Célkitűzések
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a vállalat egyes működési területeivel és azok egymással való kapcsolatával. A tantárgyban kiemelt szerepet kap a vállalat működésének átfogó bemutatása, a stratégiai menedzsment egyes feladatainak, a termelés- és a lean menedzsment, a logisztikai menedzsment céljainak és eszközeinek az áttekintése. A tárgy súlyponti részét képezi a költségszámítási rendszerek megismerése, a vállalati költséggazdálkodás alapvető összefüggéseinek megértése. Mindezek mellett ismertetésre kerülnek az Ipar 4.0-val kapcsolatos menedzsment problémák és azok megoldási lehetőségei. A tantárgy integráló, szintetizáló jellegű, egyes témái az alapképzés további tantárgyaiban kerülnek részletesen bemutatásra.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik a gazdaságtudomány alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, a releváns gazdasági szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozóan.
- Elsajátította a gazdaság mikro szerveződési szintjeinek alapvető elméleteit és jellemzőit.
- Ismeri a projektben, teamben, munkaszervezetben való együttműködés, a projekt vezetés szabályait és etikai normáit.
- Ismeri és érti a (nemzetközi) szállítmányozási folyamatok beazonosítására alkalmas szakértői tudás alapjait, a szakterület szerint releváns információgyűjtési, elemzési és probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeit és korlátait.
- Tisztában van a termelési folyamatok sajátosságaival, azok erőforrás és költségstruktúrájával.
Képesség
- Gazdasági tevékenységet, projektet tervez, szervez, kisebb vállalkozást, gazdálkodó szervezetet, irányít és ellenőriz.
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
- Gazdálkodó szervezetben, gazdasági munkakörben a szállítmányozáshoz, külkereskedelmi folyamatokhoz gazdasági tevékenységet tervez, szervez.
- Képes a gyakorlati tudás, tapasztalatok megszerzését követően kis és közepes vállalkozást, illetve gazdálkodó szervezetben szervezeti egységet vezetni.
- Felismeri a termelési és szolgáltatási folyamatok nem hatékony területeit és képes ezek fejlesztésére javaslatokat tenni.
Attitűd
- A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására.
- Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre.
- Kritikusan viszonyul saját, illetve a beosztottak tudásához, munkájához és magatartásához. Kész a hibák kijavítására, munkatársait is segíti ebben.
- Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
- Törekszik mások véleményét a döntések során felelősen figyelembe venni.
- Törekszik az életen át tartó tanulásra a munka világában és azon kívül is.
Önállóság és felelősség
- Önállóan szervezi meg a gazdasági folyamatok elemzését, az adatok gyűjtését, rendszerezését, értékelését.
- Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
- Önállóan és felelősséggel vesz részt a gazdálkodó szervezeten belüli és azon kívüli szakmai fórumok munkájában.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok
Tanulástámogató anyagok
- Az oktatók által feltöltött írott jegyzetek, egyéb az oktatók által kiadott segédanyagok
- Chikán A.: Vállalatgazdaságtan, Aula Kiadó,Bp.2001.;
- Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan. Üzleti tudományi ismeretek. Typotex, 2015.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Az egyes teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, a teljesítés módját, a szerezhető pontszámok nagyságát a tantárgy előadója határozza meg. Egy-egy témakörben az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítmény-értékelés összege nem haladhatja meg a tantárgy maximális értékelésének 33,3%-át.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés 1. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 33
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 33
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés 3. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 34
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 93-100 |
Jeles | 88–92 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, de egyenkénti pótlásuk a félév elején meghirdetett időpontokban lehetséges. Összesen két összegző teljesítményértékelés pótolható, javítható, ezen alkalmakra előzetesen jelentkezni kell. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 3) A három összegző tanulmányi teljesítményértékelés közül kettő a félév elején meghirdetett időpontban díj-mentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe. 4) Az egyszeri pótláson túl más teljesítési lehetőség nincs.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 50 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 44 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az ellátási lánc, mint a vevői igény kielégítésének új megközelítése. A vállalat helye az ellátási láncban. Együttműködési és irányítási problémák a láncban és ezek következményei. |
2. | Termelési és készletezési modellek és alkalmazási lehetőségük. |
3. | A Just in Time rendszer modellje. Előnyei és hátrányai a napi gyakorlatban. |
4. | Korszerű termelési filozófiák, Lean, Six Sigma, TPM. A világszínvonalú gyártás. Az ipar 4.0 szerepe és jelentősége a korszerű vállalati struktúrában. |
5. | Gazdálkodással kapcsolatos alapfogalmak, költség, ráfordítás nyereség definiálása. |
6. | A költségszámítás szintjei. |
7. | A klasszikus pótlékoló kalkuláció logikája és számítási módja. |
8. | Új megközelítés a költségszámításban, a fedezet alapú gazdasági elemzés módszertana. |
9. | A standard költségszámítás szerepe a vállalati gyakorlatban példákkal és esettanulmányokkal. |
10. | A modern költségszámítási rendszerek áttekintése, mint a tevékenységalapú költségszámítás, folyamatköltségszámítás alkalmazása a menedzsment információsigényének jobb kielégítése érdekében. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Erdei János | mesteroktató | erdei.janos@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.