Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MENTORI SZEREPEK ÉS FELADATOK II.
Azonosító
BMEGT51S555
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
5
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kattein-Pornói Rita
Beosztása
adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja: a képzésben résztvevők felkészítése a tanárjelöltek egyéni összefüggő gyakorlatának irányítására, a pályakezdő pedagógusok munkahelyi beilleszkedésének támogatására, megismertetése a tanárképzés napjainkban létező rendszerével, a hazai és az uniós tanári kompetencia elvárásokkal, valamint a mentori tevékenységgel szembeni elvárásokkal, feladatokkal.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Értelmezni tudja a tanári kompetencia elvárások teljesítésében a partner iskola szerepvállalását
  2. Képes megtervezni a tanárjelölt/pályakezdő pedagógus fogadásának előkészítését
Képesség
  1. Képes a mentori munkával kapcsolatos átfogó, megalapozott szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására.
Attitűd
  1. Tiszteli a mentoráltak személyiségét 4. Támogató attitűddel bír mentorált irányába, a pedagógiai fejlődés érdekében szakmai segítséget nyújt
  2. Törekszik az aktív együttműködésre a mentorálttal
  3. Képes az esetleges konfliktus-helyzeteket felvállalni, kezelni
  4. Támogató attitűddel bír mentorált irányába, a pedagógiai fejlődés érdekében szakmai segítséget nyújt
  5. Elkötelezett a mentorált folyamatos szakmai fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg a lehetőségeket
  6. Elkötelezett a mentorált folyamatos szakmai fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg a lehetőségeket
  7. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, ki-dolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes

Oktatásmódszertan

A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Ajánlás a tanári mesterszak összefüggő szakmai gyakorlati félévének tartalmára
  • http://wvw.nefmi.eov.hu/felsooktatas/kepzesi-rendszer/tangyak-ajanlas-090930
  • Javaslatok a tanári mesterképzés utolsó, gyakorlati félévével kapcsolatos szakmai és gyakorlati kérdésekről
  • http://www.nefmi.eov.hu/feIsooktatas/kepzesi-rendszer/munkacsoport-javaslatai
  • Falus Iván - Kimmel Magdolna: A pedagógussá válás folyamata http:/wvw.edu-online.eu/hu/letoltes.php?fid=tartalomsor/961
  • Ajánlott irodalom / Recommended literature:
  • Szivák Judit: A kezdő pedagógus Iskolakultúra 1999/4. 3-14.p http://eoa.oszk.hu/00000/00011/00026/ndf/l 999-4.pdf

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

- Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Kontaktórán való részvétel, házi feladat elkészítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 91- 94
86- 90
Közepes 80- 85
Elégséges 51- 79
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 5
felkészülés a teljesítményértékelésre 65
házi feladat elkészítése 80
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Tanárjelöltek pedagógiai gyakorlata, a csoportos és egyéni összefüggő szakmai gyakorlat biztosításának feltételei, a mentorképzés szükségessége, a mentori tevékenység támogatása, a PEDTANTÁR szerepe
2. Az egyéni összefüggő szakmai gyakorlat teljesítésének elvárásai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.