jogszerű működését.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kapa Mátyás: Közigazgatási vezetési ismeretek, jegyzet, BMGE Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019.
- Szabóné dr. Berki Éva: Intézményi gazdálkodási ismeretek jegyzet, BMGE Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2017.
- Magyarország Alaptörvénye
- 2011.évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről
- 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
- 2011. évi CXCV törvény az államháztartásról
- 2011. évi CLXXXIX törvény Magyarország helyi önkormányzatairól
- 2011. évi LXVI törvény az Állami Számvevőszékről
- 2010. évi CXXVI törvény a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításáról és a területi integrációval összefüggő törvénymódosításokról
- 368/2011. (XII. 31.) Korm. rend. az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról
- 310/2017. (X. 31.) Korm. rendelet a Magyar Államkincstárról
- 134/2016. (VI.10.) Korm.rendelet az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervekről, valamint a Klebelsberg Központról
- 2011. évi CXC. törvény végrehajtásáról szóló 229/2012. (VIII.28.) Korm.rendelet
- A szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II.7) Korm. rendelet
- 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
- Blutman László: Az Európai Unió joga a gyakorlatban. HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó Kft. Budapest, 2010.
- Czenczer Orsolya – Kapa Mátyás – Szira Zoltán: Jogi alapismeretek. Századvég, Budapest, 2010.
- A jegyzethez készített prezentációk.
- A jegyzethez készített online tesztek
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő vizsga teljesítésével.
Teljesítményértékelési módszerek
• a kontaktórákon való 70%-os részvétel • vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Foglalkozásokon való részvétel, évfolyamdolgozat elkészítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88-94 % |
Jó | 75-87 % |
Közepes | 62-74 % |
Elégséges | 50-61 % |
Elégtelen | 50 % alatt |
Javítás és pótlás
A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
felkészülés a kontaktórára | 60 |
részvétel kontaktórán | 7 |
felkészülés a vizsgára | 40 |
egyéb felkészülés | 13 |
Összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • A magyar államszervezet rendszere. • A helyi önkormányzatok típusai, szerveztük, működésük, feladat- és hatáskörük. • Jogi alapismeretek. • Az Európai Unió intézményrendszere és jogrendszere. • A köznevelés és szakképzés jogi szabályozása • Jogalkalmazás a köznevelésben és a szakképzésben • A köznevelés és szakképzés finanszírozása. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A magyar államszervezet rendszere.A helyi önkormányzatok típusai, szerveztük, működésük, feladat- és hatáskörük.Jogi alapismeretek.Az Európai Unió intézményrendszere és jogrendszere.A köznevelés és szakképzés jogi szabályozásaJogalkalmazás a köznevelésben és a szakképzésbenA köznevelés és szakképzés finanszírozása. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.