Szak: Műszaki szakoktató alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
A kurzus célkitűzése a tanítás és a tanulás vizsgálata különböző társadalmak eltérő problémahelyzeteinek megismerése és elemzése által. A félév során négy filmes alkotás kerül bemutatásra, melyet a befogadás után, megadott szempontok alapján kell értelmezni, majd elemezni. A vizsgálat célja a különböző kultúrákban élő tanulók és tanárok élethelyzeteinek feltárása, az oktatás helyzetének és szereplőinek megismerése, a társadalmi valósághelyzetek összehasonlítása. A filmművészeti produkciók a célkitűzéseknek megfelelően félévenként változtathatók.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az nevelés-oktatás szereplőit.
- Ismeri a hátrányos helyzetű tanulókkal kapcsolatos problémaköröket: a tanulók életkörülményeit és ezzel összefüggésben az iskolai nehézségeiket.
- Ismer olyan eljárásokat, melyek segítséget jelentenek a különböző kultúrákhoz tartozó, szakképzésben tanuló, magatartási/tanulási nehézségekkel küzdő diákok oktatása során.
- Ismeri a kulturális különbségek és az iskolai oktatás összefüggéseit.
Képesség
- Képes megfelelő empátiával gondolkodni a speciális nevelési szükségletű diákokkal kapcsolatban.
- Képes a nevelési helyzeteket, problémákat önállóan, kritikusan feldolgozni.
- Képes a problémamegoldó technikákat hatékonyan alkalmazni.
Attitűd
- Segítő attitűd jellemzi.
- Előítélet-mentesség, tolerancia és szociális érzékenység jellemzi.
- Nyitott az együttműködésre.
- Törekszik az önálló és csoportokban végzett konstruktív alkotó és tervező munkára.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a csoportban való hatékony munkavégzésért. A minőségi munkavégzéshez fontosnak tartja a személyes felelősség vállalását. Saját tevékenységét kritikusan értékeli.
Oktatásmódszertan
beszélgetés, vita, önálló feladatvégzés, kooperatív technikák
Tanulástámogató anyagok
- 1. Elizabeth Wiatr (2002):Between Word, Image, and the Machine: Visual education and films of industrial process In: Historical Journal of Film Vol. 22., No. 3. 2002.
- 2. Gene I. Maeroff (1998): Imaging Education: The Media and Schools in America
- 3. Ray E. Liles (2008): The Use of Feature Films as Teaching Tools in Social Work Education In: Journal of Teaching in Social Work 27(3):45-60 DOI:10.1300/J067v27n03_04
- 4. Ronald E. Chennault (2006): Hollywood films about schools: Where Race, Politics and Education Instersect
- 5. Ural Nadira (2014): Benefiting from the popular films integrated into the curriculum in boosting the efficacy of the social work education. In: Procedia - Social and Behavioral Sciences 152 ( 2014 ) 313 – 317
- 6. Brian C. Johnson-James E. Vines (2018): Reel Big Bullies
- 7. Alternative Education. Books and Films About Alternative Education. An Annotated Bibliography by Gary Natriello - Academia.edu
- 8. Pedagogy, Politics, and Schools: Films about Social Justice in Education by Craig John Alimo 2002 - Academia.edu
- 9. Nollywood and the leaders of tomorrow: interrogating film content and character formation of the Nigerian child by Nkemakonam Aniukwu UJAH: Unizik Journal of Arts and Humanities- Academia.edu
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során megírt esszék eredménye alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. A hallgató a filmek megtekintése alapján vizsgál meg egy konkrét problémahelyzetet előre megadott szempontok alapján. 2. Gondolatait esszék formájában fejti ki, melyben érveit a filmekből vett részletekkel támasztja alá.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (órai aktivitás): 25
- 2. részteljesítmény értékelés (esszék): 75
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
részvétel a kontakt órákon
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | --100 |
Jeles | 87-100 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-50 |
Javítás és pótlás
1) A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt órákon | 28 |
esszék írása | 32 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2 óra/hét, ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kattein-Pornói Rita | egyetemi adjunktus/assistant professor | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.