Programme: Business administration and management Bachelor’s Programme from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Engineering Management Bachelor’s Programme from 2015/16/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Engineering Management Bachelor’s Programme from 2017/18/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Engineering Management Bachelor’s Programme 2010
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2018/19/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2020/21/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Finance and Accounting Bachelor’s Programme from 2019/20/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
The aim of the course is to present the certain fields of operation at a company, and how these are connected. Especially focusing on the overall operation of a company, give an overview on the tasks and tools of strategic management, production management, lean management, logistics management. Presenting the cost calculating systems, understanding the context organizational cost management. Beside from these, presenting the managerial problems in Industry 4.0, and the possible solutions. The subject is integrative, synthesizing, certain topics are detailed in other subjects.
Academic results
Knowledge
- 1. Know all the important elements of the economical concept set referring to relevant functions and processes.
- 2. Know the basic concepts and traits of the micro economical level.
- 3. Understand norms and rules of cooperating in projects, teams, groups, leading projects.
- 4. Know and understand the basics of the knowledge of international transportation, relevant methods of collecting data, analyse and problem solving in the certain field – the terms of use and boundaries of each.
- 5. Know the traits, the input factors and cost structure of the production methods.
Skills
- 1. Are able to plan and organize economical activity and projects, control SME-s.
- 2. Are able to notice basic facts and correlations, systematize and analyse, able to conclude and criticize. Create decision making suggestions, and make decisions in familiar and partly-familiar international environment.
- 3. Plan and organize economic activity in transportation, international processes.
- 4. After gain practical experience, are able to manage organizational units or SME-s
- 5. Notice the inefficient areas of production and service processes, and make suggestions to develop.
Attitude
- 1. In favor of the quality work, behave problem-sensitively, proactively, and constructive, cooperative and originator in projects, groupworks.
- 2. Are open to accept new information, new professional knowledge and methods, open to take on tasks and responsibility.
- 3. Strive to develop knowledge andrelationships at work, and cooperate woth coworkers
- 4. Are critical about the knowledge and the behavior of her/his own, and the colleauges. Willing to correct the errors, and helps coworkers.
- 5. Are open to accept the changing environment of the job, organization, social environment, strive to follow and un-derstand the changes.
- 6. Strive to responsibly consider others opinions.
- 7. Strive to lifelong learning in and out of the job.
Independence and responsibility
- 1. Independently manage, control, lead organizational unit, group, or SME, takint the responsibility for the organization and the coworkers
- 2. Are able to indepentently working (choose method/tool, plan and organize the work, collect and ananalyse data)
- 3. Take the responsibility for the consequences, suggestions, , decisions.
Teaching methodology
Lectures, computational exercises, optional independent and group work assignments
Materials supporting learning
- Az oktatók által feltöltött írott jegyzetek, egyéb az oktatók által kiadott segédanyagok
- Chikán A.: Vállalatgazdaságtan, Aula Kiadó,Bp.2001.;
- Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan. Üzleti tudományi ismeretek. Typotex, 2015.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója ha-tározza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 40 perc. Az egyes teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, a teljesítés módját, a szerezhető pont-számok nagyságát a tantárgy előadója határozza meg. Egy-egy témakörben az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítmény-értékelés összege nem haladhatja meg a tantárgy maximális értékelésének 33,3%-át.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés 1. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 33,3 %
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 33,3 %
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés 3. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 33,4 %
- Összesen: 100 %
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | > 93-100 |
Very good | 88–92 |
Good | 75–87 |
Satisfactory | 62–74 |
Pass | 50–61 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, de egyenkénti pótlásuk a félév elején meghirdetett időpontokban lehetséges. Összesen két összegző teljesítményértékelés pótolható, javítható, ezen alkalmakra előzetesen jelentkezni kell. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 3) A három összegző tanulmányi teljesítményértékelés közül kettő a félév elején meghirdetett időpontban díj-mentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe. 4) Az egyszeri pótláson túl más teljesítési lehetőség nincs.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
56 | |
50 | |
44 | |
150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
-
Lecture topics | |
---|---|
1. | Az ellátási lánc, mint a vevői igény kielégítésének új megközelítése. A vállalat helye az ellátási láncban. Együttműködési és irányítási problémák a láncban és ezek következményei. |
2. | Termelési és készletezési modellek és alkalmazási lehetőségük. |
3. | A Just in Time rendszer modellje. Előnyei és hátrányai a napi gyakorlatban. |
4. | Korszerű termelési filozófiák, Lean, Six Sigma, TPM. A világszínvonalú gyártás. Az ipar 4.0 szerepe és jelentősége a korszerű vállalati struktúrában. |
5. | Gazdálkodással kapcsolatos alapfogalmak, költség, ráfordítás nyereség definiálása. |
6. | A költségszámítás szintjei. |
7. | A klasszikus pótlékoló kalkuláció logikája és számítási módja. |
8. | Új megközelítés a költségszámításban, a fedezet alapú gazdasági elemzés módszertana. |
9. | A standard költségszámítás szerepe a vállalati gyakorlatban példákkal és esettanulmányokkal. |
10. | A modern költségszámítási rendszerek áttekintése, mint a tevékenységalapú költségszámítás, folyamatköltségszámítás alkalmazása a menedzsment információsigényének jobb kielégítése érdekében. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Erdei János | mesteroktató | erdei.janos@gtk.bme.hu |