Célkitűzések
A tárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók a kurzus keretében elsajátított költséggazdálkodási ismeretek birtokában képesek legyenek minél hatékonyabban hozzájárulni a gazdasági társaság rövid- és hosszú távú eredményességének javításához. A tantárgy keretein belül a hallgatók megismerkednek a közvetlen és a közvetett költségek elemzésével, az eredménytervezéssel, a teljesítménymutatókkal. A tantárgy specifikus célja, hogy a módszertani ismeretek nyújtásával – és a korábban megismertek felelevenítésével – olyan mértékű jártasságra tegyen szert, hogy alkalmas legyen vezetői döntések meghozatalára. a számvitel, vezetői számvitel és controlling közötti kapcsolódási pontokkal és különbségekkel a vállalati teljesítmény menedzsment /controlling működés struktúrával. a controlling struktúrába kapcsolódó főbb kategóriákat és gyakorlati aktivitásokkal. az egyes struktúrákhoz, főbb elemekhez kapcsolódó legfontosabb menedzsment döntési kérdéskörökkel. gyakorlati összefüggésekkel, számpéldákon keresztül is
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató megismeri
- • a költséggazdálkodás módszereit;
- • az önköltségszámításra vonatkozó szabályokat;
- • a kalkulációs eljárásokat;
- • a költségek elszámolásának lehetőségeit;
- • a költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggéseit;
- • a költségek elemzésének kontrolling szempontú aspektusait;
- • a vállalkozás jövedelmi és vagyoni helyzetének elemzésére szolgáló mutatószámrendszereket.
Képesség
- A hallgató képes önállóan:
- az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
- a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására;
- a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére;
- döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
- A hallgató:
- érdeklődő, nyitott és keresi az előadásokkal kapcsolatos alkalmazhatósági lehetőségeket környezetében.
- releváns kérdéseket fogalmaz meg eddigi akár gyakorlatai, akár elméleti tapasztalatai alapján.
- együttműködik a hallgató társaival és az oktatóval.
Önállóság és felelősség
- A hallgató:
- nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására;
- a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
- önálló döntéshozatalra képes;
- a számviteli, pénzügyi döntések során képes megalapozottan mérlegelni;
- átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit.
Oktatásmódszertan
Előadások és gyakorlati esettanulmányok szóban és írásban bemutatva az IT prezentációs eszközök használatával.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező:
- Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.
- Órai anyagok
- Ajánlott:
- Horváth and Partners [2008]: Controlling, Út egy hatékony controlling-rendszerhez, Complex kiadó
- Compulsory:
- Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.
- Materials of lectures.
- Recommended:
- Horváth and Partners [2008]: Controlling, Út egy hatékony controlling-rendszerhez, Complex kiadó
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés (évközi két ZH): A két ZH összteljesítménye az értékeléskor beszámításra kerül. Aláírási (vizsgára bocsátási) feltétel: az évközben megírt két ZH összesített eredménye érje el a 40 %-os minimum-szintet. Amennyiben az évközben írt (elméleti és gyakorlati ismereteket tartalmazó) két zárthelyi dolgozat összteljesítménye nem éri el a minimális követelményszintet, és vagy valamely ZH megírására nem került sor, a szorgalmi időszak utolsó hetében egy összevont ZH megírására kerül sor, amely tartalmazza a félév során tanultakat. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 2 félévközi ZH: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Év végi írásbeli vizsga: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
TVSZ szerint.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100-100 |
Jeles | 91-100 |
Jó | 81–90 |
Közepes | 66–80 |
Elégséges | 50–65 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Javítás és pótlás TVSZ szerint történik.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
Vizsgafelkészülés | 94 |
ÖSSZESEN | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.1.-ben megfogalmazott célok elérése érdekében az alábbi témakörök kerülnek feldolgozásra az előadásokon. Nap-tári ütemezések szerint kisebb eltérések lehetnek
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Ilyés Csaba | ilyes.csaba@gtk.bme.hu | |