Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PEDAGÓGIAI PROBLÉMÁK ELEMZÉSE NEMZETKÖZI FILMES ALKOTÁSOK TÜKRÉBEN
Azonosító
BMEGT51A526
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki szakoktató alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A kurzus célkitűzése a tanítás és a tanulás vizsgálata különböző társadalmak eltérő problémahelyzeteinek megismerése és elemzése által. A félév során négy filmes alkotás kerül bemutatásra, melyet a befogadás után, megadott szempontok alapján kell értelmezni, majd elemezni. A vizsgálat célja a különböző kultúrákban élő tanulók és tanárok élethelyzeteinek feltárása, az oktatás helyzetének és szereplőinek megismerése, a társadalmi valósághelyzetek összehasonlítása. A filmművészeti produkciók a célkitűzéseknek megfelelően félévenként változtathatók.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az nevelés-oktatás szereplőit.
  2. Ismeri a hátrányos helyzetű tanulókkal kapcsolatos problémaköröket: a tanulók életkörülményeit és ezzel összefüggésben az iskolai nehézségeiket.
  3. Ismer olyan eljárásokat, melyek segítséget jelentenek a különböző kultúrákhoz tartozó, szakképzésben tanuló, magatartási/tanulási nehézségekkel küzdő diákok oktatása során.
  4. Ismeri a kulturális különbségek és az iskolai oktatás összefüggéseit.
Képesség
  1. Képes megfelelő empátiával gondolkodni a speciális nevelési szükségletű diákokkal kapcsolatban.
  2. Képes a nevelési helyzeteket, problémákat önállóan, kritikusan feldolgozni.
  3. Képes a problémamegoldó technikákat hatékonyan alkalmazni.
Attitűd
  1. Segítő attitűd jellemzi.
  2. Előítélet-mentesség, tolerancia és szociális érzékenység jellemzi.
  3. Nyitott az együttműködésre.
  4. Törekszik az önálló és csoportokban végzett konstruktív alkotó és tervező munkára.
Önállóság és felelősség
  1. Felelősséget vállal a csoportban való hatékony munkavégzésért. A minőségi munkavégzéshez fontosnak tartja a személyes felelősség vállalását. Saját tevékenységét kritikusan értékeli.

Oktatásmódszertan

beszélgetés, vita, önálló feladatvégzés, kooperatív technikák

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Elizabeth Wiatr (2002):Between Word, Image, and the Machine: Visual education and films of industrial process In: Historical Journal of Film Vol. 22., No. 3. 2002.
  • 2. Gene I. Maeroff (1998): Imaging Education: The Media and Schools in America
  • 3. Ray E. Liles (2008): The Use of Feature Films as Teaching Tools in Social Work Education In: Journal of Teaching in Social Work 27(3):45-60 DOI:10.1300/J067v27n03_04
  • 4. Ronald E. Chennault (2006): Hollywood films about schools: Where Race, Politics and Education Instersect
  • 5. Ural Nadira (2014): Benefiting from the popular films integrated into the curriculum in boosting the efficacy of the social work education. In: Procedia - Social and Behavioral Sciences 152 ( 2014 ) 313 – 317
  • 6. Brian C. Johnson-James E. Vines (2018): Reel Big Bullies
  • 7. Alternative Education. Books and Films About Alternative Education. An Annotated Bibliography by Gary Natriello - Academia.edu
  • 8. Pedagogy, Politics, and Schools: Films about Social Justice in Education by Craig John Alimo 2002 - Academia.edu
  • 9. Nollywood and the leaders of tomorrow: interrogating film content and character formation of the Nigerian child by Nkemakonam Aniukwu UJAH: Unizik Journal of Arts and Humanities- Academia.edu

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során megírt esszék eredménye alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. A hallgató a filmek megtekintése alapján vizsgál meg egy konkrét problémahelyzetet előre megadott szempontok alapján. 2. Gondolatait esszék formájában fejti ki, melyben érveit a filmekből vett részletekkel támasztja alá.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (órai aktivitás): 25
  • 2. részteljesítmény értékelés (esszék): 75

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

részvétel a kontakt órákon

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles --100
Jeles 87-100
75-87
Közepes 62-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

1) A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt órákon 28
esszék írása 32

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2 óra/hét, ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kattein-Pornói Rita egyetemi adjunktus/assistant professor kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.