Célkitűzések
• hallgatók megismertetése a számviteli alapelvekkel, számviteli szabályzatokkal; • a hallgatók megértsék a számviteli alapfogalmakat: eszközök, források, bevételek, költségek; • a hallgatók megismertetése a mérleggel és az eredménykimutatással; • a hallgatók képesek a gazdasági életben előforduló alapvető gazdasági események könyvelésére, értékelésére, pénzügyi kimutatások készítésére.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- • a számviteli alapelveket;
- • eszköz és forrásszámlákat, saját tőke tételeit, a bevételeket és ráfordításokat;
- • a pénzügyi kimutatásokat (mérleg és eredménykimutatás);
- • a könyvelési tételeket.
Képesség
- • az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
- • a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására;
- • a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére;
- • a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
- • nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására;
- • a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival;
- • gyarapítja tudását és tájékozódik;
- • használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- • képes a kitartó munkára;
- • nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására;
- • a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
- • önálló döntéshozatalra képes.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoport- munkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- • Böcskei Elvira – Solt Eszter: Számvitel alapjai 2018
- • Literature: P. Marriottt, J.R. Edwards &Hj Mellet: Introduction to Accounting 3rd Edition
- • Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző ta- nulmányi teljesítményértékelés), és a házi feladatok alapján történik. A tárgy évközi jeggyel zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A tantárgyi tudás és képesség típusú kompetenciaelemek komp- lex értékelési módja írásbeli dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90-90 perc. - Részteljesítmény értékelés (opcionális beadandó feladat): A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önál- lóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50 %
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50 %
- opcionális beadandó feladat: 10 %
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90 %-100 |
Jeles | 80-90 % |
Jó | 70-80 % |
Közepes | 60-70 % |
Elégséges | 40-60 % |
Elégtelen | 40 % |
Javítás és pótlás
- Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyen- kénti pótlásuk nem lehetséges. - A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban - első alkalommal - díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
házi feladat elkészítése | 5 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 27 |
vizsgafelkészülés | 0 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A számvitel célja, tartalma, szabályozása, beszámolási, könyvvezetési kötelezettség. A számviteli törvényben megfogalmazott alapelvek és érvényesülésük a gazdálkodás menete során. Beszámoló részei: Mérleg, Eredménykimutatás, Kiegészítő melléklet. Beszámolási kötelezettség. A mérleg felépítése, jellemzői, tagolása Mérleg összeállítása Egységes számlakeret célja, tartalma. Egyszerű (alapvető) gazdasági események és azok köny- velése számlavázakon Vagyonelemek besorolása, gazdasági események könyvelése, nyitás és zárás. Könyvelés számlavázakon és naplóban. Gazdasági események könyvelése. Gyakorlat példák. ZH I. Eredménykimutatás fogalma, főbb jellemzői, fajtái, tételeinek tartalma, költségek fogalma Eredménykimutatás összeállítása. Saját termelésű készletek állományváltozása. Költségelszámolás lehetséges esetei, összefüggésük a választott eredménykimutatással. Költségek csoportosítása: költségnemek (részletesen). A vezetői számvitel és a pénzügyi számvitel közötti kapcsolat. A vezetői számvitel és a vállalati stratégia kapcsolata. Operatív és stratégiai kontrolling. Költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggései. A vállalkozás vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetének megítélése Menedzsment controll: a költségek elemzésének controlling szempontú aspektusai Teljesítménymutatók, a KPI-ok, a BSC vezetői információs rendszerekben Vállalkozások adózása. Társasági adó. ÁFA ZH II. Póthét
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Ilyés Csaba | - | ilyes@finance.bme.hu |
Dr. Solt Eszter Éva | - | solt@finance.bme.hu |