I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
MENTORING ROLES AND TASKS II.
ID (subject code)
BMEGT51S555
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
5
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Kattein-Pornói Rita
Position
senior lecturer
Contact details
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Mentor teacher programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 4

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580768/11/2022. Valid from: 26.10.2022.

Objectives

The aim of the course is to prepare the trainees to manage the individual related practice of the teacher candidates, to support the integration of early-stage teachers into the workplace, to familiarize them with the existing system of teacher training, the expectations and tasks of the hungarian and EU teacher competence, as well as the mentoring activities.

Academic results

Knowledge
  1. Can interpret the role of the partner school in meeting the teacher competence requirements
  2. Is able to plan the preparation for the reception of the teacher candidate / beginning teacher
Skills
  1. Ability to think through comprehensive, well-founded professional questions related to mentoring work and to deve-lop appropriate answers based on relevant resources.
Attitude
  1. Respects the personality of the mentees
  2. Strive for active cooperation with the mentee
  3. Ability to take on and manage possible conflict situations
  4. Has a supportive attitude towards the mentee, provides professional assistance for pedagogical development
  5. Committed to the continuous professional development of the mentee, realistically judges the possibilities
  6. Cooperation and responsibility in relation to their profession, field of expertise and their representatives
  7. He has a significant degree of autonomy in raising, developing, representing and justifying the comprehensive and specific issues of his profession.
Independence and responsibility
  1. Capable of professional self-reflection and self-correction

Teaching methodology

The necessary communication during the exercises is written and oral, the use of IT tools and techniques, tasks prepared independently and in group work.

Materials supporting learning

  • Ajánlás a tanári mesterszak összefüggő szakmai gyakorlati félévének tartalmára
  • http://wvw.nefmi.eov.hu/felsooktatas/kepzesi-rendszer/tangyak-ajanlas-090930
  • Javaslatok a tanári mesterképzés utolsó, gyakorlati félévével kapcsolatos szakmai és gyakorlati kérdésekről
  • http://www.nefmi.eov.hu/feIsooktatas/kepzesi-rendszer/munkacsoport-javaslatai
  • Falus Iván - Kimmel Magdolna: A pedagógussá válás folyamata http:/wvw.edu-online.eu/hu/letoltes.php?fid=tartalomsor/961
  • Ajánlott irodalom / Recommended literature:
  • Szivák Judit: A kezdő pedagógus Iskolakultúra 1999/4. 3-14.p http://eoa.oszk.hu/00000/00011/00026/ndf/l 999-4.pdf

General Rules

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.

Performance assessment methods

- Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Kontaktórán való részvétel, házi feladat elkészítése.

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 91- 94
Good 86- 90
Satisfactory 80- 85
Pass 51- 79
Fail 0-50

Retake and late completion

Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 5
felkészülés a teljesítményértékelésre 65
házi feladat elkészítése 80
Összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 10.10.2022.

Topics covered during the term

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Tanárjelöltek pedagógiai gyakorlata, a csoportos és egyéni összefüggő szakmai gyakorlat biztosításának feltételei, a mentorképzés szükségessége, a mentori tevékenység támogatása, a PEDTANTÁR szerepe
2. Az egyéni összefüggő szakmai gyakorlat teljesítésének elvárásai

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements