I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
PEDAGOGICAL ROLES AND EFFICIENCY
ID (subject code)
BMEGT51S506
Type of subject
part - time training in distance learning - contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Position
senior lecturer
Contact details
e-mail: kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Mentor teacher programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Measurement-assessment specialist teacher from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Public education manager programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Direct prerequisites
Strong
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 581046/15/2021. Valid from: 24.11.2021.

Objectives

To make the student aware of the work activities, duties, rights of teachers and educators, individual and community tasks and roles. Know and apply content control tools. Know the planning tasks of the school year and the organizational tasks for each stage. Learn how to evaluate students' work. Learn about the national monitoring, measurement and evaluation tasks of education. Learn about possible indicators of effectiveness and efficiency.

Academic results

Knowledge
Skills
Attitude
Independence and responsibility

Teaching methodology

Presentations, use of ICT tools and techniques, optional tasks created independently and in group work, active forms of learning based on cooperation (projects, cooperative, collaborative learning).

Materials supporting learning

  • Sipos Imre (2019): Pedagógus szerepek, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet
  • Sipos Imre (2019): Az oktató-nevelő munka hatékonysága, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet
  • 2011.évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről
  • 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
  • 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról
  • 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
  • www.oktatas.hu
  • http://nemzetipedkar.hu/wp-content/uploads/2019/10/2019-npk-etikai-kodex-elfogadott-hatalyos-20191004.pdf
  • A jegyzethez készített prezentáció(k).

General Rules

-

Performance assessment methods

-

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • -: -

Percentage of exam elements within the rating

  • -: -

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

-

Issuing grades

%
Excellent 94% felett-100
Very good 88-94
Good 75-87
Satisfactory 62-74
Pass 50-61
Fail 50 % alatt

Retake and late completion

-

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
- 50
- 4
- 32
- 5

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.

Topics covered during the term

-

Lecture topics
1. -

Additional lecturers

Name Position Contact details
- - -

Approval and validity of subject requirements