Verziók
Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
Annak elérése, hogy a hallgató áttekintést tudjon adni a köznevelésben is releváns szervezetelméleti ismeretekről. A hallgató ismerje fel a köznevelési intézményrendszerben lehetséges szervezetfejlesztési lehetőségeket. Tudja integrálni a szervezet- és vezetéstudomány fejlődésének tapasztalatait, a szervezeti hatékonyság és a teljesítmény javításában. Tudja definiálni a szervezetifejlesztési folyamat lépéseit, az intézmény szervezeti kereteit, és a várható eredményeket. Megismertetni a szervezetfejlesztés módszertanát, a szervezeti csoportszerkezeteit, jellemzőiket és a kohézió erősítés feltételeit. Segítséget adni a szervezetfejlesztési feladatokhoz az egységes szervezet kialakítása, az ösztönző légkör, a nyitottság és bizalom elérése érdekében. A hallgató kapjon segítséget az intézményi szervezetfejlesztésben az értékorientáció alakításához. Segítséget adni a kapcsolódó tárgyak integrálásához: (csapatépítés, változásmenedzsment, emberi erőforrás gazdálkodás) valamint az „Alkalmazott vezetéselmélet” tantárgy témaköreinek adekvát alkalmazásához
Tanulmányi eredmények
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok,
Tanulástámogató anyagok
- Benedek István (2019): Szervezettan, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 104
- Benedek István (2019): A köznevelési intézmény hatékonysága I-II fejezet. BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, 1- 48. p.
- dr. Kalicz Éva – dr. Mezei Gyula – Pósfayné dr. Bakota Éva: (2019): Alkalmazott vezetéselmélet, BME Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet
- Benedek, András (2012): Digitális korunk tendenciái a pedagógiai gondolkodásban. In: Dr. Varga, Lajos (szerk.) Közoktatás-vezetési kutatások 2010-2012 Tanulmányok. Miskolc, Magyarország: Közoktatási Vezetők Képzéséért Oktatási és Nevelésfejlesztési Alapítvány, pp. 37-78., 42 p.
- Benedek István (1999) Az intézményvezetés négy tétele (vezetésfejlesztés, szervezetfejlesztés, személyzetfejlesztés, minőségfejlesztés). Okker Kiadó Budapest
- Benedek István (1997) A professzionális intézményvezetés alapjai Raabe Tanácsadó és kiadó Kft. Budapest
- Klein Balázs-Klein Sándor (2006): A szervezet lelke, Eddge 2000 Kiadó Budapest
- A jegyzethez készített prezentáció(k).
- Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való 100/-os részvétel, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- -: -
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94% felett-100 |
Jeles | 88-94 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 50% alatt |
Javítás és pótlás
A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
felkészülés a kontaktórára | 60 |
részvétel kontaktórán | 8 |
felkészülés a vizsgára | 100 |
egyéb felkészülés | 12 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • A szervezetelmélet alapfogalmai. • Az intézményszervezet, mint rendszer keretei (vezetésfejlesztés, szervezetfejlesztés, személyzetfejlesztés, minőségfejlesztés). • Szervezeti folyamatok, szervezetdiagnosztika és hatékonysági tényezők. • A szervezetfejlesztéshez szükséges értékorientáció, a fejlesztés belső – külső fel-tételei. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.