Programme: Mentor teacher programme from 2021/22/Term 2
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Measurement-assessment specialist teacher from 2021/22/Term 2
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Public education manager programme from 2021/22/Term 2
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
During the course acquisition, the student acquires a thorough knowledge of the concepts and methods by which he/she has the opportunity to support pedagogical measures arising from the specific situation of children/pupils requiring special attention as head of institution. To achieve this, update and complexize your previous knowledge of childlike personality and define the types of personality development that are different from the average. The subject contributes to the application of them in pedagogical everyday life and to assist its staff in the governing body of the public educational institution it leads. The activity of the subject also contributes to the student's ability to perform his/her duties with sufficient preparation in maintaining the physical and mental health of the main factors of his institution.
Academic results
Knowledge
Skills
Attitude
Independence and responsibility
Teaching methodology
Presentations, use of ICT tools and techniques, optional tasks created independently and in group work, active forms of learning based on cooperation (projects, cooperative, collaborative learning).
Materials supporting learning
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 32/2012. (X.8) EMMI rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos ne-velési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról
- 15/2013. (II. 26) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről
- Csányi Yvonne (2013): Integráció/inklúzió és a szakvéleményezés összefüggései. forrás: https://epa.oszk.hu/03000/03047/00061/pdf/EPA03047_gyosze_2013_3.pdf
- Felhasználható irodalom – Sources
- BALOGH László (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Urbis Kiadó, Budapest. ISBN: 9789639291942
- CSÍKSZENTMIHÁLYI Mihály (2010): Tehetséges gyerekek – Flow az iskolában. Nyitott Könyvműhely Kiadó Kft, Budapest ISBN: 9789633100066
- GERGELY Katalin: A pedagógusszerep és a sajátos nevelési igény. In.: Középpontban a pedagógus. Régi értékek – új kihívások. Szerk. Karikó Sándor. Budapest, Áron, 2012. 161.-174.p.
- GYARMATI Éva (2021): Tehetségfejlesztés. Lehetőségek kezdőknek és haladóknak. Tea Kiadó Kft, Budapest ISBN: 978-615-81431-3-4
- KÁLLAI Gabriella-Mile Anikó (2020): Sajátos nevelési igények és befogadó nevelés Európában. Educatio. 3. 350-362. https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.3.4.
- KŐPATAKINÉ MÉSZÁROS Mária (szerk.) (2008): Adaptációs kézikönyv. Gyakorlati útmutató integráló pedagó-gusoknak. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, Budapest, ISSN: 1789-2554
- PERLUSZ Andrea (2020): Az inkluzív intézményvezetés és az inkluzív nevelés-oktatás összefüggései. Educatio. 3. 350-362. https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.3.3.
- RADICSNÉ Szerencsés Cecília: Minőségi munka a tanítási órákon. Módszerek a sajátos nevelési igényű gyerme-kek fejlesztéséhez. Gyula, APC-Stúdió, 2008.
- REDLIK Alexander: Konfliktusmoderálás. Budapest, Műszaki Könyvkiadó, 2000.
- SCHMIDT Thomas: Konfliktuskezelési tréninggyakorlatok. Komplett forgatókönyvek tréningvezetőknek. Mis-kolc, Z-Press kiadó, 2009.
- TARI Annamária: Kik ezek a gyerekek? A Z generáció az iskolapadban; fordított szocializáció és netkultúra ka-maszkorban. In: Digitalis_de_generacio. Szerk. Szekszárdi Júlia. Budapest, Underground Kiadó, 2012. 117-132.p.
- TARI Annamária: Online illúziók – offline valóság. #alfageneracio, #zgeneracio. Budapest, Tericum Kiadó, 2019.
General Rules
Evaluation of the learning outcomes set out in point 2.2 by evaluating the thematic paper following contact lessons.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményér-tékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való 100/-os részvétel, • tematikus házi dolgozat beadás • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményérté-kelés részletes leírása: • nincs
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- tematikus dolgozat: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
A Kari Hallgatói képviselet véleményezése után jóváhagyta …………………., 2021………. Hatályos: 2021,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.től
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 94- 100-100 |
Very good | 88–94 |
Good | 75–87 |
Satisfactory | 62–74 |
Pass | 50–61 |
Fail | 0- 50 |
Retake and late completion
A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
felkészülés a kontaktórára | 30 |
részvétel kontaktórán | 3 |
felkészülés a dolgozatra | 22 |
egyéb felkészülés | 5 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.
Topics covered during the term
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
- |