Verziók
Szak: Műszaki szakoktató alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A szemléletformálás, azaz a szakoktató hallgatók a gondolkodásukat és cselekvésüket meghatározó rendszerszemléletüket a stratégiai szervezet- és környezetelemzés, a döntéshozás, a rendszerfejlesztés, problémamegoldás tevékenységek sikeres végzéséhez szükséges módon megértsék és alakítsák át. Ismerjék meg a szociális rendszerek és különösen edukatív rendszerek sajátosságait.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a rendszer fogalom eredetét ,történetét
- Megismeri a tervezés folyamatár , mit jelent a folyamatterv
- Képes a modellezés ,modell-módszer megértésére,alkalmazására
- Ismeri a szakirodalom megfelelő publikációit
- Tudja alkalmazni a kutatást mint probléma felismerést és problémamegoldást
- Komplex megközelítést kap a társadalmi –gazdasági folyamatok elemzéséhez
- A pedagógiában alkalmazható kutatási modell megismerése
- Kész részt vállalni a szaktárggyal kapcsolatos fejlesztési, innovációs tevékenységben.
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kálmán, A. (2005): Andragógiai módszertan: a felnőttoktatók kompetenciái, Lifelong Learning Füzetek, ISBN 963 9228 96 6, 136 oldal, OKKER, Budapest
- Vámos Tibor: A nagy rendszerek elmélete és a társadalom modellhipotézisei, Társadalomtudományi Közlemények 1987/4
- Bertalanffy, Ludwig von:
- Checkland, Peter: A rendszerszemlélet elmélete és gyakorlata, OMFB - SKV, l987. ISB 963 340 809 1
- Giroux, H.A.: A reprodukció és a rezisztencia elméletei az új nevelésszociológiában: kritikai elemzés, (Theories of Reproduction and Resistance in the New Sociology of Education: A Critical Analysis) HARVARD EDUCATIONAL REVIEW, Vol 53 No 3 August 1983. 257-293.
- Habermas, Jürgen: A kommunikatív cselekvés elmélete, A Filozófiai Figyelő és a Szociológiai Figyelő külön kiadványa I-II.(1981), ELTE Filozófiaoktatók Továbbképző és Információs Központja, Szociológiai Intézet és Továbbképző Központ, ISSN 963 461 932 0
- Hajnal Albert: A modellek modellje (Az interdiszciplináris szemlélet problémái), in. Kindler J. - Kiss I.: Rendszerkutatás, KJK, 1973.
- Vámos Tibor: A nagy rendszerek elmélete és a társadalom modellhipotézisei, Társadalomtudományi Közlemények 1987/4
- [5] NEISSER, Ulrich ( 1976 ) : “ Cognition and Reality : Principles and Implication of Cognitive Psychology ”, San Francisco, W.H. Freeman & Cy
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év végi beadandó házi feladat (írásbeli részteljesítmény-értékelés), és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, beadandó házi feladat formájában a következő: a 13. tanulmányi héten a kiadott témákkal kapcsolatos tanulmány megírásával kerül sor a részteljesítmény-értékelésekre. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlatokon; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: szóbeli teljesítményértékelés a félév során elsajátított teljes tananyag vonatkozásában, a vizsgán elhangzott kérdésekre történő válaszadás útján
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés: 25%
- részteljesítmény értékelés: 25%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli vizsga: 50%
- részteljesítmények értékelése: 50%
- : 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele az órák látogatása. 3 hiányzás lehetséges.A csoportmunkában való aktív részvétel .
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 74–86 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | > 50 |
Javítás és pótlás
1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 2) A házi feladat a a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
házi feladat elkészítése | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
vizsgafelkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. 01.29-én, érvényes 2020. 02.01-jétől.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Pedagógia- Andragógia elmélet rendszere; a Lifelong Learning paradigmaváltás hatása az edukatív rendszerek. |
2. | A modell és a rendszer közötti különbségek megismerése |
3. | A RENDSZERKUTATÁS — CHECKLAND MÓDSZER |
4. | A kutatás mint problémaelemzés . Neisser perceptuális ciklusa ,mely szintén a háromszögű kapcsolaton alapul |
5. | A tanulószervezet –hagyományos szervezet összehasonlítása |
6. | A szociális rendszerek mint tevékenységrendszerek; a tevékenységrendszerek konkrét és elvont szintjei és összefüggésük; a tevékenységrendszerek színterei |
7. | A problémamegoldás pszichológiája |
8. | A szociális rendszerek típusai és fejlődése . Tudásháromszög fogalma |
9. | Csoportmunkában megismerni egy modellt és egy rendszert, a jellemző jegyek felsorolásával |
10. | A Kolb féle „Tanulási ciklus” mint kutatási modell |
11. | A "szociális rendszer" mint tanulási (edukatív) rendszer, "társadalmi tanulás", "tanuló társadalom"; formális-, nonformális- és informális tanulás; a "folyamatos tanulás, tanítás és fejlődés" rendszerei; az iskolák diverzifikációja; az "iskola" és a "munka világa". |
12. | FELADAT:A modell és a rendszer fogalmára példákat gyűjteni (csoportos ) bemutatni ,elemezni. |
13. | Chekland féle modell segítségével problémamegoldás |
14. | Csoportos prezentálás :modell ,rendszer pptvel |
15. | Egyéni Chekland féle problémamegoldás ppt-vel |
16. | Értékelés |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanzék vezetője hagyja jóvá.