I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
TEAM BUILDING, ORGANIZATIONAL DEVELOPMENT
ID (subject code)
BMEGT51S518
Type of subject
part - time training in distance learning - contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
5
Laboratory
0
Type of assessment
exam
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
dr. Kattein-Pornói Rita
Position
senior lecturer
Contact details
e-mail: kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Public education manager programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 4

Direct prerequisites
Strong
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 581046/15/2021. Valid from: 24.11.2021.

Objectives

The aim of the course is to give the participants of the training experience the peculiarities of working in the team. With the knowledge acquired during the own experience, the student should become aware of the characteristics of effective team work and get knowledge about the process of team building. Knowing the life cycle of teams, recognize when intervention and organizational development are needed.

Academic results

Knowledge
Skills
Attitude
Independence and responsibility

Teaching methodology

Lectures, team work, communication in writing and orally, use of IT tools and techniques, tasks created independently and in groups, depending on the topic.

Materials supporting learning

  • Ludányi Ágnes – Pacsuta István: Vezetési ismeretek, szervezetfejlesztés, Eszterházy Károly Főiskola 2000.
  • Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia, Edge 2000 Kft., Budapest 2009.
  • Mászáros Aranka (szerk): A munkahely szociálpszichológiai jelenségvilága I., Z-Press Kiadó, Kft. Miskolc 2015
  • Klein Balázs – Klein Sándor: A szervezet lelke. Edge 2000 Kft., Budapest 2008.
  • Belbin, M.: A team, avagy az együttműködő csapat. Edge 2000 Kft., Budapest 2003.
  • Friss és aktuális weblapok, bogok magyar és angol nyelven

General Rules

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a tréningen való 100/-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga (központi teszt feladatsor)

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • kontaktórákon nyújtott teljesítmény: 30
  • központi teszt: 70

Percentage of exam elements within the rating

  • -: -

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

-

Issuing grades

%
Excellent 94% felett-100
Very good 88-94
Good 75-87
Satisfactory 62-74
Pass 50-61
Fail 50% alatt

Retake and late completion

A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a tréningen 5
vizsgára való felkészülés 60
gyakorló teszt kitöltése 10
egyéb felkészülés 15

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.

Topics covered during the term

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • A csoport fogalma, típusai. A csapat fogalmának értelmezése. (Saját csoportélmények bemutatása.) • A csapatmunka előnyei. A leggyakoribb csapatmunka lehetőségei a munkahelyen. A munkamegosztás, a csapatmunkára való alkalmasság kérdései • Egyéni- és csapatigények feltérképezése, motiválás. • A csoportfejlődés szakaszai, a csapatalakítás fázisai. • Az egyéni, a csoport és a feladat által támasztott követelmények alakulása. • A vezető szerepe a csapatépítésben. • A szerepek alakulása a csoportban. • DISC modell Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details
- - -

Approval and validity of subject requirements