I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VIZSGASZERVEZÉS ÉS PEDAGÓGIAI MÉRÉSEK
Azonosító
BMEGT51S550
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kata János
Beosztása
mestertanár
Email címe
kata.janos@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatót a hazai közoktatási rendszer vizsgáztatási folyamataival, azok elveivel és lebonyolításával. Ennek során frissítse fel a tanulók ismereteit a tanulók hazai és nemzetközi folyamatközi méréseivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a folyamatszabályozás fő elveit.
  2. 2. Ismeri a kimeneti szabályozás fő elveit.
  3. 3. Tájékozott a vizsgáztatási rendszer felépítéséről, az egyes vizsgáztatási elemek követelményeiről.
  4. 4. Ismeri a hazai és a nemzetközi tanulói mérések rendszerét és követelményeit.
Képesség
  1. 1. Képes a vizsgáztatási rendszer egyes feladataiban való részvételre.
  2. 2. Képes a tanulói értékelési rendszerek eredményeinek értelmezésére és munkájában történő felhasználására.
Attitűd
  1. 1. A folyamatok, objektumok és személyek értékelésében és minősítésében a szubjektív elemek háttérbe szorítása az objektív módszerek alkalmazásával szemben.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
  2. 2. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében és elemzésében.
  3. 3. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.

Oktatásmódszertan

Az elméleti ismeretek önálló megtanulása a gyakorlatot megelőzően. A gyakorlaton az elméleti kérdések tisztázása, a vizsgáztatási és értékelési tevékenység fő jellemzőinek elemzése esettanulmányokon keresztül.

Tanulástámogató anyagok

  • Sipos Imre: A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szervezetében - BME APPI MPT, Budapest 2012.
  • A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény
  • 100/1997. (VI. 13.) korm. rendelet az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során megírt három házi feladat, illetve az elméleti tananyag elsajátításának ellenőrzésére irányuló szóbeli vizsga eredménye alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. van

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20
  • 2. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
  • 3. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Foglalkozásokon való részvétel.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 87–100
75–87
Közepes 62–75
Elégséges 50–62
Elégtelen 0- 50

Javítás és pótlás

1) A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 5
felkészülés a teljesítményértékelésre 15
házi feladat elkészítése 25

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. - a vizsgáztatási rendszerrel szemben támasztott követelmények a közoktatásban
2. - a vizsgáztatási rendszer jellemzői a közoktatásban
3. - a vizsgáztatási rendszer jellemzői a szakképzésben
4. - a tanulói tudás felmérésének nemzetközi módszerei (PISA, TIMSS stb.)
5. - a tanulói tudás felmérésének hazai módszerei (Országos Kompetenciamérés, DIFER stb

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
-

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.