Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ÉRTÉKELÉSI ÉS MÉRÉSI MÓDSZEREK
Azonosító
BMEGT51S583
A tantárgy jellege
részidős képzés távoktatás / kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
évközi jegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
dr. habil Kálmán Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kalman.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

Annak elérése, hogy a hallgató megismerje a mérés, értékelés helyét, szerepét a pedagógiában. Ismerje meg a mérés, értékelés fogalomrendszerét, a mérési módszereket, mérőeszközöket. Szerezzen ismereteket a tanulók munkájának értékeléséről. Szerezzen ismereteket az oktatás országos ellenőrzési, mérési és értékelési feladatairól.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Megismeri a mérés, értékelés fogalmait, a mérési módszereket, mérőeszközöket.
  2. 2. Megismeri az oktatás mérési, értékelési rendszerét.
Képesség
  1. 1. Képes lesz mérési adatok statisztikai elemzésére.
  2. 2. Képes lesz további mérőeszközök készítésére.
  3. 3. Képes lesz a köznevelés mérési, értékelési folyamatainak és eredményeinek értelmezésére.
Attitűd
  1. 1. Nyitott lesz az intézményi és országos mérési, értékelési feladatok vizsgálatára.
  2. 2. Nyitottabb, kezdeményezőbb lesz új mérőeszközök készítésében.
  3. 3. Fejleszti saját mérési, értékelési gyakorlatát.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Önállóan és/vagy intézményi közösségében aktív szerepet vállal intézménye mérési, értékelési rendszerének elemzésében, fejlesztésében.
  2. 2. Tudatosabban végzi pedagógiai mérési, értékelési feladatait.

Oktatásmódszertan

Kisebb bevezető előadás, sajátélményű egyéni és csoportos gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Sipos Imre (2019): Mérés, értékelés a köznevelésben, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet
  • 2011.évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről
  • 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
  • https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Salgotarjan/2019_STPOK_01SZF.pdf
  • www.oktatas.hu

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórán való 100%-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • központi feladatlap kitöltése • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • központi feladatlap: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A foglakozáson való részvétel.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94% felett-100
Jeles 88–94%
75–87%
Közepes 62–74%
Elégséges 50–61%
Elégtelen 50% alatt

Javítás és pótlás

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontaktórán 8
felkészülés a félévközi jegy megszerzésére 120
gyakorló teszt kitöltése 30
egyéb felkészülés 22

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • A mérés és értékelés fogalma. • Mérés, értékelés fogalma. • Mérési adatok statisztikai elemzése. • Mérési módszerek és eszközök. • Értékelés a köznevelésben, szakképzésben. • Országos mérési, értékelési adatok. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A mérés és értékelés fogalma.
2. Mérés, értékelés fogalma.
3. Mérési adatok statisztikai elemzése.
4. Mérési módszerek és eszközök.
5. Értékelés a köznevelésben, szakképzésben.
6. Országos mérési, értékelési adatok.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.