Programme: Mentor teacher programme from 2021/22/Term 2
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
With the help of the subject, the student refreshes and complements his preventive psychological knowledge. The topics develop the basic psychological competences of the students by focusing on the specifics of mentoring and mentoring relationships. With the help of this cousre the students will update their psychlogical knowledge. The subjects put the mentoring and the mentor-student relationship in focus so they will develep students' psychological competencies.
Academic results
Knowledge
- You will be aware of the basic psychological knowledge that is important in the process of mentoring. He's getting fresh knowledge of psychology.
Skills
- You will be able to recognize the basic laws of psychology during mentoring. He will be able to judge his own mentoring role and opportunities.
- You will be able to communicate the psychological aspect of mentoring in an professionally adrevated way.
Attitude
- He'll be receptive to following the psychological aspect of mentoring. He'll be open to new psychological knowledge.
Independence and responsibility
- It carries out tasks independently and/or in its institutional community in the analysis and development of the professional work of its own institution. It recognizes situations when it is necessary to involve a psychologist. It independently performs mentoring processes that also use its psychological knowledge.
Teaching methodology
Seminar Minor introductory lectures, communication in writing and orally, use of IT tools and techniques, optional tasks created independently and in group work.
Materials supporting learning
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok - Textbooks, course materials, downloadable materials
- N. Kollár, K., & Szabó, É. (szerk.). (2004). Pszichológia pedagógusoknak. Budapest, Magyarország: Osiris.
- Nagy, T. (2014b). A mentor szerepe a tehetséggondozásban. In M. Dávid, É. Gefferth, T. Nagy, M. Tamás, & É. Gefferth (Szerk.), Mentorálás a tehetséggondozásban (old.: 41-67). Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. Letöltés dátuma: 2019. 02 28, forrás: http://tehetseg.hu/sites/default/files/konyvek/geniusz_35_net.pdf
- Sallai, É. (2015). A mentori tevékenység tapasztalatai. In É. Sallai (Szerk.), A pedagógusok gyakornoki rendszerének fejlesztése és értékelése (old.: 45-85). Budapest: OFI.
- Suplicz Dr., S. (2014. 11 28). A mentorkiválasztás folyamata. Budapest, HU. Letöltés dátuma: 2019. 04 01, forrás: https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_mentorkivalasztas/tananyag/JEGYZET-10-2.2._A_kivalasztas_folyamata.scormlVan Dierendonck, D., Buunk, B. P., & Schaufeli, W. B. (1998). The evaluation of an individual burnout intervention program: The role of inequity and social support. Journal of Applied Psychology, 83(3), 392–407. https://doi.org/10.1037/0021-9010.83.3.392
- Kotschy Beáta (2012): Mentor a pedagógusképzésben. Módszertani közlemények, 52(2), old.: 0-27.
- Kovács, K. (2015). Mentori kompetenciák, szerepek, tevékenységek egy vizsgálat tükrében. In F. Arató (Szerk.), Horizontok II. - A pedagógusképzés reformjának folytatása (old.: 87-99). Pécs: PTE. Letöltés dátuma: 2019. 04 08, forrás: http://www.kompetenspedagogus.hu/sites/default/files/Arato-Ferenc-szerk-Horizontok-pte-btk-ni-2015.pdf
- Suplicz Dr., S., & Fűzi Dr., B. (2015. 08 04). A mentorálás pedagógiája. Budapest, HU: Óbudai Egyetem. Letöltés dátuma: 2019. 04 23, forrás: https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_mentoralas_pedagogiaja/tananyag/JEGYZET-03-1.1._A_tanari_munka_minosege_.html
- Tamás, M., Nagy, T., & Gefferth, É. (2014). Mentorálás a gyakorlatban. In M. Dávid, É. Gefferth, T. Nagy, M. Tamás, & É. Gefferth (Szerk.), Mentorálás a tehetséggondozásban (old.: 140-160). Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. Letöltés dátuma: 2019. 02 28, forrás: http://tehetseg.hu/sites/default/files/konyvek/geniusz_35_net.pdf
- Zétényi, Á. (2004b). A tanár mint vezető, vezetési stílusok. In A. Mészáros (Szerk.), Az iskola szociálpedagógia jelen-tésvilága. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
- Felhasználható irodalom – Sources
- • Hafnerné Erdődi Ilona, Önreflexiót támogató mentor tanári eszközök és módszerek, Opus et Educatio 3. évfolyam 3. szám, 2015, 303.oldal
- • Horváthné Moldvay Ilona Attitűdvizsgálat pedagógusok körében az integrált nevelésről
- • http://epa.oszk.hu/00000/00035/00150/pdf/EPA00035_upsz_2011_11-12_183-193.pdf Letöltés: 2019.01.07.
- • http://epa.oszk.hu/02700/02724/00008/pdf/EPA02724_opus_et_educatio_2016_03_302-311.pdf Letöltés:2019.01.11.
- • http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/inkluzio-fogalom-szemlelet Letöltés:2019.02.03
- • http://mek.oszk.hu/15600/15612/pdf/hefop09.pdf Letöltés:2019.04.06.
- • http://real.mtak.hu/57285/1/EPA00011_iskolakultura_2006_10_081-097.pdf Letöltés:2019.03.26.
- • http://tanarkepzes.unideb.hu/szaktarnet/kiadvanyok/kezikonyv_mentortanarok_szamara.pdf Letöltés: 2019.02.03
- • http://www.pukanszky.hu/postbologna.pdf Letöltés:2019.01.09.
- • https://cskwiki.hu/mentor-mentoralas/ Letöltés: 2018.12.11.
- • https://www.ofi.hu/tudastar/ii-resz/inkluziv-neveles Letöltés:2019.04.10.
- • https://www.ofi.hu/tudastar/sajatos-nevelesi-igenyu/sajatos-nevelesi-igenyu-090617-2 Letöltés:2019.02.18.
- • Réthy Endréné (2012): A speciális szükségletű gyermekek nevelése, oktatásaEurópá-ban: Az integráció és inklúzió elméleti és gyakorlati kérdései. Magyar Pedagógia, 102. 3. sz. 281−300.
- • Új Pedagógiai Szemle 2014/11-12 Hoffmann Mária Rita Flamich Mária Magdolna Inklúzió! Fogalom? Szemlélet? Együttnevelés és kontextusai
- • Vargáné Mező Lilla Inkluzív nevelés-Az integrált oktatás jogi háttere, suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht. Budapest, 2006
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése. A tárgy évközi érdemjeggyel zárul.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A jegy megszerzése egy beadandó dolgozat leadásával történik. félév teljesítésének kritériumkövetelménye a tanszék által javasolt témák közül elkészített és elfogadott 12-15 oldal terjedelmű dolgozat. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): - B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga): -
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Tematikus dolgozat értékelése: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 94-100-100 |
Very good | 88- 94 |
Good | 75- 88 |
Satisfactory | 62- 75 |
Pass | 50- 62 |
Fail | 0- 50 |
Retake and late completion
Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 5 |
felkészülés a kontakt tanórára | 5 |
félévközi dolgozat megírás | 50 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
dr. Márton Sára | ||
dr. Takács Ildikó |