Verziók
Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy célja: a képzésben résztvevők felkészítése a tanárjelöltek egyéni összefüggő gyakorlatának irányítására, a pályakezdő pedagógusok munkahelyi beilleszkedésének támogatására, megismertetése a tanárképzés napjainkban létező rendszerével, a hazai és az uniós tanári kompetencia elvárásokkal, valamint a mentori tevékenységgel szembeni elvárásokkal, feladatokkal.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Értelmezni tudja a tanári kompetencia elvárások teljesítésében a partner iskola szerepvállalását
- Képes megtervezni a tanárjelölt/pályakezdő pedagógus fogadásának előkészítését
Képesség
- Képes a mentori munkával kapcsolatos átfogó, megalapozott szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására.
Attitűd
- Tiszteli a mentoráltak személyiségét 4. Támogató attitűddel bír mentorált irányába, a pedagógiai fejlődés érdekében szakmai segítséget nyújt
- Törekszik az aktív együttműködésre a mentorálttal
- Képes az esetleges konfliktus-helyzeteket felvállalni, kezelni
- Támogató attitűddel bír mentorált irányába, a pedagógiai fejlődés érdekében szakmai segítséget nyújt
- Elkötelezett a mentorált folyamatos szakmai fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg a lehetőségeket
- Elkötelezett a mentorált folyamatos szakmai fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg a lehetőségeket
- Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, ki-dolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
Önállóság és felelősség
- Szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes
Oktatásmódszertan
A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Ajánlás a tanári mesterszak összefüggő szakmai gyakorlati félévének tartalmára
- http://wvw.nefmi.eov.hu/felsooktatas/kepzesi-rendszer/tangyak-ajanlas-090930
- Javaslatok a tanári mesterképzés utolsó, gyakorlati félévével kapcsolatos szakmai és gyakorlati kérdésekről
- http://www.nefmi.eov.hu/feIsooktatas/kepzesi-rendszer/munkacsoport-javaslatai
- Falus Iván - Kimmel Magdolna: A pedagógussá válás folyamata http:/wvw.edu-online.eu/hu/letoltes.php?fid=tartalomsor/961
- Ajánlott irodalom / Recommended literature:
- Szivák Judit: A kezdő pedagógus Iskolakultúra 1999/4. 3-14.p http://eoa.oszk.hu/00000/00011/00026/ndf/l 999-4.pdf
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
- Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Kontaktórán való részvétel, házi feladat elkészítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 91- 94 |
Jó | 86- 90 |
Közepes | 80- 85 |
Elégséges | 51- 79 |
Elégtelen | 0-50 |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 5 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 65 |
házi feladat elkészítése | 80 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Tanárjelöltek pedagógiai gyakorlata, a csoportos és egyéni összefüggő szakmai gyakorlat biztosításának feltételei, a mentorképzés szükségessége, a mentori tevékenység támogatása, a PEDTANTÁR szerepe |
2. | Az egyéni összefüggő szakmai gyakorlat teljesítésének elvárásai |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.