Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
OTATÁS ÉS TECHNOLÓGIA
Azonosító
BMEGT51A539
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
6
Gyakorlat
6
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Horváth Cz. János
Beosztása
tudományos segédmunkatárs
Email címe
horvath-czinger.janos@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki szakoktató alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 6

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.065/2017 számú határozatával, érvényes 2017. szeptember 1-től.

Célkitűzések

A tárgy célkitűzése kettős. Az elsődleges cél átismételni és a legfrissebb kutatásokat követve kiegészíteni az ismereteket az alábbi két témakörben: Oktatástörténet és az oktatást támogató régebbi és korszerű technika, technológia A másodlagos cél azon elméleti modellek bemutatása, melyek az új oktatási technológiák gyakorlatban történő alkalmazását jelentik. Végül az előbbi ismeretekre építve egy olyan átfogó tanulással kapcsolatos szemléletmód átadása a cél, amelynek segítségével a hallgatók eligazodhatnak a témában.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az oktatástörténet legfontosabb állomásait,
  2. ismeri az oktatástechnológia fejlődésének történetét és főbb szakaszait,
  3. ismeri a nemzetközi tendenciák főbb aktuális irányait és elméleti irányzatait az oktatástechnológia terén,
  4. ismeri az eltérő módszertani megközelítéseket a technikailag determinált tanulási terekben.
Képesség
  1. Képes önálló elemzésére a tanulási módszereknek,
  2. képes okságok feltárására az oktatástechnológia fejlődése között
  3. képes értelmezni a technológia szerepét az oktatásban
  4. képes megítélni a különböző technológia centrikus megközelítések hatását eltérő tartalmak esetén
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező,
  3. nyitott és befogadó a neveléstudomány és a tanulási gyakorlat új eredményei iránt,
  4. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit

Oktatásmódszertan

Előadások, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok. Az elméleti rész gyakorlatban történő kipróbálása (digitális kép-, hang- és videószerkesztés). Gyakorlatba átültetett fénykép-készítési feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Horváth Cz. János: A digitális média kezelésének alapjai (kézirat)
  • Horváth Cz. János, Lévai Jenő, Dr. Molnár György: Oktatás és technológia (Tankönyvtár, on-line tananyag)
  • Karlovitz János - Karlovitz János Tibor: Korszerű oktatástechnológia
  • Enczi Zoltán: A digitális fotózás műhelytitkai kezdőknek
  • Scott Kelby: A digitális fotós könyv

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év végi beadandó házi feladat (írásbeli részteljesítmény-értékelés), és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, beadandó házi feladat formájában a következő: a 13. tanulmányi héten a kiadott témákkal kapcsolatos tanulmány megírásával, vagy digitális média-formában való feldolgozásával kerül sor a részteljesítmény-értékelésekre. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlatokon; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50%
  • évközi eredmények beszámítása: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 86–90
74–86
Közepes 62–74
Elégséges 50–62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 2) A házi feladat a a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
házi feladat elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2017. augusztus 30-án, érvényes 2017.09.01.-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Oktatástechnológi története 1.
2. Oktatástechnológi története 2.
3. Feltörekvő technológiák, helyük az oktatás rendszerében
4. Okos eszközök és okos felhasználók (programozói szemlélet kialakítása)
5. Eszközök a digitális médiához 1. (hang- és képszerkesztés)
6. Eszközök a digitális médiához 2. (videószerkesztés)
7. Eszközök a digitális médiához 3. (médiagyakorlat)
8. Digitális médiagyakorlat
9. Fényképkészítés elmélete
10. Fényképkészítési gyakorlatok (belső tér)
11. Fényképkészítési gyakorlatok (belső tér)
12. Fényképkészítési gyakorlatok (külső tér)
13. Fényképkészítési gyakorlatok (külső tér)
14. Konzultáció

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Csécsei Pál csecsei@eik.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.