Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PSZICHOLÓGIA MENTOROKNAK
Azonosító
BMEGT51S551
A tantárgy jellege
részidős (levelező) képzés - kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
-
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Séllei Beatrix
Beosztása
adjunktus
Email címe
sellei.beatrix@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A hallgató a tantárgy segítségével felfrissíti és kiegészíti megelőző pszichológiai ismereteit. A témakörök a mentorálás, a mentor-mentorált kapcsolat sajátosságainak fókuszba helyezésével fejlesztik a hallgatók pszichológiai alapkompetenciáit. With the help of this cousre the students will update their psychlogical knowledge. The subjects put the mentoring and the mentor-student relationship in focus thus they will develep students’ psychological competencies.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában lesz a pszichológiai alapismeretekkel, amelyek fontosak a mentorálás folyamatában. Friss ismereteket szerez a pszichológia tárgykörében.
Képesség
  1. Képes lesz felismerni a mentorálás során a pszichológia alapvető törvényszerűségeit.
  2. Képes lesz saját mentori szerepének, lehetőségeinek megítélésére. Képes lesz a mentorálás pszichológiai aspektusáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
Attitűd
  1. Fogékony lesz a mentorálás pszichológiai vonulatának követésére. Nyitott lesz az új pszichológiai ismeretek befogadására.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan és/vagy intézményi közösségében végez feladatokat saját intézménye szakmai munkájának elemzésében, fejlesztésében. Felismeri azokat a helyzeteket, amikor pszichológus szakember bevonására van szükség. Önállóan végez a pszichológiai ismereteit is felhasználó mentoráló folyamatokat.

Oktatásmódszertan

Szeminárium. Kisebb bevezető előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok - Textbooks, course materials, downloadable materials
  • N. Kollár, K., & Szabó, É. (szerk.). (2004). Pszichológia pedagógusoknak. Budapest, Magyarország: Osiris.
  • Nagy, T. (2014b). A mentor szerepe a tehetséggondozásban. In M. Dávid, É. Gefferth, T. Nagy, M. Tamás, & É. Gefferth (Szerk.), Mentorálás a tehetséggondozásban (old.: 41-67). Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. Letöltés dátuma: 2019. 02 28, forrás: http://tehetseg.hu/sites/default/files/konyvek/geniusz_35_net.pdf
  • Sallai, É. (2015). A mentori tevékenység tapasztalatai. In É. Sallai (Szerk.), A pedagógusok gyakornoki rendszerének fejlesztése és értékelése (old.: 45-85). Budapest: OFI.
  • Suplicz Dr., S. (2014. 11 28). A mentorkiválasztás folyamata. Budapest, HU. Letöltés dátuma: 2019. 04 01, forrás: https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_mentorkivalasztas/tananyag/JEGYZET-10-2.2._A_kivalasztas_folyamata.scormlVan Dierendonck, D., Buunk, B. P., & Schaufeli, W. B. (1998). The evaluation of an individual burnout intervention program: The role of inequity and social support. Journal of Applied Psychology, 83(3), 392–407. https://doi.org/10.1037/0021-9010.83.3.392
  • Kotschy Beáta (2012): Mentor a pedagógusképzésben. Módszertani közlemények, 52(2), old.: 0-27.
  • Kovács, K. (2015). Mentori kompetenciák, szerepek, tevékenységek egy vizsgálat tükrében. In F. Arató (Szerk.), Horizontok II. - A pedagógusképzés reformjának folytatása (old.: 87-99). Pécs: PTE. Letöltés dátuma: 2019. 04 08, forrás: http://www.kompetenspedagogus.hu/sites/default/files/Arato-Ferenc-szerk-Horizontok-pte-btk-ni-2015.pdf
  • Suplicz Dr., S., & Fűzi Dr., B. (2015. 08 04). A mentorálás pedagógiája. Budapest, HU: Óbudai Egyetem. Letöltés dátuma: 2019. 04 23, forrás: https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_mentoralas_pedagogiaja/tananyag/JEGYZET-03-1.1._A_tanari_munka_minosege_.html
  • Tamás, M., Nagy, T., & Gefferth, É. (2014). Mentorálás a gyakorlatban. In M. Dávid, É. Gefferth, T. Nagy, M. Tamás, & É. Gefferth (Szerk.), Mentorálás a tehetséggondozásban (old.: 140-160). Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. Letöltés dátuma: 2019. 02 28, forrás: http://tehetseg.hu/sites/default/files/konyvek/geniusz_35_net.pdf
  • Zétényi, Á. (2004b). A tanár mint vezető, vezetési stílusok. In A. Mészáros (Szerk.), Az iskola szociálpedagógia jelen-tésvilága. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
  • Felhasználható irodalom – Sources
  • • Hafnerné Erdődi Ilona, Önreflexiót támogató mentor tanári eszközök és módszerek, Opus et Educatio 3. évfolyam 3. szám, 2015, 303.oldal
  • • Horváthné Moldvay Ilona Attitűdvizsgálat pedagógusok körében az integrált nevelésről
  • • http://epa.oszk.hu/00000/00035/00150/pdf/EPA00035_upsz_2011_11-12_183-193.pdf Letöltés: 2019.01.07.
  • • http://epa.oszk.hu/02700/02724/00008/pdf/EPA02724_opus_et_educatio_2016_03_302-311.pdf Letöltés:2019.01.11.
  • • http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/inkluzio-fogalom-szemlelet Letöltés:2019.02.03
  • • http://mek.oszk.hu/15600/15612/pdf/hefop09.pdf Letöltés:2019.04.06.
  • • http://real.mtak.hu/57285/1/EPA00011_iskolakultura_2006_10_081-097.pdf Letöltés:2019.03.26.
  • • http://tanarkepzes.unideb.hu/szaktarnet/kiadvanyok/kezikonyv_mentortanarok_szamara.pdf Letöltés: 2019.02.03
  • • http://www.pukanszky.hu/postbologna.pdf Letöltés:2019.01.09.
  • • https://cskwiki.hu/mentor-mentoralas/ Letöltés: 2018.12.11.
  • • https://www.ofi.hu/tudastar/ii-resz/inkluziv-neveles Letöltés:2019.04.10.
  • • https://www.ofi.hu/tudastar/sajatos-nevelesi-igenyu/sajatos-nevelesi-igenyu-090617-2 Letöltés:2019.02.18.
  • • Réthy Endréné (2012): A speciális szükségletű gyermekek nevelése, oktatásaEurópá-ban: Az integráció és inklúzió elméleti és gyakorlati kérdései. Magyar Pedagógia, 102. 3. sz. 281−300.
  • • Új Pedagógiai Szemle 2014/11-12 Hoffmann Mária Rita Flamich Mária Magdolna Inklúzió! Fogalom? Szemlélet? Együttnevelés és kontextusai
  • • Vargáné Mező Lilla Inkluzív nevelés-Az integrált oktatás jogi háttere, suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht. Budapest, 2006

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése. A tárgy évközi érdemjeggyel zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A jegy megszerzése egy beadandó dolgozat leadásával történik. félév teljesítésének kritériumkövetelménye a tanszék által javasolt témák közül elkészített és elfogadott 12-15 oldal terjedelmű dolgozat. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): - B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga): -

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Tematikus dolgozat értékelése: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94-100-100
Jeles 88- 94
75- 88
Közepes 62- 75
Elégséges 50- 62
Elégtelen 0- 50

Javítás és pótlás

Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 5
felkészülés a kontakt tanórára 5
félévközi dolgozat megírás 50

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
dr. Márton Sára
dr. Takács Ildikó

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.