Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SAJÁTOS PEDAGÓGIAI, PSZICHOLÓGIAI ISMERETEK ÉS MÓDSZEREK
Azonosító
BMEGT51S507
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A hallgató a tantárgy elsajátítása során alapos ismereteket szerez azokról a fogalmakról és módszerekről, melyek segítségével lehetősége nyílik intézményvezetőként a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek/tanulók sajátos helyzetéből adódó pedagógiai intézkedések támogatására. Ennek eléréséhez frissítse fel és komplexitásában kezelje a gyermeki személyiség megismerése terén szerzett korábbi ismereteit, tudja definiálni az átlagostól eltérő személyiségfejlődés típusait. A tantárgy hozzájárul ahhoz, hogy a megismert módszerek birtokában a pedagógiai mindennapokban azokat alkalmazza és az általa vezetett köznevelési intézmény nevelőtestületében segítséget nyújtson munkatársainak. A tantárggyal való foglalkozás hozzájárul ahhoz is, hogy a hallgató kellő felkészültséggel tudja ellátni feladatait intézménye fő faktorai testi-lelki egészségének megőrzésében.

Tanulmányi eredmények

Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség

Oktatásmódszertan

Előadások, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, együttműködésre építő aktív tanulási formák (projektek, kooperatív, kollaboratív tanulás).

Tanulástámogató anyagok

  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • 32/2012. (X.8) EMMI rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos ne-velési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról
  • 15/2013. (II. 26) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről
  • Csányi Yvonne (2013): Integráció/inklúzió és a szakvéleményezés összefüggései. forrás: https://epa.oszk.hu/03000/03047/00061/pdf/EPA03047_gyosze_2013_3.pdf
  • Felhasználható irodalom – Sources
  • BALOGH László (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Urbis Kiadó, Budapest. ISBN: 9789639291942
  • CSÍKSZENTMIHÁLYI Mihály (2010): Tehetséges gyerekek – Flow az iskolában. Nyitott Könyvműhely Kiadó Kft, Budapest ISBN: 9789633100066
  • GERGELY Katalin: A pedagógusszerep és a sajátos nevelési igény. In.: Középpontban a pedagógus. Régi értékek – új kihívások. Szerk. Karikó Sándor. Budapest, Áron, 2012. 161.-174.p.
  • GYARMATI Éva (2021): Tehetségfejlesztés. Lehetőségek kezdőknek és haladóknak. Tea Kiadó Kft, Budapest ISBN: 978-615-81431-3-4
  • KÁLLAI Gabriella-Mile Anikó (2020): Sajátos nevelési igények és befogadó nevelés Európában. Educatio. 3. 350-362. https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.3.4.
  • KŐPATAKINÉ MÉSZÁROS Mária (szerk.) (2008): Adaptációs kézikönyv. Gyakorlati útmutató integráló pedagó-gusoknak. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, Budapest, ISSN: 1789-2554
  • PERLUSZ Andrea (2020): Az inkluzív intézményvezetés és az inkluzív nevelés-oktatás összefüggései. Educatio. 3. 350-362. https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.3.3.
  • RADICSNÉ Szerencsés Cecília: Minőségi munka a tanítási órákon. Módszerek a sajátos nevelési igényű gyerme-kek fejlesztéséhez. Gyula, APC-Stúdió, 2008.
  • REDLIK Alexander: Konfliktusmoderálás. Budapest, Műszaki Könyvkiadó, 2000.
  • SCHMIDT Thomas: Konfliktuskezelési tréninggyakorlatok. Komplett forgatókönyvek tréningvezetőknek. Mis-kolc, Z-Press kiadó, 2009.
  • TARI Annamária: Kik ezek a gyerekek? A Z generáció az iskolapadban; fordított szocializáció és netkultúra ka-maszkorban. In: Digitalis_de_generacio. Szerk. Szekszárdi Júlia. Budapest, Underground Kiadó, 2012. 117-132.p.
  • TARI Annamária: Online illúziók – offline valóság. #alfageneracio, #zgeneracio. Budapest, Tericum Kiadó, 2019.

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő tematikus dolgozat értékelésével.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményér-tékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való 100/-os részvétel, • tematikus házi dolgozat beadás • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményérté-kelés részletes leírása: • nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • tematikus dolgozat: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A Kari Hallgatói képviselet véleményezése után jóváhagyta …………………., 2021………. Hatályos: 2021,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.től

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94- 100-100
Jeles 88–94
75–87
Közepes 62–74
Elégséges 50–61
Elégtelen 0- 50

Javítás és pótlás

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a kontaktórára 30
részvétel kontaktórán 3
felkészülés a dolgozatra 22
egyéb felkészülés 5

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
-

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.