Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PEDAGÓGUS SZEREPEK ÉS HATÉKONYSÁG
Azonosító
BMEGT51S506
A tantárgy jellege
részidős képzés távoktatás- kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
e-mail: kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

Annak elérése, hogy a hallgató megismerje a pedagógusok, oktatók munkatevékenységeit, kötelességeit, jogait, az egyéni és közösségi feladatokat, szerepeket. Ismerje és tudja alkalmazni a tartalomszabályozó eszközöket. Ismerje a tanév tervezési és egyes szakaszokhoz tartozó szervezési feladatait. Szerezzen ismereteket a tanulók munkájának értékeléséről. Szerezzen ismereteket az oktatás országos ellenőrzési, mérési és értékelési feladatairól. Ismerje meg az eredményesség és a hatékonyság lehetséges mutatóit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség

Oktatásmódszertan

Előadások, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, együttműködésre építő aktív tanulási formák (projektek, kooperatív, kollaboratív tanulás).

Tanulástámogató anyagok

  • Sipos Imre (2019): Pedagógus szerepek, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet
  • Sipos Imre (2019): Az oktató-nevelő munka hatékonysága, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet
  • 2011.évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről
  • 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
  • 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról
  • 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
  • www.oktatas.hu
  • http://nemzetipedkar.hu/wp-content/uploads/2019/10/2019-npk-etikai-kodex-elfogadott-hatalyos-20191004.pdf
  • A jegyzethez készített prezentáció(k).

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő vizsga teljesítésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményér-tékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való 100 %-os részvétel Vizsgaidőszakban végzett teljesítményérté-kelés részletes leírása: • vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • -: -

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94% felett-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 50 % alatt

Javítás és pótlás

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a kontaktórára 50
részvétel kontaktórán 4
felkészülés a vizsgára 32
egyéb felkészülés 5

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követ- kező tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • A pedagógus szerepe, munkatevékenységei. • A pedagógiai folyamatok tervezése. • A gyermek, a tanuló fejlődésének mértéke, értékelése. • Óvodai, iskolai mentálhigiéné. • A hatékonyság mutatói, mérési lehetőségei • Országos ellenőrzési, mérési, értékelési és vizsgáztatási feladatok. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. -

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.