Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PEDAGÓGUS MINŐSÍTÉS GYAKORLATA
Azonosító
BMEGT51S521
A tantárgy jellege
részidős képzés távoktatás / kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Kattein-Pornói Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A szakértő, a vizsgaelnök és szaktanácsadó helye és szerepe a köznevelés rendszerében, a szakértői, szaktanácsadói tevékenységek azonosságainak, különbségeinek megismerése. A fenti szerepekkel kapcsolatos jogszabályok megismerése és a köznevelési feladatellátásban való alkalmazásuk. A pedagógus minősítés és ezen belül a pedagógus portfólió értékeléssel kapcsolatos főbb szakértői feladatok ellátásához szükséges tudás elsajátítása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az alkalmazott főbb jogszabályokat. Ismeri a szakértői, szaktanácsadói tevékenység történetét. Ismeri a szakértői, a szaktanácsadói munkavégzést meghatározó alapelveket. Ismeri a szakértői és szaktanácsadói munka módszereit.
  2. Ismeri a pedagógus minősítési rendszert, annak intézményvezetői feladatait. Ismeri a pedagógiai szakmai ellenőrzés célját, intézményvezetői feladatait.
Képesség
  1. 1. Képes együttműködésre, másokra odafigyelni, mások motiválására.
  2. 2. Képes a csoportban való vezető szerepe tudatosítására
  3. 3. Képes a csoport életszakaszának megfelelő vezetői stílus megválasztására
  4. 4. Képes a csoport tagjainak motiválására
  5. 5. Képes az önreflexióra.
Attitűd
  1. 1. Nyitott lesz a csoport problémáinak kezelésére
  2. 2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező magatartás jellemzi.
  3. 3. Nyitott és befogadó lesz az új ismeretek és technikák befogadására.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végig gondolását, elemzését, majd felelősséggel tesz javaslatot a döntések meghozatala során.
  2. 2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. 3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

A tréningfoglalkozás kertében prezentációval szemléltetett tréneri téma exploráció, csoportfeladatok kiadása, felkészülés irányítása. A csoportok munkájából minden hallgató szereplésével plenáris prezentáció történik. Egyéni megnyilvánulások, plenáris vita, tréneri összefoglaló.

Tanulástámogató anyagok

  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • 2. A szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény
  • 3. 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokról, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a
  • pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről
  • 4. 15/2015.(III.13.) EMMI rendelet a köznevelési szakértői tevékenység, valamint az érettségi vizsgaelnöki megbízás feltételeiről
  • 5. 326/2013. (VIII.30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a köz-alkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény
  • köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról
  • 6. Az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet
  • 7. 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
  • 8. Az Országos szakértői, az Országos vizsgáztatási, az Országos szakmai szakértői és az Országos szakmai vizsgaelnöki névjegyzékről, valamint a
  • szakértői tevékenységről szóló 31/2004. (XI. 13.) OM rendelet
  • 9. Tanfelügyeleti kézikönyvek: https://www.oktatas.hu/kozneveles/tanfelugyelet/altalanos_tajekoztato
  • 10. Útmutatók a pedagógusok minősítési eljárásához:
  • https://www.oktatas.hu/kiadvanyok
  • 11. Oktatási Hivatal honlapja:
  • https://www.oktatas.hu/kozneveles/nevjegyzekek/szakmai_vizsgaelnoki_nevjegyzek
  • 12. Oktatási Hivatal honlapja/POK-ok honlapjai
  • https://www.oktatas.hu/kozneveles/pedagogiai_szakmai_szolgaltatasok/pok_elerhetoseg

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a tréninget követő központi teszt kitöltésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a tréningen való 100/-os részvétel • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga (központi teszt feladatsor)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • -: -

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94% felett-100
Jeles 88–94%
75–87%
Közepes 62–74%
Elégséges 50–61%
Elégtelen 50% alatt

Javítás és pótlás

A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a tréningre 54
tréning kontaktóra 5
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) 30
teszt kitöltése 1

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • Szervezetdiagnosztika • Szakértői, szaktanácsadói tevékenység története, jelenkori szabályozás alapelvei, jogszabályi háttér • A szakértői tevékenység sajátosságai, a szakértői névjegyzékre kerülés hatósági folyamata • A szaktanácsadó szerepe a pedagógusok szakmai támogatásában (szakmai szolgáltatások szerepe, lehetőségei a pedagógus életpályában) • A szaktanácsadói névjegyzékre kerülés hatósági folyamata • Mit tanultunk, mint viszünk magunkkal? A tréning értékelése. • A pedagógiai szakmai szolgáltatásokkal kapcsolatos intézményvezetői feladatok • A pedagógus minősítési rendszer intézményvezetői feladatai • Pedagógiai szakmai ellenőrzés célja, rendszere (önértékelés- tanfelügyelet intézményi feladatai) Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.