I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ
Azonosító
BMEGT51S510
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
e-mail: toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési vagy főiskolai szintű szakhoz (BA/BSC) kapcsolódó pedagógus munkakör betöltésére feljogosító oklevél és 3 év köznevelési intézményben szerzett szakmai gyakorlat, mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) pedagógus munkakör betöltésére feljogosító oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett gyakorlat k
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

Annak elérése, hogy a hallgató felismerje és alkalmazni is tudja a szervezeti kommunikációban rejlő hatékonyságnövelő tényezőket. Kapjon segítséget az intézményszervezetben előforduló kommunikációs interakciók felismeréséhez, kezeléséhez.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tudatosul a szervezeti kommunikáció fontossága, a pedagógiai klíma, a hatékonyság, a szervezeti kultúra fejlesztésében.
  2. Ismerni fogja a szervezeti kommunikációs technikák alkalmazását, szerepét a szervezeti konfliktusok prevenciójában.
Képesség
  1. Képes lesz az intézményszervezet sajátosságainak felismerésére, és a szervezeti folyamatok kommunikációs kezelésére.
  2. Képes lesz az intézményszervezet arculattervezésére, a szervezeti kultúra, hagyományrendszer naprakész kommunikációjára.
  3. Képes lesz az intézményszervezet pozicionálására, megjelenítésére fenntartói és más nevelési-oktatási közegben.
Attitűd
  1. Kialakul az együttműködésre készsége, az egyéni és szervezeti célok közelítésére való törekvés.
  2. Érzékelni tudja a szervezeti klíma és kommunikáció állapotát, változásait, felismeri a szükséges és lehetséges beavatkozási pontokat.
  3. Nyitott a kölcsönös kommunikációra és tapasztalatcserére
Önállóság és felelősség
  1. Az intézményszervezet hierarchiájában elfoglalt hely, szerep, beosztása szerint hitelesen közvetíti a szervezeti kultúra dimenzióit, erősíti a „mi” tudat kialakítását, fejlesztését.
  2. Felelősséget vállal a szervezet, az emberi erőforrás és a minőségfejlesztésben

Oktatásmódszertan

A tréningfoglalkozás kertében prezentációval szemléltetett tréneri téma exploráció, csoportfeladatok kiadása, felkészülés irányítása. A csoportok munkájából minden hallgató szereplésével plenáris prezentáció történik. Egyéni megnyilvánulások, plenáris vita, tréneri összefoglaló

Tanulástámogató anyagok

  • Benedek István (2020): 2. szemeszter Hallgatói Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció
  • Benedek István (2020): 2. szemeszter Konzulensi Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció
  • Benedek István (2019): Szervezettan BME GTK Műszaki Pedagógiai Tanszék Budapest, Jegyzet, p.105.
  • Értékelő és feladatlapok, a jegyzethez készített prezentáció.

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való 100 %-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga (központi teszt feladatsor)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • a kontaktórákon nyújtott teljesítmény: 30
  • központi teszt: 70

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 50 % alatt

Javítás és pótlás

A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a tréningre 54
tréning kontaktóra 5
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) 30
teszt kitöltése 1
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • PR és média alapismeretek. • Kommunikációs alapismeretek. • Stilisztika és sajtónyelv, • Társadalmi kommunikáció. • Reklám- és hirdetésszervezés. • Média etika. • Arculattervezés. • Szervezeti kultúra jellemzői. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. PR és média alapismeretek.Kommunikációs alapismeretek.Stilisztika és sajtónyelv,Társadalmi kommunikáció.Reklám- és hirdetésszervezés.Média etika.Arculattervezés.Szervezeti kultúra jellemzői.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.