I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
ORGANIZATIONAL DEVELOPMENT
ID (subject code)
BMEGT51S515
Type of subject
part - time training in distance learning - contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
8
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam
Number of credits
6
Subject Coordinator
Name
Dr. Benedek András
Position
professor emeritus
Contact details
e-mail: benedek.andras@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Public education manager programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 3

Direct prerequisites
Strong
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 581046/15/2021. Valid from: 24.11.2021.

Objectives

To provide the student with an overview of the organizational theory that is also relevant in public education. The student should recognize the possible organizational development opportunities in the public education institution system. It can integrate experience in the development of organizational and management sciences, improving organizational efficiency and performance. It can define the steps of the organizational development process, the organizational framework of the institution, and the expected results. To explain the methodology of organizational development, its organizational group structures, their characteristics and the conditions for strengthening cohesion. To help with organizational development tasks in order to create a unified organization, to create an incentive atmosphere, to achieve openness and trust. The student should be assisted in institutional organizational development to shape value orientation. To help integrate related subjects: (team building, change management, human resource management) and to apply the topics of the "Applied Management Theory" subject in an admirable way

Academic results

Knowledge
Skills
Attitude
Independence and responsibility

Teaching methodology

Lectures, communication in writing and orally, use of IT tools and techniques, optional tasks prepared independently and in group work.

Materials supporting learning

  • Benedek István (2019): Szervezettan, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 104
  • Benedek István (2019): A köznevelési intézmény hatékonysága I-II fejezet. BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, 1- 48. p.
  • dr. Kalicz Éva – dr. Mezei Gyula – Pósfayné dr. Bakota Éva: (2019): Alkalmazott vezetéselmélet, BME Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet
  • Benedek, András (2012): Digitális korunk tendenciái a pedagógiai gondolkodásban. In: Dr. Varga, Lajos (szerk.) Közoktatás-vezetési kutatások 2010-2012 Tanulmányok. Miskolc, Magyarország: Közoktatási Vezetők Képzéséért Oktatási és Nevelésfejlesztési Alapítvány, pp. 37-78., 42 p.
  • Benedek István (1999) Az intézményvezetés négy tétele (vezetésfejlesztés, szervezetfejlesztés, személyzetfejlesztés, minőségfejlesztés). Okker Kiadó Budapest
  • Benedek István (1997) A professzionális intézményvezetés alapjai Raabe Tanácsadó és kiadó Kft. Budapest
  • Klein Balázs-Klein Sándor (2006): A szervezet lelke, Eddge 2000 Kiadó Budapest
  • A jegyzethez készített prezentáció(k).
  • Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven

General Rules

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való 100/-os részvétel, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • -: -

Percentage of exam elements within the rating

  • -: -

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

-

Issuing grades

%
Excellent 94% felett-100
Very good 88-94
Good 75-87
Satisfactory 62-74
Pass 50-61
Fail 50% alatt

Retake and late completion

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
felkészülés a kontaktórára 60
részvétel kontaktórán 8
felkészülés a vizsgára 100
egyéb felkészülés 12

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.

Topics covered during the term

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • A szervezetelmélet alapfogalmai. • Az intézményszervezet, mint rendszer keretei (vezetésfejlesztés, szervezetfejlesztés, személyzetfejlesztés, minőségfejlesztés). • Szervezeti folyamatok, szervezetdiagnosztika és hatékonysági tényezők. • A szervezetfejlesztéshez szükséges értékorientáció, a fejlesztés belső – külső fel-tételei. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details
- - -

Approval and validity of subject requirements