I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
SPECIAL PEDAGOGICAL, PSYCHOLOGICAL KNOWLEDGE AND METHODS
ID (subject code)
BMEGT51S507
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
3
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
2
Subject Coordinator
Name
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Position
senior lecturer
Contact details
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Mentor teacher programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Measurement-assessment specialist teacher from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Public education manager programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Direct prerequisites
Strong
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 581046/15/2021. Valid from: 24.11.2021.

Objectives

During the course acquisition, the student acquires a thorough knowledge of the concepts and methods by which he/she has the opportunity to support pedagogical measures arising from the specific situation of children/pupils requiring special attention as head of institution. To achieve this, update and complexize your previous knowledge of childlike personality and define the types of personality development that are different from the average. The subject contributes to the application of them in pedagogical everyday life and to assist its staff in the governing body of the public educational institution it leads. The activity of the subject also contributes to the student's ability to perform his/her duties with sufficient preparation in maintaining the physical and mental health of the main factors of his institution.

Academic results

Knowledge
Skills
Attitude
Independence and responsibility

Teaching methodology

Presentations, use of ICT tools and techniques, optional tasks created independently and in group work, active forms of learning based on cooperation (projects, cooperative, collaborative learning).

Materials supporting learning

  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • 32/2012. (X.8) EMMI rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos ne-velési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról
  • 15/2013. (II. 26) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről
  • Csányi Yvonne (2013): Integráció/inklúzió és a szakvéleményezés összefüggései. forrás: https://epa.oszk.hu/03000/03047/00061/pdf/EPA03047_gyosze_2013_3.pdf
  • Felhasználható irodalom – Sources
  • BALOGH László (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Urbis Kiadó, Budapest. ISBN: 9789639291942
  • CSÍKSZENTMIHÁLYI Mihály (2010): Tehetséges gyerekek – Flow az iskolában. Nyitott Könyvműhely Kiadó Kft, Budapest ISBN: 9789633100066
  • GERGELY Katalin: A pedagógusszerep és a sajátos nevelési igény. In.: Középpontban a pedagógus. Régi értékek – új kihívások. Szerk. Karikó Sándor. Budapest, Áron, 2012. 161.-174.p.
  • GYARMATI Éva (2021): Tehetségfejlesztés. Lehetőségek kezdőknek és haladóknak. Tea Kiadó Kft, Budapest ISBN: 978-615-81431-3-4
  • KÁLLAI Gabriella-Mile Anikó (2020): Sajátos nevelési igények és befogadó nevelés Európában. Educatio. 3. 350-362. https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.3.4.
  • KŐPATAKINÉ MÉSZÁROS Mária (szerk.) (2008): Adaptációs kézikönyv. Gyakorlati útmutató integráló pedagó-gusoknak. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, Budapest, ISSN: 1789-2554
  • PERLUSZ Andrea (2020): Az inkluzív intézményvezetés és az inkluzív nevelés-oktatás összefüggései. Educatio. 3. 350-362. https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.3.3.
  • RADICSNÉ Szerencsés Cecília: Minőségi munka a tanítási órákon. Módszerek a sajátos nevelési igényű gyerme-kek fejlesztéséhez. Gyula, APC-Stúdió, 2008.
  • REDLIK Alexander: Konfliktusmoderálás. Budapest, Műszaki Könyvkiadó, 2000.
  • SCHMIDT Thomas: Konfliktuskezelési tréninggyakorlatok. Komplett forgatókönyvek tréningvezetőknek. Mis-kolc, Z-Press kiadó, 2009.
  • TARI Annamária: Kik ezek a gyerekek? A Z generáció az iskolapadban; fordított szocializáció és netkultúra ka-maszkorban. In: Digitalis_de_generacio. Szerk. Szekszárdi Júlia. Budapest, Underground Kiadó, 2012. 117-132.p.
  • TARI Annamária: Online illúziók – offline valóság. #alfageneracio, #zgeneracio. Budapest, Tericum Kiadó, 2019.

General Rules

Evaluation of the learning outcomes set out in point 2.2 by evaluating the thematic paper following contact lessons.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményér-tékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való 100/-os részvétel, • tematikus házi dolgozat beadás • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményérté-kelés részletes leírása: • nincs

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • tematikus dolgozat: 100

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

A Kari Hallgatói képviselet véleményezése után jóváhagyta …………………., 2021………. Hatályos: 2021,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.től

Issuing grades

%
Excellent 94- 100-100
Very good 88–94
Good 75–87
Satisfactory 62–74
Pass 50–61
Fail 0- 50

Retake and late completion

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
felkészülés a kontaktórára 30
részvétel kontaktórán 3
felkészülés a dolgozatra 22
egyéb felkészülés 5

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.

Topics covered during the term

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details
-

Approval and validity of subject requirements