Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Előadói gyakorlat demonstrátoroknak
Azonosító
BMEGT51V117
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Berzsenyi Emese
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy segítséget nyújtson azon hallgatók számára, akik tanulmányaik keretében, illetve munkájuk, feladataik kapcsán oktatási tevékenységet látnak el. A kurzus anyagának összeállítása érinti mindazokat a generációs, szociális és egyéni kérdésköröket, amelyek egy ilyen kapcsolati rendszerben megjelennek, illetve felmerülhetnek. Így választ kíván adni az „ÉN és ŐK”, az oktató és a sok esetben eltérő korcsoportokhoz tartozó hallgatók viszonyrendszerének kérdéseire. Ezzel együtt erősíteni szeretné az egyéni pedagógiai kompetenciákat, a felelősségvállalást, a különböző színtereken zajló kommunikációkat és az szociális érzékenység egyéni elemeit is. A tantárgy főként azoknak a mester és PhD. szakos hallgatóknak ajánlott, akik a BME keretein belül oktatási tevékenységet látnak el, vagy egyéb tevékenységük, társadalmi megbízatásuk révén előadásokat tartanak, csoportokat vezetnek vagy segítői tevékenységet vállalnak.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában van a generációs elméletek fogalmával, jelentőségével, ezek szükségszerű sajátosságaival. Megtalálja a megfelelő kommunikációs csatornákat a generációk közötti közlésfolyamatokban.
  2. Otthonosan mozog saját generációjának életvilágában és színterein.
  3. Ismeri egyéni erősségeit és tudja alkalmazni a pedagógiai kompetenciákat, valamint az érzelmi intelligenciát fejlesztő módszereket. Ismeri és alkalmazza a kommunikáció megfelelő stratégiai technikáit. Tisztában van az esélyegyenlőség és a tehetségkutatás határterületeinek problematikájával, erre tudatosan figyel és része pedagógiai módszertárának.
Képesség
  1. 1. Képes a tantárgy szerinti ismeretek összetett és összehangolt alkalmazására.
  2. 2. Képes a hallgatóság több szempú és gyors felmérésére és a felismerés révén meghatározott váltásra, alkalmazkodásra.
  3. 3. Képes rövid úton megtalálni a több szintű kommunikáció legmegfelelőbb stílusát.
  4. 4. Képes átfogóan, emberközpontúan és interdiszciplinárisan gondolkodni, tudását ennek megfelelő rugalmassággal és látásmóddal átadni.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák átgondolását és adott szempontok szerint történő megoldását.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Bagdy Emőke: Kommunikáció, empátia, konfliktuskezelés. In: Hidak egymáshoz. Szerk. Gutman Bea. Budapest, Kulcslyuk Kiadó, 2011. 117-176.p.
  • Buda András (2019): Generációk, társadalmi csoportok a 21. században. In: Magyar Tudomány 180(2019)1, 120 –129. DOI: 10.1556/2065.180.2019.1.12 https://mersz.hu/mod/object.php?objazonosito=matud_f16546_i1
  • Budavári, Takács Ildikó (2011): A konfliktuskezelés technikái, Copyright 2011, Szent István Egyetem, file:///C:/Users/user/Downloads/2010-0019_konfliktus_kezeles.pdf
  • Csányi Yvonne (2007): Integráció és inklúzió. Nemzetközi és hazai körkép. In: Girasek Judit (szerk.): Inkluzív nevelés – A ta nulók hatékony megismerése. SuliNova, Budapest 138-163.
  • Flamich Mária és társai (2017 szerk.): Paradigmák Örvényében - Fogyatékosságtudomány Magyarországon Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, Budapest https://www.eltereader.hu/media/2017/11/Paradigmak_orvenyeben_KONF_2017_EGYBEN_VEGLEGES.pdf
  • Demeter Kinga (szerk.): A kompetencia. Kihívások és értelmezések. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2006 - http://www.ofi.hu/tudastar/tanulas-tanitas/kompetencia
  • Gyarmathy Éva (2021): Tehetségfejlesztés. Tea Kiadó
  • Gyarmathy Éva (2012): A tehetség - Fogalma, összetevői, típusai és azonosítása. ELTE Eötvös Kiadó
  • Gill Hasson – Sue Hadfield (2021): Asszertivitás. Scolar Kiadó
  • Goleman, Daniel (2019): Érzelmi intelligencia. Háttér Kiadó
  • Goleman, Daniel (2012): Társas intelligencia - az emberi kapcsolatok új tudománya. Nyitott Könyvműhely
  • Goleman, Daniel (2004): Érzelmi intelligencia a munkahelyen. Edge 2000 Kiadó
  • Gordon, Thomas (1991): A tanári hatékonyság fejlesztése. Gondolat Kiadó.
  • Horváthová Kinga - Szőköl István (2016): A pedagógiai kommunikáció, Selye János Egyetem, Komárom
  • Kósáné Ormai Vera- Horányi Annabella (2006): Mi, pedagógusok. Flaccus Kiadó
  • Marton Eszter, és társai (2015 szerk.): Sajátos nevelési igényű tanulók, fiatalok a szakképzésben. Ajánlások szakképzők számára.
  • http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_sajatos_nevelesi_igenyu_tanulok_fiatalok_a_szakkepzesben_ajanlasok_szakkapzok_szamara/SNI/ssnjb83g.htm
  • A tehetség kézikönyv In: https://tehetseg.hu/konyv/tehetseg-kezikonyve
  • Tari Annamária (2019): Online illúziók – offline valóság. #alfageneracio, #zgeneracio. Budapest, Tericum Kiadó.
  • Tari Annamária (2012): Kik ezek a gyerekek? A Z generáció az iskolapadban; fordított szocializáció és netkultúra kamaszkorban. In: Digitalis_de_generacio. Szerk. Szekszárdi Júlia. Budapest, Underground Kiadó, 2012. 117-132.p.
  • Tari Annnamária (2011): Z generáció. Budapest: Tericum.
  • Varga Aranka (2006): Multikulturalizmus – inkluzív oktatási rendszer In. Forray R. Katalin (szerk.): Ismeretek a Romológia alapképzési szakhoz, Pécs PTE BTK

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során három feladat eredménye alapján, egy képi prezentációból és egy szóbeli előadásból áll, amelyhez a hallgató írásbeli jegyzetet készít. Az írásbeli jegyzet és a képi prezentáció elkészítése házi feladatként, a szóbeli prezentáció órai munka keretében történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.Házi feladat

Teljesítményértékelési módszerek

Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Házi feladat: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A kontakt órákon való részvétel. A házi feladatok elkészítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 87- 100
75- 87
Közepes 62- 75
Elégséges 50- 62
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt órákon 28
házi feladatra felkészülés 18
egyéb felkészülés 14

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kanczné Dr. Nagy Katalin egyetemi adjunktus kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Dr. Kattein-Pornói Rita egyetemi adjunktus kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.