I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
CONTROLLING
ID (subject code)
BMEGT35M401
Type of subject
Contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
3
Practice
1
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Böcskei Elvira
Position
asssociate professor
Contact details
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Finance
Subject website
Language of the subject
magyar – HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description

Objectives

The aim of the subject is to enable the students to contribute as effectively as possible to the improvement of the short- and long-term profitability of the company, having the cost management knowledge acquired within the course. Within the framework of the course, students get acquainted with the analysis of direct and indirect costs, result planning and performance indicators. The specific aim of the course is to acquire a level of proficiency that is suitable for making managerial decisions by providing methodological knowledge - and reviving what has been learned be-fore. connection among financial accounting, managerial accounting and controlling (similarities and differ-ences). structure of enterprise performance management / controlling. in controlling structure the main elements and major practical activities. in each category the related main management decision issues. context also via numerical practices.

Academic results

Knowledge
  1. Students become aware of and learn:
  2. • cost management methods;
  3. • rules for costing;
  4. • calculation procedures;
  5. • cost accounting options;
  6. • the relationship between cost accounting and the income statement;
  7. • controlling aspects of cost analysis;
  8. • indicator systems for analyzing the income and financial situation of the company.
Skills
  1. Students become capable of self-:
  2. to plan, organize and carry out independent learning;
  3. to understand and process the literature sources on the topic;
  4. to recognize the connections behind corporate accounting and financial decisions;
  5. perform calculations to support decision making.
Attitude
  1. Students:
  2. open-minded, interested in and searching connections to the course in its own environment.
  3. able to raise relevant questions in connection with its own practical or theoretical experience.
  4. cooperate with other students and the lecturer.
Independence and responsibility
  1. Students:
  2. open to accepting well-founded critical remarks;
  3. collaborates with peers in solving tasks during learning;
  4. able to make independent decisions;
  5. is able to make informed judgments in accounting and financial decisions;
  6. understands the weight and significance of responsibility, can assess the consequences of decisions.

Teaching methodology

Lectures and practical case studies in verbal and written form, via IT presentation tools.

Materials supporting learning

  • Kötelező:
  • Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.
  • Órai anyagok
  • Ajánlott:
  • Horváth and Partners [2008]: Controlling, Út egy hatékony controlling-rendszerhez, Complex kiadó
  • Compulsory:
  • Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.
  • Materials of lectures.
  • Recommended:
  • Horváth and Partners [2008]: Controlling, Út egy hatékony controlling-rendszerhez, Complex kiadó

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.

Performance assessment methods

A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés (évközi két ZH): A két ZH összteljesítménye az értékeléskor beszámításra kerül. Aláírási (vizsgára bocsátási) feltétel: az évközben megírt két ZH összesített eredménye érje el a 40 %-os minimum-szintet. Amennyiben az évközben írt (elméleti és gyakorlati ismereteket tartalmazó) két zárthelyi dolgozat összteljesítménye nem éri el a minimális követelményszintet, és vagy valamely ZH megírására nem került sor, a szorgalmi időszak utolsó hetében egy összevont ZH megírására kerül sor, amely tartalmazza a félév során tanultakat. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 2 written exams (mid-term) : 50

Percentage of exam elements within the rating

  • Written exam (end term): 50

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

TVSZ szerint.

Issuing grades

%
Excellent 91-100-100
Very good 91-100
Good 81–90
Satisfactory 66–80
Pass 50–65
Fail 0-49

Retake and late completion

Javítás és pótlás TVSZ szerint történik.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
Részvétel a kontakt tanórákon 56
Vizsgafelkészülés 94
ÖSSZESEN 150

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A 2.1.-ben megfogalmazott célok elérése érdekében az alábbi témakörök kerülnek feldolgozásra az előadásokon. Nap-tári ütemezések szerint kisebb eltérések lehetnek

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Ilyés Csaba ilyes.csaba@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements