I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TANULÁSTÁMOGATÁS ON-LINE ESZKÖZEI
Azonosító
BMEGT51S587
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési vagy főiskolai szintű szakhoz (BA/BSC) kapcsolódó pedagógus munkakör betöltésére feljogosító oklevél és 3 év köznevelési intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) pedagógus munkakör betöltésére feljogosító oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

1.1 Megismertesse a kurzus hallgatóit a napjainkban formálódó digitális pedagógiai alapelvek elméleti hátterével, az új IKT eszközökkel, rendszerekkel, ezen keresztül bemutassa a Web 2.0 digitális környezet biztosította új digitális eszközöket és oktatás-módszertani lehetőségeket, valamint megismerkedhessenek ezek pedagógiai gyakorlatban is alkalmazható megoldási lehetőségeiről; 1.2 További célként fogalmazódik meg, hogy a képzés feltárja az atipikus tanulási formák különféle IKT-val támogatott tanulási környezeteit és alkalmazási repertoárját.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Tudatában van a digitális eszközök és oktatástechnológiai lehetőségek felhasználási területeivel. 2. Ismeri és tudja alkalmazni a korszerű IKT-alapú interaktív online eszközöket az oktatásban.
Képesség
  1. Képes lesz olyan korszerű pedagógiai és technikai/technológiai ismeretek alkalmazására, melyek az köznevelési pedagógiai gyakorlat során valamint az oktatás tevékenységek során is jól alkalmazhatók.
  2. A kurzus hallgatói képessé válnak arra, hogy meglévő „analóg” hagyományos tartalmaikat, tananyagaikat, megújítsák, módosítsák, adaptálják digitális, online környezetre.
Attitűd
  1. Nyitott az új IKT-alapú online digitális platformok és eszközrendszerek nyomon követésére.
  2. Nyitott a legfrissebb és legújabb technológiai eszközök bevezetésére a tanítási folyamat támogatására.
  3. Nyitott az infokommunikációs ismeretei kölcsönös megosztására, a jó gyakorlatok kipróbálására.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan vezet be új digitális platformot, online eszközrendszer az oktatási gyakorlatába.
  2. Felelősséggel és tudatosan alkalmazza a bevált új technológia rendszereket, és továbbfejleszti azokat.

Oktatásmódszertan

A kontaktórákon szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Benedek András: Digitális pedagógia 2.0, Typotex Kiadó, Budapest, 2012.
  • Dan Levy: ZOOM Tanterem, Módszertai kézikönyv a hatékony digitális oktatáshoz, Geopen, 2020
  • Molnár György: Az IKT-val támogatott tanulási környezet követelményei és fejlesztési lehetőségei In: Benedek András (szerk): Digitális pedagógia - Tanulás IKT környezetben - Egyetemi jegyzet ISSN 1787-9655 Typotex Kiadó, Budapest, 2008. pp. 225-255
  • Molnár, György(szerk.) ; Horváth, Cz. János; Lévai, Jenő ; Molnár, György: Oktatás és technológia, Budapest, Magyarország : Typotex Kiadó (2014) , 592 p
  • Molnár, György: Korszerű technológiák az oktatásban, Budapest, Magyarország : BME Tanárképző Központ (2015) , 118 p. ISBN: 9789633132081
  • Molnár, György ; Sik, Dávid ; Dr. Szűts, Zoltán: IKT alapú mobilkommunikációs eszközök és alkalmazások módszertani lehetőségei a felsőoktatásban, In: Mrázik, Julianna (szerk.) A tanulás új útjai, Budapest, Magyarország : Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) (2017) 639 p. pp. 285-297, 13 p.

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • a kontaktórán való 100/-os részvétel: 30
  • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában: 30
  • központi feladatlap kitöltése a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése: 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Kontaktórákon való részvéte, házi feladat elkészítése

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88– 94
75– 87
Közepes 62– 74
Elégséges 50– 61
Elégtelen 0- 50

Javítás és pótlás

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
aktív részvétel a kontaktórákon 8
felkészülés a teljesítményértékelésre 72
házi feladatok elkészítése 100
Összesen 180

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll:

Előadások témái
1. Digitális pedagógia elmélete és módszertani ajánlásaiÚjmédia eszközrendszere, on-line interaktív rendszerek.Digitális nemzedékek, digitális állampolgárság jelensége a XXI. században.Digitális oktatási platformok, keretrendszerek (ZOOM, JITSI, TEAMS, DISCORD, TEAMLINK, MOODLE).Interaktív on-line tesztrendszerek használata az oktatásban (MENTIMETER, KAHOOT, SLIDO, WORDWALL, LEARNINGAPPS, SOCRATIVE, KVÍZPART, QUIZZIZ, QUIZLET).Elektronikus kommunikáció alapjai és formái a köznevelésben.Jó gyakorlatok bemutatása a digitális és az atipikus tanulástámogatás területén.Élménypedagógiai módszerek és digitális tananyagtartalmak készítése.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
-

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.