I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Performing practice for demonstrators
ID (subject code)
BMEGT51V117
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
2
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
2
Subject Coordinator
Name
Dr. Berzsenyi Emese
Position
assistant professor
Contact details
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 581046/15/2021. Valid from: 24.11.2021.

Objectives

The aim of the course is to provide assistance to students who carry out educational activities in the framework of their studies and in connection with their work and tasks. The compilation of course material touches on all the generational, social and individual issues that appear or may arise in such a relationship system. Thus, it seeks to answer the questions of the “I and THEM” relationship between the instructor and students in many different age groups. At the same time, it wants to strengthen individual pedagogical competencies, responsibility, communication in different arenas and individual elements of social sensitivity. The subject is mainly recommended for those master's and PhD students who carry out educational activities within the framework of BME, or give lectures, lead groups or undertake support activities through their other activities and social assignments.

Academic results

Knowledge
  1. It is aware of the concept and significance of generational theories, their necessary characteristics. Find the right communication channels in intergenerational communication processes.
  2. It moves at home in the life and scenes of its own generation.
  3. You know your individual strengths and can apply pedagogical competences as well as methods to improve emotional intelligence.
Skills
  1. 1. Able to apply subject knowledge in a complex and coordinated way.
  2. 2. Able to assess the audience with more eyes and quickly and to make changes and adaptations determined through recognition.
  3. 3. Able to find the most appropriate style of multilevel communication in a short way.
  4. 4. Ability to think comprehensively, people-centered and interdisciplinary, to transfer knowledge with appropriate flexibility and vision .
Attitude
  1. It cooperates with the instructor and his fellow students in the expansion of knowledge. In case of group tasking, learning and work, both as a manager and as an enforcer, he is determined, constructive, cooperative, proactive. Open and inclusive of new results in education and training.
Independence and responsibility
  1. It independently rethinks tasks and problems and solves them according to specific criteria.
  2. It is open to well-founded critical comments.
  3. In order to achieve the goal, he mobilizes his theoretical and practical knowledge and abilities autonomously, in cooperation with the other members of the group (and sometimes by directing them).

Teaching methodology

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Materials supporting learning

  • Bagdy Emőke: Kommunikáció, empátia, konfliktuskezelés. In: Hidak egymáshoz. Szerk. Gutman Bea. Budapest, Kulcslyuk Kiadó, 2011. 117-176.p.
  • Buda András (2019): Generációk, társadalmi csoportok a 21. században. In: Magyar Tudomány 180(2019)1, 120 –129. DOI: 10.1556/2065.180.2019.1.12 https://mersz.hu/mod/object.php?objazonosito=matud_f16546_i1
  • Budavári, Takács Ildikó (2011): A konfliktuskezelés technikái, Copyright 2011, Szent István Egyetem, file:///C:/Users/user/Downloads/2010-0019_konfliktus_kezeles.pdf
  • Csányi Yvonne (2007): Integráció és inklúzió. Nemzetközi és hazai körkép. In: Girasek Judit (szerk.): Inkluzív nevelés – A ta nulók hatékony megismerése. SuliNova, Budapest 138-163.
  • Flamich Mária és társai (2017 szerk.): Paradigmák Örvényében - Fogyatékosságtudomány Magyarországon Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, Budapest https://www.eltereader.hu/media/2017/11/Paradigmak_orvenyeben_KONF_2017_EGYBEN_VEGLEGES.pdf
  • Demeter Kinga (szerk.): A kompetencia. Kihívások és értelmezések. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2006 - http://www.ofi.hu/tudastar/tanulas-tanitas/kompetencia
  • Gyarmathy Éva (2021): Tehetségfejlesztés. Tea Kiadó
  • Gyarmathy Éva (2012): A tehetség - Fogalma, összetevői, típusai és azonosítása. ELTE Eötvös Kiadó
  • Gill Hasson – Sue Hadfield (2021): Asszertivitás. Scolar Kiadó
  • Goleman, Daniel (2019): Érzelmi intelligencia. Háttér Kiadó
  • Goleman, Daniel (2012): Társas intelligencia - az emberi kapcsolatok új tudománya. Nyitott Könyvműhely
  • Goleman, Daniel (2004): Érzelmi intelligencia a munkahelyen. Edge 2000 Kiadó
  • Gordon, Thomas (1991): A tanári hatékonyság fejlesztése. Gondolat Kiadó.
  • Horváthová Kinga - Szőköl István (2016): A pedagógiai kommunikáció, Selye János Egyetem, Komárom
  • Kósáné Ormai Vera- Horányi Annabella (2006): Mi, pedagógusok. Flaccus Kiadó
  • Marton Eszter, és társai (2015 szerk.): Sajátos nevelési igényű tanulók, fiatalok a szakképzésben. Ajánlások szakképzők számára.
  • http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_sajatos_nevelesi_igenyu_tanulok_fiatalok_a_szakkepzesben_ajanlasok_szakkapzok_szamara/SNI/ssnjb83g.htm
  • A tehetség kézikönyv In: https://tehetseg.hu/konyv/tehetseg-kezikonyve
  • Tari Annamária (2019): Online illúziók – offline valóság. #alfageneracio, #zgeneracio. Budapest, Tericum Kiadó.
  • Tari Annamária (2012): Kik ezek a gyerekek? A Z generáció az iskolapadban; fordított szocializáció és netkultúra kamaszkorban. In: Digitalis_de_generacio. Szerk. Szekszárdi Júlia. Budapest, Underground Kiadó, 2012. 117-132.p.
  • Tari Annnamária (2011): Z generáció. Budapest: Tericum.
  • Varga Aranka (2006): Multikulturalizmus – inkluzív oktatási rendszer In. Forray R. Katalin (szerk.): Ismeretek a Romológia alapképzési szakhoz, Pécs PTE BTK

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során három feladat eredménye alapján, egy képi prezentációból és egy szóbeli előadásból áll, amelyhez a hallgató írásbeli jegyzetet készít. Az írásbeli jegyzet és a képi prezentáció elkészítése házi feladatként, a szóbeli prezentáció órai munka keretében történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.Házi feladat

Performance assessment methods

Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • Házi feladat: 100

Percentage of exam elements within the rating

  • -: -

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

A kontakt órákon való részvétel. A házi feladatok elkészítése.

Issuing grades

%
Excellent 100-100
Very good 87- 100
Good 75- 87
Satisfactory 62- 75
Pass 50- 62
Fail 0-50

Retake and late completion

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
participation in contact classes 28
preparing for homework 18
other preparation 14

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Kanczné Dr. Nagy Katalin egyetemi adjunktus kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Dr. Kattein-Pornói Rita egyetemi adjunktus kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements