I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖZIGAZGATÁSI ISMERETEK
Azonosító
BMEGT51S501
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
7
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési vagy főiskolai szintű szakhoz (BA/BSC) kapcsolódó pedagógus munkakör betöltésére feljogosító oklevél és 3 év köznevelési intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) pedagógus munkakör betöltésére feljogosító oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgató átfogó, általános jellegű, de a gyakorlatban is hasznosítható ismereteket szerezzen a magyar államszervezet rendszeréről, a magyar önkormányzati rendszerről, a jogi alapfogalmakról, az Európai Unió szervezetéről és működéséről. Tudja értelmezni a közigazgatási rendszer – különösen az oktatásigazgatás- különböző szintjein releváns feladat- és hatásköröket, ismerje meg a köznevelés és a szakképzés rendszerének jogi szabályozását és a köznevelés és szakképzés területén felmerülő jogalkalmazói feladatokat. Legyen képes rendszerben gondolkodni a köznevelés és szakképzés működésének elemzése során, az intézményes nevelés-oktatás fejlődését, fejlesztését befolyásoló hazai és nemzetközi hatásokat összefüggéseiben értelmezze. A hallgató áttekintést tudjon adni Magyarország államháztartás rendszeréről, a költségvetési szervek típusairól, és ismerje meg a magyar köznevelés és szakképzés rendszerének finanszírozási rendjét, az elérhető forrásokat, a köznevelési és szakképzési intézmények költségvetésének, gazdálkodásának alakulását.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a Magyar Köztársaság alkotmányos alapjait, a közigazgatás felépítését, rendszerszintű működését, a központi és területi államigazgatási szervek főbb feladat-és hatásköreit.
  2. Tudja az önkormányzatok típusait, felépítését, működését, kötelező és önként vállalt feladatait.
  3. Rendelkezik jogi alapismeretekkel, ismeri a jogalkotó szerveket, a jogszabályi hierarchiát, tisztában van az érvényesség, hatályosság alapvető kritériumaival, a jogi normák szerkezetével, a jogalkalmazás főbb eljárási szabályaival.
  4. Ismeri az Európai Unió főbb tevékenységi területeit, az EU alapszerződéseiben biztosított hatáskörök típusait, rendelkezik alapvető ismeretekkel az EU intézményrendszeréről és jogrendszeréről.
  5. Átlátja a köznevelés és szakképzés jogi szabályozását, ismeri a köznevelés és szakképzés fontos jogforrásait, az egyes jogszabályok hierarchikus rendjét, főbb tartalmi elemeit.
  6. Áttekintést tud adni a jogalkalmazás hierarchikus szintjeiről.
  7. Rendelkezik alapvető államháztartási ismeretekkel, tisztában van a köznevelési és szakképzési intézmények költségvetésének, gazdálkodásának.
Képesség
  1. Képes a közigazgatás rendszerében való eligazodásra, az összefüggések felismerésére. Képes az önkormányzatok közhatalmi és közszolgáltatási feladatait rendszerben látni. Képes a központi és helyi szintű irányító szerv tevékenységét rendszerben látni. Képes a jogi alapismereteit aktív állampolgári feladatai gyakorlása során használni. Képes az intézményes nevelés makrotársadalmi és mikrokörnyezeti összefüggéseit felismerni. Rendelkezik a jogi alapismereteket igénylő ügyintézésre való képességgel. Képes az európai uniós alapismereteit a gyakorlatban is alkalmazni (pályázatok, projektek megvalósítása, menedzselése során). Képes a köznevelésben és a szakképzésben releváns jogesetek értelmezésére. Képes a különböző szintű vezető illetve pedagógus munkakörben dolgozók számára feladatuk szakszerű ellátásához szükséges jogszabályok értelmezésére, azok gyakorlati alkalmazására.
Attitűd
  1. Fogékony a közigazgatási és jogi alapismeretek alkalmazására.
  2. Nyitott az online jogtárak használatára
  3. Nyitott az e-közigazgatás használatára, az online ügyintézésre.
  4. Törekszik az oktatás fejlesztésére irányuló ágazati célkitűzések megismerésére.
  5. Együttműködésre törekszik az intézményi szabályzók elkészítésében és a jogi rendelkezések gyakorlati alkalmazása során.
  6. Együttműködik a közvetlen fenntartó/irányító szervvel, törekszik a kapcsolatrendszer fejlesztésére.
  7. Elkötelezett a folyamatos szakmai megújulás, önképzés iránt, motivált a közigazgatási ismereteinek folyamatos megújítására is
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan és/vagy intézményi közösségében végez feladatokat saját intézménye szakmai munkájának elemzésében, fejlesztésében.
  2. Munkája során, az adott kontextusban önállóan tudja alkalmazni a jogi alapismereteit.
  3. Önálló, konstruktív javaslatok megfogalmazásával segíti az intézmény jogszerű működését.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kapa Mátyás: Közigazgatási vezetési ismeretek, jegyzet, BMGE Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019.
  • Szabóné dr. Berki Éva: Intézményi gazdálkodási ismeretek jegyzet, BMGE Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2017.
  • Magyarország Alaptörvénye
  • 2011.évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről
  • 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
  • 2011. évi CXCV törvény az államháztartásról
  • 2011. évi CLXXXIX törvény Magyarország helyi önkormányzatairól
  • 2011. évi LXVI törvény az Állami Számvevőszékről
  • 2010. évi CXXVI törvény a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításáról és a területi integrációval összefüggő törvénymódosításokról
  • 368/2011. (XII. 31.) Korm. rend. az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról
  • 310/2017. (X. 31.) Korm. rendelet a Magyar Államkincstárról
  • 134/2016. (VI.10.) Korm.rendelet az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervekről, valamint a Klebelsberg Központról
  • 2011. évi CXC. törvény végrehajtásáról szóló 229/2012. (VIII.28.) Korm.rendelet
  • A szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II.7) Korm. rendelet
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
  • Blutman László: Az Európai Unió joga a gyakorlatban. HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó Kft. Budapest, 2010.
  • Czenczer Orsolya – Kapa Mátyás – Szira Zoltán: Jogi alapismeretek. Századvég, Budapest, 2010.
  • A jegyzethez készített prezentációk.
  • A jegyzethez készített online tesztek

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő vizsga teljesítésével.

Teljesítményértékelési módszerek

• a kontaktórákon való 70%-os részvétel • vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Foglalkozásokon való részvétel, évfolyamdolgozat elkészítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94 %
75-87 %
Közepes 62-74 %
Elégséges 50-61 %
Elégtelen 50 % alatt

Javítás és pótlás

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a kontaktórára 60
részvétel kontaktórán 7
felkészülés a vizsgára 40
egyéb felkészülés 13
Összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • A magyar államszervezet rendszere. • A helyi önkormányzatok típusai, szerveztük, működésük, feladat- és hatáskörük. • Jogi alapismeretek. • Az Európai Unió intézményrendszere és jogrendszere. • A köznevelés és szakképzés jogi szabályozása • Jogalkalmazás a köznevelésben és a szakképzésben • A köznevelés és szakképzés finanszírozása. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A magyar államszervezet rendszere.A helyi önkormányzatok típusai, szerveztük, működésük, feladat- és hatáskörük.Jogi alapismeretek.Az Európai Unió intézményrendszere és jogrendszere.A köznevelés és szakképzés jogi szabályozásaJogalkalmazás a köznevelésben és a szakképzésbenA köznevelés és szakképzés finanszírozása. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.